Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet"— Presentationens avskrift:

1 Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet
Regionturné för verkställandet av den nya socialvårdslagen 2015

2 Tillsyn och styrning Av socialvårdslagen (710/1982) förblir kapitel 2 och 8 om bl.a. administration och styrning i kraft Enligt § 3 i lagen Valvira styr regionförvaltningsverkens verksamhet i syfte att förenhetliga deras verksamhetsprinciper Styr och övervakar när det är fråga om Principiellt viktiga eller vittsyftande ärenden Ärenden som gäller flera regionförvaltningsverks verksamhetsområde eller hela landet Ärenden som har samband med övervakningsärenden som behandlas vid Valvira Regionförvaltningsverket ansvarar för planeringen, styrningen och övervakningen av socialvården inom sitt verksamhetsområde Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

3 MYNDIGHETSTILLSYN Preventiv tillsyn
Tillstånds- och anmälningsförfarande Riksomfattande tillstånd lag om privat socialservice (922/2011) Valvira beviljar Regionala tillstånd regionförvaltningsverken Tillsynsmyndigheter är kommunerna, regionförvaltningsverken och Valvira Kommunen styr och övervakar all privat socialservice som produceras i dess område samt privat service i en annan kommun av vilken kommunen köper service Kommunens register: hemvårdens stödservice Register register över yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården Terhikki (socialvården på kommande 2016) register över privata serviceproducenter Valveri Utveckling av egenkontroll Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

4 MYNDIGHETSTILLSYN 2 Reaktiv tillsyn klagomål
Anmälningar av myndigheter och andra instanser Ärenden som tas till övervakning på eget initiativ Utlåtanden från andra myndigheter (polis, kansler, JO, EMD) Planenlig tillsyn Riksomfattande tillsynsprogrammet för social- och hälsovården och dess verkställande -> insatsområdena bestäms årligen Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

5 Riksomfattande tillsynsprogram för social- och hälsovården 2015-2018
Valviras och regionförvaltningsverkens planenliga tillsyn år 2015 1. servicestruktur 2. tillgång av servicen 3. servicens innehåll och kvlitet Tidsfrister inom barnskyddet och utkomststöden THL samlar in uppgifter två gånger per år Verkställandet av äldreomsorgslagen Tyngdpunkt på hemvården 2015 (väljs åligen) Förebyggande hälsovård för barn och unga samt främjande av hälsa och välfärd Omfattande hälsoundersökningar och hälso- och sjukvård för studerande Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

6 Riksomfattande tillsynsprogrammet för social- och hälsovården
Tillsyn av kvaliteten och innehållet i servicen i första hand genom egenkontroll i tillsynsärenden utreds först hur tillsynsobjektets system för egenkontroll fungerar Helhetstillsyn Styrnings- och utvärderingsbesök Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

7 Egenkontroll i tillsynsprogrammet
- mål är enhetlig egenkontroll - stöd för verkställandet av egenkontrollen - påverkan på utbildningsutbudet - planering av utbildningens innehåll - egenkontrollplanen beaktas vid reaktiv tillsyn och vid inspektionsbesök Tillsyn -tillsyn av genomförande av egenkontroll - uppgjord - innehållet Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

8 Föremål för tillsyn i socialvårdslagen
Riksdagen förutsätter att regeringen i verkställandet av totalreformen av socialvårdslagen följer att fokus i socialvården flyttas till förebyggande service och särskilt att kvaliteten och tillgängligheten hos hemservicen garanteras   Föremål för tillsyn kan vara klientprocessen i sin helhet med servicekedjor, samordningen av servicen, det övergripande beaktandet av klienternas behov och hörandet av klienten. Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

9 Klient- och samarbetsprocesser
Verkställandet av SVL kräver samarbete mellan olika aktörer i kommunen för att uppnå en fungerande servicehelhet som bl.a. innehåller Samråd med klienten, dennas delaktighet och självbestämmanderätt Bedömning av servicebehovet inom utsatt tid Klientplanerna och hur de verkställs Ansvaret för klienten också vid gränsytorna (ledsagad övergång; hur servicekedjorna fungerar) Egen kontaktperson Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

