Skolledare i en specialpedagogisk brytningstid

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Skola och arbetsliv i samverkan
- en positiv och realistisk självbild
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Exempel utifrån ett antal målområden
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Susan Tetler Malmö högskola
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Policy för miljö och hållbar utveckling
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Pedagogiskt ledarskap
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
SET Social Emotionell Träning
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kvalitet i grundutbildningen1
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Tillgänglighets- uppdraget
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Ramverk för patientmedverkan
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Delaktighet.
Överenskommelse om samordning kring barn
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Att lära sig att analysera
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Personalpolitisk inriktning
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Nämndplan 2015.
Skolutveckling genom aktionsforskning
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Möjlighet till Egen Kraft!
Ramverk för patientmedverkan
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Vad innebär regionbildningen?
Samordnare samsjuklighet
Förhållningssätten.
Gnosjö kommuns styrmodell
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Skolledare i en specialpedagogisk brytningstid Susan Tetler, Gästprofessor, MAH Susan.Tetler@mah.se

Innehåll Varför skolans ledning i dag har en så viktig roll att spela, när det handler om at kvalificera skolans specialpedagogiske indsatser. Ändret problemförståelser och konsekvens för handlande Modsägelsesfulla tendenser og skolans krysspress Uppdraget ”En skola för alla” Olika inklusionsdiskurser Inklusionsledning – några principen Skolutveckling med ett specialpedagogisk fokus En institutionell förändringsstrategi De nya utmaningar för skolans ledarskap

Ett ändrat syn Från att se ”problemet” förankrad i det enskilda barn Avvik förstås som resultatet av en individuell patologi Enbart kompensatorisk lärande riktat emot den enskilda eleven Till att se ”problemet” som uppstått i mötet mellan det enskilda barn och dets omgivning Problem i skolan förstås som resultatet av en organisatorisk patologi Organisatorisk lärande och skolutvecklingsstrategier är centrale

Ett relationellt perspektiv Åtgärdar, som gör det möjligt för skolan/institutionen att anpassa sig dom barn och ungdomar, den ska vare till nytta för OCH Åtgärdar, som gör det möjligt att hjälpe barn och ungdomar med att anpassa sig en situation eller institution Att se individen i sin kontext

Problemets karaktär: en OECD definition Disabilities (funktionshinder) Difficulties (svårigheter med lärande av kunskaper och/eller problematisk beteende) Disadvantages (kulturell, språklig och/eller social utsatthet) (Det specialpedagogiska uppdraget blir bredare) 5

De generelle tendenser i Norden ... och globalt Visioner om en skola för alla och beteendeproblematiken Internationelle konventioner Barndeklarationen Salamanca-konventionen Allt fler barn och ungdomar marginaliseras i skolan Visioner om mångfald och kategoriseringsproblematiken Olikhet som resurs (inte brist, men olikhet) Sortering till olika skolformer Vanlig skola, särskola, träningsskola Ett utökat krysspress och konkurrens på utbildningsresultaten International konkurrens på utbildning (effekter) PISA, PIRLS, TIMMS, Dilemman för den specialpedagogiska profession Ett utökat fokus på betydelsen av skolans lederskap

Utmaningar för det specialpedagogiska lederskap Att hantera två former för krysspress: Implementering av visionen om skolan för alla > < Medikaliseringens framväxt Mångfold som värdegrund Standardbaserad innehåll i och mål för skolan

Skolan för alla … i spänningsfältet mellan fyra poler Idealverden Etisk diskurs Politisk diskurs Individ Kollektiv Pragmatisk diskurs Økonomisk diskurs Virkelig verden

Inklusionslederskapet Inklusionsledelse måste vara välmotiverat … i explicite premisser Varför ska skolor och institutioner vara inkluderande? Vad förstår vi vid inklusion? Hur kommer vi därhän? Vem ska göra arbetet? När ska vi göra det? Lars Qvortrup, 2008

