Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet Regionturné för verkställandet av socialvårdslagen 2015 14.1.2015 Valvira
Övervakning och styrning I socialvårdslagen (710/1982) gäller fortfarande kap. 2 och 8 om förvaltning och övervakning Enligt 3 § i lagen Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) styr regionförvaltningsverken i syfte att förenhetliga deras verksamhet styr och övervakar när det är fråga om principiellt viktiga eller vittsyftande ärenden verksamheten i flera regionförvaltningsverks område eller hela landet ärenden i anknytning till hv-tillsynsärenden som behandlas vid Valvira ärenden som regionförvaltningsverket är jävigt att behandla Till regionförvaltningsverken hör planering, styrning och övervakning av socialvården i deras verksamhetsområde 14.1.2015 Valvira
Myndighetstillsyn Föregripande tillsyn Tillstånds- och anmälningsförfarande Riksomfattande tillstånd för socialvård 1.10.2011 – lagen om privat socialservice (922/2011) Valvira beviljar Regionala tillstånd regionförvaltningsverken Tillsynsmyndigheter är kommunen, regionalförvaltningsverken och Valvira Kommunen styr och övervakar alla privata socialtjänster som produceras i dess område och privata i en annan kommun av vilka kommunen köper service Register hv:s register över yrkespersoner Terhikki registret över serviceproducenter Valveri i början av 2016 kommer socialvårdens register över yrkespersoner Utveckling av egenkontroll 14.1.2015 Valvira
Myndighetstillsyn 2 Reaktiv tillsyn Planbaserad tillsyn klagomål anmälningar av myndigheter och andra instanser ärenden som tas till övervakning på eget initiativ utlåtanden av andra myndigheter (polis, kansler, RJO, EMD) Planbaserad tillsyn det riksomfattande tillsynsprogrammet för social- och hälsovården och dess verkställande, -> insatsområdena fastställs årligen 14.1.2015 Valvira
Riksomfattande tillsynsprogram för social- och hälsovården 2015–2018 I RFV:s och Valviras planbaserade tillsyn 2015 Tidsfrister för utkomststöd och barnskydd THL samlar in uppgifter två gånger per år Övervakning av äldreomsorgslagens verkställande Hemvård prioriteras Förebyggande hälsovård för barn och unga samt främjande av hälsa och välfärd Omfattande hälsokontroller och studerandehälsovård 14.1.2015 Valvira
Riksomfattande tillsynsprogram för social- och hälsovården Övervakning av servicekvaliteten och innehållet främst med egenkontroll! - i tillsynsärenden ska man alltid först utreda hur egenkontrollsystemet fungerar klient- och personalrespons Helhetsövervakning - styrnings- och bedömningsbesök 14.1.2015 Valvira
Egenkontroll i tillsynsprogrammet Tillsyn 2015 - målet enhetlig egenkontroll - stöd för verkställandet - påverkan på utbildningsutbudet - planering av utbildningens innehåll - beaktas i reaktiv tillsyn och vid inspektionsbesök Tillsyn 2016–2018 - tillsyn över verkställandet av egenkontrollen 14.1.2015 18.10.2019 Valvira 7 7
Föremål för tillsyn i socialvårdslagen Riksdagen förutsätter att regeringen i verkställandet av totalreformen av socialvårdslagen följer att fokus i socialvården flyttas till förebyggande service och särskilt att kvaliteten och tillgängligheten hos hemservicen garanteras Föremål för tillsyn kan vara klientprocessen i sin helhet med servicekedjor, samordningen av servicen, det övergripande beaktandet av klienternas behov och hörandet av klienten. 14.1.2015 Valvira
Klient- och samarbetsprocesser Verkställandet av SVL kräver samarbete mellan olika aktörer i kommunen -> för att uppnå en fungerande servicehelhet som bl.a. innehåller Samråd med klienten, dennas delaktighet och självbestämmanderätt Bedömning av servicebehovet inom utsatt tid Klientplanerna och hur de verkställs Ansvaret för klienten också vid gränsytorna (ledsagad övergång; hur servicekedjorna fungerar) Egen kontaktperson 14.1.2015 Valvira
