Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Årsuppföljning LSO.
Högskoleförberedelse
Utvärdering, varför då? hur då?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Uppföljning och utvärdering
Kamratutvärdering Lerum
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Matematiklyftet
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Att jobba språkutvecklande
Möte om betygsrätt mm. Program Utgångspunkt -Krav i auktorisationsvillkor att alla anordnare har betygsrätt -Anordnarna utfärdar betyg (utdrag.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Skolornas användning av nationella prov och resultat studie i Nacka kommun våren 2010 Camilla Wallström camilla.wallstrom@candc.se 0708-400 240 www.candc.se Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap AB juni 2010

Frågor att besvara 1. Fungerar proven som ett stöd i undervisningen? 2. Leder bristande resultat i provet till särskilda insatser? 3. Används provet för att identifiera högpresterande och särbegåvade elever? 4. Gör skolorna analyser av provresultaten? 5. Jämför man sig med andra skolor? 6. Är redovisningen av elevens deltagande korrekt? 7. Kan redovisningen av provresultat utvecklas för att stödja skolorna? 8. Hur gör man i ämnen där nationella prov saknas? Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap AB juni 2010

Metod För lägesbild och analys - enkät till alla rektorer med skolår 3 och 5 - intervjuer med rektorer och lärare i 10 utvalda skolor - dokument- och litteraturstudier Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

Lägesbild 8 frågor Stöd i undervisningen? - Motiverade elever - Stöd för måluppfyllelse år 3=77%, år 5=75% - Eleverna goda självbedömare - God föräldrakontakt Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

År 3 År 5 Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

År 3 År 5 Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

Genomförandet är Tidskrävande En logistisk utmaning Ett eget spår vid sidan av undervisningen Lärarnas ansvar Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

År 3 År 5 Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

Proven är konstruerade för att visa om eleven uppnått kravnivån men är också ett instrument för högre måluppfyllelse Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

År 3 År 5 Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

År 3 År 5 Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

”i matematik syns vilken förberedelse som är gjord” Olika perspektiv Rektor ”Vi försöker se samband och progression i lärandet samt vilka områden vi behöver utveckla och förbättra” Lärare ”i matematik syns vilken förberedelse som är gjord” ”synd att man inte använder nationella prov som utvecklingsinstrument” Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

Jämförelse med andra skolor i kommunen är angeläget Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

Elevens deltagande 1. Befrielse, prov eller delprov – olika synsätt 2. Anpassning i en majoritet av skolorna 3. Nyanlända finns i en del av skolorna 4. Ledighet – föräldrarna bestämmer Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

År 3 År 5 Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

Central redovisning upplevs inte ge en rättvis bild Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

Kompetensutveckling och nätverksstöd efterfrågas mest Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

men utvärderas i liten skala .......... Ämnen där nationella prov saknas följs upp på varierande sätt av läraren men utvärderas i liten skala .......... Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

Analysen visar olika mönster Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

- Den omfattande logistiken vid genomförande av nationella prov är i stor utsträckning lärarens enskilda angelägenhet – har rektor abdikerat här? Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

- Få skolor ser de nationella proven som en del av undervisningen och det är inte heller en gemensam angelägenhet för skolan Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

- Samarbete kring rättning och bedömning styrs mycket av skolans organisation och storlek Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

- Skolorna använder inte resultaten av de nationella proven för strategisk utveckling på övergripande nivå Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

- Resultaten leder till stöd på individnivå men på olika villkor Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

- Uppföljning uppfattas som utvärdering - Uppföljning står för en fortlöpande insamling av information om elevernas kunskapsresultat. Uppföljning kan baseras på betyg, sammanställningar av provresultat och andra nyckeltal. - Utvärdering innebär en granskning och värdering av elevernas kunskaps- resultat, det vill säga en fördjupad analys för att förstå och kunna förklara resultat i förhållande till målen i verksamheten och därigenom få underlag för åtgärder (Skolverket). Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

- Att delta eller inte delta det är frågan? Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

- Redovisning av resultaten av NP ger inte en jämförbar bild Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

- 3-ämnesskolan behåller sitt grepp Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

- Konkurrens med andra eller med sig själv? Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010

Nästa steg är att anta utmaningen att eliminera hindren och samtidigt använda kraften i de förutsättningar som finns. Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010