Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Ett utvecklingsprojekt för hela Ulricehamns kommuns nya organisation och dess medarbetare. Projektägare: Ulricehamns kommun Projektperiod: –
Aktivering och Mobilisering inför Arbetslivsintroduktion
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Ett arbete med att etablera
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 20e mars 2011
En introduktion till SEB Way
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Chefskommunikation i Värmland
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Sanna Godenäs Pia Olsson Annika Bertling
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
MODIGT MEDARBETARSKAP
Vad hände i Östersund, kommer vi ihåg? Norrtings regionträff för Folktandvårdens chefer och staber
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Ledarutveckling över gränserna
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Stöd till införandet av nationella riktlinjer om sjukdoms- förebyggande metoder Projektledare Iréne Nilsson Carlsson
Karlstad Kurprojektet – En möjlighet till samverkan! Ett led i regeringens psykiatrisatsning.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
- inom Stockholms läns landsting
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Framtidskartläggning
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Ledningsgruppsutveckling Lunds universitet
på personer i behov av hjälp
Omställningen av hälso- och sjukvården
Att planera och följa upp verksamhet inom
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
ArtDatabanken Till styrmodell .
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Välkommen till chefsmötet!
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kommundirektören och digitaliseringen
Benchmarking 1 Beskrivning av organisationens ledning och styrning
Gnosjö kommuns styrmodell
Ledarkollen 2019.
Presentationens avskrift:

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt med att världen förändras. Intentionen med den nya organisationen är en modern, öppen, kundfokuserad och kompetensinriktad organisation.

” Effektmålen är en lärande organisation med brukaren i centrum där medarbetare mår bra, känner sig fria att ta egna initiativ, kan utveckla sin verksamhet och sig själva, där chefsrollen inte är statisk, där flexibiliteten och dynamiken är stor vilket resulterar i att vi ger bättre service till de vi är till för och gemensamt arbetar för samma mål, dvs. bra välfärd, samhällsutveckling på ett stärkande och kostnadseffektivt sätt.” Hur kan vi uppnå detta?

Ledningsgruppens prioriterade områden 2011-2012 Utveckla och säkerställa styr- och ledningssystem inkl processtyrning Arbeta med det kommunalpolitiska handlingsprogrammet Stärka ledarskap och medarbetarskap i Ulricehamns kommun

Den politiska ledningens önskemål på tjänstemanna organisationen Att man i förvaltningen är stolt över att arbeta i Ulricehamns kommun Att det finns bra styr och ledningssystem med återkoppling och uppföljning Att politiska beslut förankras i hela förvaltningen – politiska beslut skall få genomslag

Ett projekt i två faser, budget 6,5 miljoner kr, styrgrupp som är ansvariga för strategiska beslut och en projektorganisation ansvariga för hur vi uppnår målen. Genomförandefas. Utvecklingsinsatser i form av införande av nya arbetssätt, förbättringsverktyg , utbildningsinsatser. HT2011- feb.2013 Mobiliseringsfas. Nulägesanalys, sammanställning, handlingsplan för hur vi blir en lärande organisation

Vision i den nya tjänstemannaorganisationen: Våra ledord är samverkan och helhetssyn samt att erbjuda kommuninvånarna bäst möjliga service. Den nya förvaltningen skall vara en öppen och modern organisation där medarbetares kompetens i ett tydligt kundperspektiv tas till vara.  

Personalen är vår största tillgång! Vi vill varandras väl! Insatser för personalen Ett lärande ledarskap Personalen är vår största tillgång! Vi vill varandras väl! Engagerade medarbetare

Chefs- utbildningar Kommunens ledningsfilosofi: Vi är öppna och ärliga mot varandra och omvärlden, samverkar över gränser och tillvaratar varandras kompetenser. Grunden för detta är det goda samtalet. Utbildningarna skall ge stöd till våra ledningsgrupper Vi kommer att arbeta med samtalsgrupper Chefer kommer att få individuellt ledarutvecklingsstöd Dessutom kommer vi att ha utbildningar för processinriktat arbetssätt

Lean - en metod för verksamhetsutveckling. I första hand är Lean en uppsättning styrande principer, eller värderingar, som tillsammans utgör en ledningsfilosofi och en företagskultur. Principen att allt alltid kan bli bättre Principen om att problem ska ses som möjligheter istället för att man letar syndabockar. Principen att man bör börja med att förändra sig själv eftersom man själv vet bäst var skon klämmer. Var och en ansvarar för sin förbättring. Principen om att alltid fokusera på kundvärde (både interna kunder och externa). Se nästa bild för ytterligare förklaring

Lean – arbeta smartare inte snabbare! Vi jobbar för uthållig utveckling!

Att arbeta med förbättringar. Tex. genom Lean tavlor På arbetsplatsnivå Verksamhetsnivå Övergripande nivå

Qlick view Brukar- index Pol. handlings- program Medarbetar Ekonomital Kvalitetstal Intern uppsikt

Rekryteringsprocessen förslag Rekryteringsprocessen Utvecklingssamtal Våra arbetssätt APT Budgetprocessen ?

Lean verktyg för den lärande organisationen Chefsutveckling Våra förbättringsverktyg Våra arbetssätt Qlick view Det lärande ledarskapet Medarbetarstöd Den engagerade medarbetaren