Klient- och samarbetsprocesser 2 Tillämpning av lagstiftningen med tanke på klientens intresse (Allmän socialservice i första hand, speciallag om den bättre garanterar klientens intresse) Väntetider till service Lagenliga beslutsfattandeprocesser Adekvat ordnad socialjour 14.1.2015 Valvira
Service för barnfamiljer Förebyggande service i första hand (stöd till barnfamiljer) Barnfamiljers rätt till hemservice som är nödvändig för att trygga familjens omsorgsuppgift (sjukdom, förlossning, skada eller annan särskild situation) Insatsområden i den riksomfattande tillsynen 2016– Tillräckliga resurser SVL: Socialservicen ska till innehållet och kvaliteten följa lagstiftningen tidsfrister i barnskyddet antal klienter hos socialarbetarna uppföljning av smidigheten i klientprocesserna 14.1.2015 Valvira
Socialarbete bland vuxna Missbrukarvård Bestämmelser om vårdgaranti när den ordnas som hälsovård Klientens intresse princip i samservice Enheterna inom missbrukarvården i regel enheter inom socialvården, även om där också tillämpas läkemedelsassisterad rehabilitering (även social, boende mm.) Handikappservice HSL ofta förmånligare för klienten Utkomststöd sköts av kommunen också efter överföringen till FPA Främjande av välfärd och tidigt stöd; Behov hos personer som behöver särskilt stöd 14.1.2015 Valvira
Att säkerställa kvaliteten på tjänsterna Egenkontroll (5 kap. 47 §) en verksamhetsenhet inom socialvården eller en annan aktör som ansvarar för den samlade verksamheten ska göra upp en plan för egenkontroll för att säkerställa socialvårdens kvalitet, säkerhet och ändamålsenlighet planen ska vara offentligt framlagd förverkligandet av den ska följas upp regelbundet verksamheten ska utvecklas utifrån respons som regelbundet samlas in från klienterna och verksamhetsenhetens personal Personalens anmälningsskyldighet 48 § (i kraft 1.1.2016) Åtgärder med anledning av en anmälan 49 § (i kraft 1.1.2016) 14.1.2015 Valvira
Egenkontroll i social- och hälsovården Privat hälso- och sjukvård – egenkontroll Lagen om privat hälso- och sjukvård (152/1990) 6 § Valviras föreskrift 1.10.2012 Offentlig hälso- och sjukvård – plan för kvalitetsledning och patientsäkerhet Hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) 8 § SHM:s förordning 341/2011 Lagen om privat socialservice (922/2011) 6 § Offentlig äldreservice – egenkontroll Äldreomsorgslagen (980/2012) 23 § om egenkontroll i kraft 1.1.2015, Valviras föreskrift 1/2014, blankett, sammanställning av frågor och svar All offentlig service inom socialvården – egenkontroll Den nya socialvårdslagens 47 § träder i kraft 1.4.2015 14.1.2015 Valvira
Gränssnitt Inom den offentliga hälso- och sjukvården används en plan för kvalitetsledning och patientsäkerhet också när det gäller äldreservice Den kombinerade hemservicen och hemsjukvården tar i bruk egenkontroll Inom den privata hälso- och sjukvården ska egenkontroll tas i bruk för äldreservice också i enheter med ett verksamhetsställe (hemsjukvård) Valviras nya föreskrift om egenkontroll i verksamhetsenheter trädde i kraft 1.1.2015 ersätter den föregående föreskriften 10.2.2012 för den privata socialservicen tas i bruk i tillämpliga delar i det sociala arbetet (1.4.2015) 14.1.2015 Valvira
Målen för egenkontrollen klientsäker service av god kvalitet öppen, lärande verksamhetskultur främjar klienternas valmöjligheter stärker klientens delaktighet enhetliga serviceprocesser utveckling av uppföljningen och bedömningen av serviceprocesserna tillsynen fokuserar på föregripande tillsyn Säkerhetskulturarbete som utveckling av verksamheten http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2008/T2456.pdf 14.1.2015 Valvira