10 Klient- och samarbetsprocesser 2
Tillämpning av lagstiftningen med tanke på klientens intresse (Allmän socialservice i första hand, speciallag om den bättre garanterar klientens intresse) Väntetider till service Lagenliga beslutsfattandeprocesser Adekvat ordnad socialjour Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

11 Service för barnfamiljer
Förebyggande service i första hand (stöd till barnfamiljer) Barnfamiljers rätt till hemservice som är nödvändig för att trygga familjens omsorgsuppgift (sjukdom, förlossning, skada eller annan särskild situation) Insatsområde i den riksomfattande tillsynen 2016– Tillräckliga resurser SVL: Socialservicen ska till innehållet och kvaliteten följa lagstiftningen tidsfrister i barnskyddet antal klienter hos socialarbetarna uppföljning av smidigheten i klientprocesserna Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

12 Socialarbete bland vuxna
Missbrukarvård Bestämmelser om vårdgaranti när den ordnas som hälsovård Klientens intresse princip i samservice Enheterna inom missbrukarvården i regel enheter inom socialvården, även om där också tillämpas läkemedelsassisterad rehabilitering (även social, boende mm.) Handikappservice Lagstiftningen förnyas Servicen primärt utgående från socialvårdslagen Utkomststöd sköts till vissa delar av kommunen också efter överföringen till FPA Främjande av välfärd och tidigt stöd; Behov hos personer som behöver särskilt stöd Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

13 Att säkerställa kvaliteten på tjänsterna
Egenkontroll (5 kap. 47 §) en verksamhetsenhet inom socialvården eller en annan aktör som ansvarar för den samlade verksamheten ska göra upp en plan för egenkontroll för att säkerställa socialvårdens kvalitet, säkerhet och ändamålsenlighet planen ska vara offentligt framlagd förverkligandet av den ska följas upp regelbundet verksamheten ska utvecklas utifrån respons som regelbundet samlas in från klienterna och verksamhetsenhetens personal Personalens anmälningsskyldighet 48 § (i kraft ) Personalen inom privat och offentlig verksamhet Information till personalen on skyldigheterna Förfaringssättet inskrivs i egenkontrollplanen Åtgärder med anledning av en anmälan 49 § (i kraft ) Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

14 Egenkontroll i social- och hälsovården
Privat hälso- och sjukvård – egenkontroll Lagen om privat hälso- och sjukvård (152/1990) 6 § Valviras föreskrift Offentlig hälso- och sjukvård – plan för kvalitetsledning och patientsäkerhet Hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) 8 § SHM:s förordning 341/2011 Lagen om privat socialservice (922/2011) 6 § Offentlig äldreservice – egenkontroll Äldreomsorgslagen (980/2012) 23 § om egenkontroll i kraft , Valviras föreskrift 1/2014, blankett, guide: sammanställning av frågor och svar All offentlig service inom socialvården – egenkontroll Den nya socialvårdslagens 47 § träder i kraft Dataskydds egenkontrollplan Lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) 5 b kapitel 19 h § träder i kraft Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

15 Gränssnitt Inom den offentliga hälso- och sjukvården används en plan för kvalitetsledning och patientsäkerhet också när det gäller äldreservice Den kombinerade hemservicen och hemsjukvården tar i bruk egenkontroll Inom den privata hälso- och sjukvården ska egenkontroll tas i bruk för äldreservice också i enheter med ett verksamhetsställe (hemsjukvård) Valviras nya föreskrift om egenkontroll i verksamhetsenheter trädde i kraft ersätter den föregående föreskriften för den privata socialservicen tas i bruk i tillämpliga delar i det sociala arbetet ( ) Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

16 Målen för egenkontrollen
klientsäker service av god kvalitet öppen, lärande verksamhetskultur främjar klienternas valmöjligheter stärker klientens delaktighet enhetliga serviceprocesser utveckling av uppföljningen och bedömningen av serviceprocesserna tillsynen fokuserar på preventiv tillsyn Säkerhetskulturarbete som utveckling av verksamheten Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