Förutsättningar Att man känner inklusionsbegreppets historia och därmed förstår att inklusion har blivit ett beslutnings- och därmed ett sak för ledningen Att man förstår att inklusion inte förutsätter att vara lik, men är resultatet av olikhet Att man kan se skillnad mellan att göra lik-inklusion, tolererande inklusion och olikhet ger starke-inklusion Att principen om inklusion inte enbart är etisk (”vi bör inkludera dom andra”), men också är funktionellt, för det bidrar till att förbereda barnen på att agera i ett samhälle, der är karakteriserat vid funktionell, social och kulturell differentiering Och att skolan vid att genomföra en konsekvent inklusionspedagogik stärker elevernes kompetens till att fungera i ett samhälle, där inte efterfrågor människor, där är som dom andra, men människor där gör en skillnad, och som kan hantera dessa villkor

Utmaningar … för en hållbar utveckling Single-loop lärande Förbättringar av eksisterande verksamhet utan fundamentala reflektioner över, vilka antagelser man lägger till grund för denna verksamhet Vikt på nya effektiva metoden Double-loop lärande Överväger de underliggende mål för den eksisterande verksamhet samt de teorier, där underbygger dessa mål Vikt på förståelser och antagelser … som utgångspunkt för utveckling

INKLUSION: ett skolrelaterat begrepp Närvarande I vilken grad man är närvarande i gemenskapen Accept och värdesättning I vilken grad man bjudas välkommen som fullgiltig och aktiv deltager i gemenskapen Delaktighet I vilken grad man bidrar aktivt i gemenskapens aktiviteter Kunskapsmässig och personlig utveckling I vilken grad man läror och utvecklar positive självbilden Peter Farrell, 2002 12

Utmaningen för skolans ledarskap Att skapa en INKLUDERANDE KULTUR, dvs. att uppbygga gemenskapen och inkluderande värden: trygt, akcepterande, samarbetande, stimulerande gemenskap, där alle är uppskattede som grundlag för personlig utveckling. Gemensame inkluderande värden utvecklas och förmedlas till allt nytt personal, barn och föräldre. De inkluderande principen och värden är styrande för alla besluten, både när det gälder planering, daglig drift och processerne från det ene ögenblick till det annat – dvs. i sättet att vare tillsammens på. Att utveckla INKLUDERANDE STRATEGIER, dvs. att utveckla gemenskaper för alla och att planera vardagen utifrån ett mångfaldsperspektiv. Det handler om att säkre själva kärnen i pedagogiken. Strategier där uppmuntrer barn och personal till deltakelse från det ögonblick de kommer in i miljöet – dvs. sättet där värden transformeras till handling. Att utveckla INKLUDERANDE PRAKSIS, dvs. organisera skolmiljöet och aktiviteterne utifrån deltakelsesprincippet – alla kan deltake, och att mobilisera resurser. Det handler om att reflektera den inkluderande kultur/ värden i al praksis och strategi.

Utvecklingsförståelse Alle institutionens aktörer tar part i utvecklingen Själv-evaluering Utvecklingsstrategi – det er den enskilda institution, der själv äger utvecklingen – nedifrån och upp MEN understödjas av det politiske system, förvaltningen och skolledningen Partnerskapen – en kritisk ven

Fem centrale frågor Vem är det, som möter hindringer för lärande och deltagelse i skolans liv? Vilka hinder är der tale om? Hur kan man reducera hindringar för lärande och deltagelse? Vilka resurser kan bidra till utökat lärande och deltagelse för alla? Hur kan man utnyttja resurserna bättra för att stödja lärande och deltagelse?

Skoleniveau: Erfaringer fra Randers Ledelsesteams och en ledelsesstrategi, där både omfatter strukturelle och kulturelle ändringer Skolpedagogens involvering Självstyrande teams Tre viktiga områder: sagen, gemenskabet & den enskilda Specialisering av dele av arbetet AKT-funktionen (beteende) Läshandledningsfunktionen Koordinator af Resursecentret Omorganisering af resurser Koordineringskonferencer Teamkoordinator

Konsekvenser för de professionelle Erfaringer från Randers Från individuel till samarbetande Från traditionel faglighed till ny faglighed Från monopol på undervisning mot att dela den med andre faggrupper Från ekskluderande till inkluderande Från flad struktur mot hierakisering Flere koordinerings- och mellanledelsesuppgifter