Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Advertisements

AH febr 2011 Riksdagen har fattat beslut om en ny patientsäkerhetslag Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 2011.
Patientsäkerhetslagen
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Socialstyrelsens tillsyn
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
PRIMÄRVÅRDEN.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland Besök från Gävleborgs län Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Handläggning enligt SoL
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Behov av habilitering och rehabilitering
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Modell för Utveckling av ledningssystem
SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIET 1 TRO/Päivi Salo Regeringssekreterare Päivi Salo Lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och.
Patientlagen och information till patienter och närstående
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Patientjournallagen Ändamål
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Barnets rättigheter i nya patientlagen
FSSF:s kongress i Åbo Märta Marjamäki Kårkulla samkommun  En riksomfattande, en regional & en lokal serviceproducent  Producerar service.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till praktik Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och Offentlighet och sekretesslag (2009:400) Sanna Othman landstingsjurist.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Juridik. Jurist inom LiV Handlägger juridiska frågor inom alla områden som förekommer inom landstinget. dokumentation, ansvar, delegering, psykiatrisk.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Vad innehåller förvaltningsklagan? Studiedag inom barnskyddsfrågor Jurist Tove Lindell 1.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Lex Maria.
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Kvalitetsarbete.
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
HUR SKA KLIENTEN BEMÖTAS ANSVARSFÖRDELNING
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Samverkan vid utskrivning kort information om utskrivningsprocessen
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Socialvårdslagenrevideras Den nya socialvårdslagen (1301/2014) och övriga lagstiftningsreformer i samband med den
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
Miljöbalken SFS 1998:808.
SPF, PRO, Apoteket Farmaci
Längre eller upprepad frånvaro
Socialt ansvarsfull upphandling
Gnosjö kommuns styrmodell
Samordnad utveckling för god och nära vård
Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet
Presentationens avskrift:

Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet Regionturné för verkställandet av socialvårdslagen 2015 14.1.2015 Valvira

Övervakning och styrning I socialvårdslagen (710/1982) gäller fortfarande kap. 2 och 8 om förvaltning och övervakning Enligt 3 § i lagen Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) styr regionförvaltningsverken i syfte att förenhetliga deras verksamhet styr och övervakar när det är fråga om principiellt viktiga eller vittsyftande ärenden verksamheten i flera regionförvaltningsverks område eller hela landet ärenden i anknytning till hv-tillsynsärenden som behandlas vid Valvira ärenden som regionförvaltningsverket är jävigt att behandla Till regionförvaltningsverken hör planering, styrning och övervakning av socialvården i deras verksamhetsområde 14.1.2015 Valvira

Myndighetstillsyn Föregripande tillsyn Tillstånds- och anmälningsförfarande Riksomfattande tillstånd för socialvård 1.10.2011 – lagen om privat socialservice (922/2011) Valvira beviljar Regionala tillstånd regionförvaltningsverken Tillsynsmyndigheter är kommunen, regionalförvaltningsverken och Valvira Kommunen styr och övervakar alla privata socialtjänster som produceras i dess område och privata i en annan kommun av vilka kommunen köper service Register hv:s register över yrkespersoner Terhikki registret över serviceproducenter Valveri i början av 2016 kommer socialvårdens register över yrkespersoner Utveckling av egenkontroll 14.1.2015 Valvira

Myndighetstillsyn 2 Reaktiv tillsyn Planbaserad tillsyn klagomål anmälningar av myndigheter och andra instanser ärenden som tas till övervakning på eget initiativ utlåtanden av andra myndigheter (polis, kansler, RJO, EMD) Planbaserad tillsyn det riksomfattande tillsynsprogrammet för social- och hälsovården och dess verkställande, -> insatsområdena fastställs årligen 14.1.2015 Valvira

Riksomfattande tillsynsprogram för social- och hälsovården 2015–2018 I RFV:s och Valviras planbaserade tillsyn 2015 Tidsfrister för utkomststöd och barnskydd THL samlar in uppgifter två gånger per år Övervakning av äldreomsorgslagens verkställande Hemvård prioriteras Förebyggande hälsovård för barn och unga samt främjande av hälsa och välfärd Omfattande hälsokontroller och studerandehälsovård 14.1.2015 Valvira

Riksomfattande tillsynsprogram för social- och hälsovården Övervakning av servicekvaliteten och innehållet främst med egenkontroll! - i tillsynsärenden ska man alltid först utreda hur egenkontrollsystemet fungerar klient- och personalrespons Helhetsövervakning - styrnings- och bedömningsbesök 14.1.2015 Valvira

