Skolornas användning av nationella prov och resultat studie i Nacka kommun våren 2010 Camilla Wallström camilla.wallstrom@candc.se 0708-400 240 www.candc.se Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap AB juni 2010
Frågor att besvara 1. Fungerar proven som ett stöd i undervisningen? 2. Leder bristande resultat i provet till särskilda insatser? 3. Används provet för att identifiera högpresterande och särbegåvade elever? 4. Gör skolorna analyser av provresultaten? 5. Jämför man sig med andra skolor? 6. Är redovisningen av elevens deltagande korrekt? 7. Kan redovisningen av provresultat utvecklas för att stödja skolorna? 8. Hur gör man i ämnen där nationella prov saknas? Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap AB juni 2010
Metod För lägesbild och analys - enkät till alla rektorer med skolår 3 och 5 - intervjuer med rektorer och lärare i 10 utvalda skolor - dokument- och litteraturstudier Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
Lägesbild 8 frågor Stöd i undervisningen? - Motiverade elever - Stöd för måluppfyllelse år 3=77%, år 5=75% - Eleverna goda självbedömare - God föräldrakontakt Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
År 3 År 5 Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
År 3 År 5 Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
Genomförandet är Tidskrävande En logistisk utmaning Ett eget spår vid sidan av undervisningen Lärarnas ansvar Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
År 3 År 5 Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
Proven är konstruerade för att visa om eleven uppnått kravnivån men är också ett instrument för högre måluppfyllelse Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
År 3 År 5 Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
År 3 År 5 Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
”i matematik syns vilken förberedelse som är gjord” Olika perspektiv Rektor ”Vi försöker se samband och progression i lärandet samt vilka områden vi behöver utveckla och förbättra” Lärare ”i matematik syns vilken förberedelse som är gjord” ”synd att man inte använder nationella prov som utvecklingsinstrument” Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
Jämförelse med andra skolor i kommunen är angeläget Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
Elevens deltagande 1. Befrielse, prov eller delprov – olika synsätt 2. Anpassning i en majoritet av skolorna 3. Nyanlända finns i en del av skolorna 4. Ledighet – föräldrarna bestämmer Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
År 3 År 5 Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
Central redovisning upplevs inte ge en rättvis bild Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
Kompetensutveckling och nätverksstöd efterfrågas mest Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
men utvärderas i liten skala .......... Ämnen där nationella prov saknas följs upp på varierande sätt av läraren men utvärderas i liten skala .......... Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
Analysen visar olika mönster Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
- Den omfattande logistiken vid genomförande av nationella prov är i stor utsträckning lärarens enskilda angelägenhet – har rektor abdikerat här? Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
- Få skolor ser de nationella proven som en del av undervisningen och det är inte heller en gemensam angelägenhet för skolan Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
- Samarbete kring rättning och bedömning styrs mycket av skolans organisation och storlek Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
- Skolorna använder inte resultaten av de nationella proven för strategisk utveckling på övergripande nivå Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
- Resultaten leder till stöd på individnivå men på olika villkor Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
- Uppföljning uppfattas som utvärdering - Uppföljning står för en fortlöpande insamling av information om elevernas kunskapsresultat. Uppföljning kan baseras på betyg, sammanställningar av provresultat och andra nyckeltal. - Utvärdering innebär en granskning och värdering av elevernas kunskaps- resultat, det vill säga en fördjupad analys för att förstå och kunna förklara resultat i förhållande till målen i verksamheten och därigenom få underlag för åtgärder (Skolverket). Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
- Att delta eller inte delta det är frågan? Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
- Redovisning av resultaten av NP ger inte en jämförbar bild Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
- 3-ämnesskolan behåller sitt grepp Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
- Konkurrens med andra eller med sig själv? Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010
Nästa steg är att anta utmaningen att eliminera hindren och samtidigt använda kraften i de förutsättningar som finns. Kunskap föds där tanke och känsla möts C&C Organisation och Ledarskap juni 2010