17 Egenkontrollens kärna i riskhantering
Strategisk riskhantering styrd av ledningen organisering av riskhanteringen fastställande av ansvar och ansvarstagande hur personalen kan påverka och hur kommunikationen löper mellan ledningen och personalen Operativ riskhantering personalens riskhantering är egenkontroll som fungerar i verksamheten Riktas till alla delområden i verksamheten Oidentifierade risker kan inte hanteras Riskhantering och säkerhetsplanering (SHM:s publikationer 2011:15) Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

18 Anmärkning Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården ( /812) 23 § 1 mom. i lagen (ändring fr.o.m ): En klient som är missnöjd med kvaliteten i socialvården eller med bemötandet har rätt att framställa en anmärkning till den som ansvarar för en verksamhetsenhet inom socialvården eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Om klienten på grund av sjukdom, nedsatt psykisk funktionsförmåga eller någon annan motsvarande orsak inte kan framställa anmärkning själv, eller om klienten är död, kan anmärkningen framställas av klientens lagliga företrädare, en anhörig eller annan närstående. Lagens 23 a § (ny, fr.o.m ): I fråga om klagomål tillämpas vad som i 8 a kap. i förvaltningslagen föreskrivs om förvaltningsklagan. Om anmärkning inte har framställts i ett ärende, och tillsynsmyndigheten bedömer att det är lämpligast att behandla ett klagomål som en anmärkning, får myndigheten överföra ärendet till den verksamhetsenhet som klagomålet gäller eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Den överförande tillsynsmyndigheten ska underrättas om svaret Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

19 Klagan Förvaltningslagens (6.6.2003/434) 8 a kap. i kraft 1.9.2014:
- Var och en får anföra förvaltningsklagan hos den myndighet som övervakar verksamheten. - Den övervakande myndigheten ska vidta de åtgärder som den med anledning av förvaltningsklagan anser vara befogade. - En förvaltningsklagan som gäller en omständighet som ligger mer än två år tillbaka i tiden ska inte prövas, om det inte finns särskilda skäl. Den övervakande myndigheten ska pröva ärendet i befogad utsträckning, lämna det oprövat eller överföra det till en behörig instans för handläggning, t.ex. som anmärkning. Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

20 Klagan 2 Man kan anföra klagan över t.ex. förvaltningsbeslut, faktisk verksamhet eller bemötande. Klagan skall anföras skriftligt. I den ska uppges vilken åtgärd, förfarande eller beslut den klagande anser att ha varit felaktigt eller osakligt. Klagan är inte ett rättsmedel och man kan inte med klagan bestämma att ersättningar ska betalas eller döma ut straff. Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

21 Påföljder av tillsynen
Socialvårdslagen (710/1982) 55–59 § (gäller fortfarande) RFV och Valvira kan inspektera en kommuns och en samkommuns verksamhet enligt socialvårdslagen samt de verksamhetsenheter och lokaler som används vid ordnandet av verksamheten när det finns grundad anledning för inspektion. Valvira kan ålägga RFV att förrätta en inspektion t.ex. i samband med ett tillsynsärende (55 §). RFV och Valvira kan meddela föreskrifter om hur brister eller missförhållanden ska avhjälpas. Dessa kan förenas med vite. En tidsfrist ska utsättas för föreskriften (56 §). Om klientsäkerheten så kräver kan det bestämmas att verksamheten, en enhet, en del därav eller en anordning omedelbart ska avbrytas Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

22 Påföljder av tillsynen 2
RFV och Valvira kan ge kommunen eller samkommunen eller den tjänsteman som ansvarar för den felaktiga verksamheten en anmärkning för framtiden. Om ärendet inte föranleder en anmärkning eller andra åtgärder, uppmärksamgöra den övervakade på att verksamheten ska ordnas på behörigt sätt och att god förvaltningssed ska iakttas (Socialvårdslagen 57 §) Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström

23 Chef för social- och hälsovårdsenheten
Tack Aija Ström Överinspetör Chef för social- och hälsovårdsenheten Tel aija.strom(et)avi.fi Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, Basservicen, rättsskyddet och tillstånden, överinspektör Aija Ström


Ladda ner ppt "Hur garanterar vi god kvalitet i servicen och lagenlig verksamhet"

Liknande presentationer


Google-annonser