Egenkontroll i tillsynsprogrammet Tillsyn 2015 - målet enhetlig egenkontroll - stöd för verkställandet - påverkan på utbildningsutbudet - planering av utbildningens innehåll - beaktas i reaktiv tillsyn och vid inspektionsbesök Tillsyn 2016–2018 - tillsyn över verkställandet av egenkontrollen 14.1.2015 18.10.2019 Valvira 7 7

Föremål för tillsyn i socialvårdslagen Riksdagen förutsätter att regeringen i verkställandet av totalreformen av socialvårdslagen följer att fokus i socialvården flyttas till förebyggande service och särskilt att kvaliteten och tillgängligheten hos hemservicen garanteras   Föremål för tillsyn kan vara klientprocessen i sin helhet med servicekedjor, samordningen av servicen, det övergripande beaktandet av klienternas behov och hörandet av klienten. 14.1.2015 Valvira

Klient- och samarbetsprocesser Verkställandet av SVL kräver samarbete mellan olika aktörer i kommunen -> för att uppnå en fungerande servicehelhet som bl.a. innehåller Samråd med klienten, dennas delaktighet och självbestämmanderätt Bedömning av servicebehovet inom utsatt tid Klientplanerna och hur de verkställs Ansvaret för klienten också vid gränsytorna (ledsagad övergång; hur servicekedjorna fungerar) Egen kontaktperson 14.1.2015 Valvira

Klient- och samarbetsprocesser 2 Tillämpning av lagstiftningen med tanke på klientens intresse (Allmän socialservice i första hand, speciallag om den bättre garanterar klientens intresse) Väntetider till service Lagenliga beslutsfattandeprocesser Adekvat ordnad socialjour 14.1.2015 Valvira

Service för barnfamiljer Förebyggande service i första hand (stöd till barnfamiljer) Barnfamiljers rätt till hemservice som är nödvändig för att trygga familjens omsorgsuppgift (sjukdom, förlossning, skada eller annan särskild situation) Insatsområden i den riksomfattande tillsynen 2016– Tillräckliga resurser SVL: Socialservicen ska till innehållet och kvaliteten följa lagstiftningen tidsfrister i barnskyddet antal klienter hos socialarbetarna uppföljning av smidigheten i klientprocesserna 14.1.2015 Valvira

Socialarbete bland vuxna Missbrukarvård Bestämmelser om vårdgaranti när den ordnas som hälsovård Klientens intresse princip i samservice Enheterna inom missbrukarvården i regel enheter inom socialvården, även om där också tillämpas läkemedelsassisterad rehabilitering (även social, boende mm.) Handikappservice HSL ofta förmånligare för klienten Utkomststöd sköts av kommunen också efter överföringen till FPA Främjande av välfärd och tidigt stöd; Behov hos personer som behöver särskilt stöd 14.1.2015 Valvira

Att säkerställa kvaliteten på tjänsterna Egenkontroll (5 kap. 47 §) en verksamhetsenhet inom socialvården eller en annan aktör som ansvarar för den samlade verksamheten ska göra upp en plan för egenkontroll för att säkerställa socialvårdens kvalitet, säkerhet och ändamålsenlighet planen ska vara offentligt framlagd förverkligandet av den ska följas upp regelbundet verksamheten ska utvecklas utifrån respons som regelbundet samlas in från klienterna och verksamhetsenhetens personal Personalens anmälningsskyldighet 48 § (i kraft 1.1.2016) Åtgärder med anledning av en anmälan 49 § (i kraft 1.1.2016) 14.1.2015 Valvira

Egenkontroll i social- och hälsovården Privat hälso- och sjukvård – egenkontroll Lagen om privat hälso- och sjukvård (152/1990) 6 § Valviras föreskrift 1.10.2012 Offentlig hälso- och sjukvård – plan för kvalitetsledning och patientsäkerhet Hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) 8 § SHM:s förordning 341/2011 Lagen om privat socialservice (922/2011) 6 § Offentlig äldreservice – egenkontroll Äldreomsorgslagen (980/2012) 23 § om egenkontroll i kraft 1.1.2015, Valviras föreskrift 1/2014, blankett, sammanställning av frågor och svar All offentlig service inom socialvården – egenkontroll Den nya socialvårdslagens 47 § träder i kraft 1.4.2015 14.1.2015 Valvira

Gränssnitt Inom den offentliga hälso- och sjukvården används en plan för kvalitetsledning och patientsäkerhet också när det gäller äldreservice Den kombinerade hemservicen och hemsjukvården tar i bruk egenkontroll Inom den privata hälso- och sjukvården ska egenkontroll tas i bruk för äldreservice också i enheter med ett verksamhetsställe (hemsjukvård) Valviras nya föreskrift om egenkontroll i verksamhetsenheter trädde i kraft 1.1.2015 ersätter den föregående föreskriften 10.2.2012 för den privata socialservicen tas i bruk i tillämpliga delar i det sociala arbetet (1.4.2015) 14.1.2015 Valvira