Egenkontrollens kärna i riskhantering Strategisk riskhantering styrd av ledningen organisering av riskhanteringen fastställande av ansvar och ansvarstagande hur personalen kan påverka och hur kommunikationen löper mellan ledningen och personalen Operativ riskhantering personalens riskhantering är egenkontroll som fungerar i verksamheten Riktas till alla delområden i verksamheten Oidentifierade risker kan inte hanteras Riskhantering och säkerhetsplanering (SHM:s publikationer 2011:15) 14.1.2015 Valvira
Anmärkning Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (22.9.2000/812) 23 § 1 mom. i lagen (ändring fr.o.m. 1.1.2015): En klient som är missnöjd med kvaliteten i socialvården eller med bemötandet har rätt att framställa en anmärkning till den som ansvarar för en verksamhetsenhet inom socialvården eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Om klienten på grund av sjukdom, nedsatt psykisk funktionsförmåga eller någon annan motsvarande orsak inte kan framställa anmärkning själv, eller om klienten är död, kan anmärkningen framställas av klientens lagliga företrädare, en anhörig eller annan närstående. Lagens 23 a § (ny, fr.o.m. 1.1.2015): I fråga om klagomål tillämpas vad som i 8 a kap. i förvaltningslagen föreskrivs om förvaltningsklagan. Om anmärkning inte har framställts i ett ärende, och tillsynsmyndigheten bedömer att det är lämpligast att behandla ett klagomål som en anmärkning, får myndigheten överföra ärendet till den verksamhetsenhet som klagomålet gäller eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Den överförande tillsynsmyndigheten ska underrättas om svaret 14.1.2015 Valvira
Klagan Förvaltningslagens (6.6.2003/434) 8 a kap. i kraft 1.9.2014: - Var och en får anföra förvaltningsklagan hos den myndighet som övervakar verksamheten. - Den övervakande myndigheten ska vidta de åtgärder som den med anledning av förvaltningsklagan anser vara befogade. - En förvaltningsklagan som gäller en omständighet som ligger mer än två år tillbaka i tiden ska inte prövas, om det inte finns särskilda skäl. Den övervakande myndigheten ska pröva ärendet i befogad utsträckning, lämna det oprövat eller överföra det till en behörig instans för handläggning, t.ex. som anmärkning. 18.10.2019 18.10.2019 Valvira 19 19
Klagan 2 Man kan anföra klagan över t.ex. förvaltningsbeslut, faktisk verksamhet eller bemötande. Klagan skall anföras skriftligt. I den ska uppges vilken åtgärd, förfarande eller beslut den klagande anser att ha varit felaktigt eller osakligt. Klagan är inte ett rättsmedel och man kan inte med klagan bestämma att ersättningar ska betalas eller döma ut straff. 18.10.2019 Valvira
Påföljder av tillsynen Socialvårdslagen (710/1982) 55–59 § (gäller fortfarande) RFV och Valvira kan inspektera en kommuns och en samkommuns verksamhet enligt socialvårdslagen samt de verksamhetsenheter och lokaler som används vid ordnandet av verksamheten när det finns grundad anledning för inspektion. Valvira kan ålägga RFV att förrätta en inspektion t.ex. i samband med ett tillsynsärende (55 §). RFV och Valvira kan meddela föreskrifter om hur brister eller missförhållanden ska avhjälpas. Dessa kan förenas med vite. En tid ska utsättas för föreskriften (56 §). Om klientsäkerheten så kräver kan det bestämmas att verksamheten, en enhet, en del därav eller en anordning omedelbart ska avbrytas 14.1.2015 Valvira
Påföljder av tillsynen 2 RFV och Valvira kan ge kommunen eller samkommunen eller den tjänsteman som ansvarar för den felaktiga verksamheten en anmärkning för framtiden. Om ärendet inte föranleder en anmärkning eller andra åtgärder, uppmärksamgöra den övervakade på att verksamheten ska ordnas på behörigt sätt och att god förvaltningssed ska iakttas (Socialvårdslagen 57 §) 14.1.2015 Valvira