Målen för egenkontrollen klientsäker service av god kvalitet öppen, lärande verksamhetskultur främjar klienternas valmöjligheter stärker klientens delaktighet enhetliga serviceprocesser utveckling av uppföljningen och bedömningen av serviceprocesserna tillsynen fokuserar på föregripande tillsyn Säkerhetskulturarbete som utveckling av verksamheten http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2008/T2456.pdf 14.1.2015 Valvira

Egenkontrollens kärna i riskhantering Strategisk riskhantering styrd av ledningen organisering av riskhanteringen fastställande av ansvar och ansvarstagande hur personalen kan påverka och hur kommunikationen löper mellan ledningen och personalen Operativ riskhantering personalens riskhantering är egenkontroll som fungerar i verksamheten Riktas till alla delområden i verksamheten Oidentifierade risker kan inte hanteras Riskhantering och säkerhetsplanering (SHM:s publikationer 2011:15) 14.1.2015 Valvira

Anmärkning Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (22.9.2000/812) 23 § 1 mom. i lagen (ändring fr.o.m. 1.1.2015): En klient som är missnöjd med kvaliteten i socialvården eller med bemötandet har rätt att framställa en anmärkning till den som ansvarar för en verksamhetsenhet inom socialvården eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Om klienten på grund av sjukdom, nedsatt psykisk funktionsförmåga eller någon annan motsvarande orsak inte kan framställa anmärkning själv, eller om klienten är död, kan anmärkningen framställas av klientens lagliga företrädare, en anhörig eller annan närstående. Lagens 23 a § (ny, fr.o.m. 1.1.2015): I fråga om klagomål tillämpas vad som i 8 a kap. i förvaltningslagen föreskrivs om förvaltningsklagan. Om anmärkning inte har framställts i ett ärende, och tillsynsmyndigheten bedömer att det är lämpligast att behandla ett klagomål som en anmärkning, får myndigheten överföra ärendet till den verksamhetsenhet som klagomålet gäller eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Den överförande tillsynsmyndigheten ska underrättas om svaret 14.1.2015 Valvira

Klagan Förvaltningslagens (6.6.2003/434) 8 a kap. i kraft 1.9.2014: - Var och en får anföra förvaltningsklagan hos den myndighet som övervakar verksamheten. - Den övervakande myndigheten ska vidta de åtgärder som den med anledning av förvaltningsklagan anser vara befogade. - En förvaltningsklagan som gäller en omständighet som ligger mer än två år tillbaka i tiden ska inte prövas, om det inte finns särskilda skäl. Den övervakande myndigheten ska pröva ärendet i befogad utsträckning, lämna det oprövat eller överföra det till en behörig instans för handläggning, t.ex. som anmärkning. 18.10.2019 18.10.2019 Valvira 19 19

Klagan 2 Man kan anföra klagan över t.ex. förvaltningsbeslut, faktisk verksamhet eller bemötande. Klagan skall anföras skriftligt. I den ska uppges vilken åtgärd, förfarande eller beslut den klagande anser att ha varit felaktigt eller osakligt. Klagan är inte ett rättsmedel och man kan inte med klagan bestämma att ersättningar ska betalas eller döma ut straff. 18.10.2019 Valvira

Påföljder av tillsynen Socialvårdslagen (710/1982) 55–59 § (gäller fortfarande) RFV och Valvira kan inspektera en kommuns och en samkommuns verksamhet enligt socialvårdslagen samt de verksamhetsenheter och lokaler som används vid ordnandet av verksamheten när det finns grundad anledning för inspektion. Valvira kan ålägga RFV att förrätta en inspektion t.ex. i samband med ett tillsynsärende (55 §). RFV och Valvira kan meddela föreskrifter om hur brister eller missförhållanden ska avhjälpas. Dessa kan förenas med vite. En tid ska utsättas för föreskriften (56 §). Om klientsäkerheten så kräver kan det bestämmas att verksamheten, en enhet, en del därav eller en anordning omedelbart ska avbrytas 14.1.2015 Valvira

Påföljder av tillsynen 2 RFV och Valvira kan ge kommunen eller samkommunen eller den tjänsteman som ansvarar för den felaktiga verksamheten en anmärkning för framtiden. Om ärendet inte föranleder en anmärkning eller andra åtgärder, uppmärksamgöra den övervakade på att verksamheten ska ordnas på behörigt sätt och att god förvaltningssed ska iakttas (Socialvårdslagen 57 §) 14.1.2015 Valvira