Infoträff för 1177 Vårdguidens tjänster Välkommen!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regiongavleborg.se Journal via nätet ARBETSPLATSINFORMATION Journal via nätet (Journalen)
Advertisements

Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Webbtidbokning innebär att mottagningen låter invånaren boka, av- eller omboka en tid direkt i journalsystemets.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Mina vårdkontakter blev 2015……
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Visning av webbtidboken i Cosmic via Mina vårdkontakter
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Region Gävleborg Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Lärarstöd för att använda 1177.se
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Personcentrerade E-tjänster
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Självbetjäningsterminal i primärvården
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
En välinformerad patient är en trygg patient
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Nationell patientöversikt - NPÖ
Göteborgs Stads intranät Start 17 december
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Nationell patientöversikt
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
8 tips för dig som redaktör
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Statusrapport Stöd och behandling: Självbetjäningsterminaler:
Diagnos och delaktighet
Nästa steg regionkalmar.se.
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Digitalisering av rehabiliteringsverksamheterna
Mobil incheckning och betalning
Dokumentera rätt i vården
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Nya 1177.se
Led- och muskelmottagning
Nya 1177.se
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Ärendetyper Visning av de olika frågor du kan lägga till i ett formulär.
1177 Vårdguidens e-tjänster Halland
Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Nya 1177.se
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Infoträff för 1177 Vårdguidens tjänster Välkommen!

Agenda Nya 1177.se, vårdgivarwebben – May Olsson Verksamhetskatalog vk 2 , riktlinje för namnsättning – Annette Mandorff Stödtjänst för behörigheter Inera, kontaktkort, andra enheters e-tjänster – Mona Lindqvist Basutbud e-tjänster, webbtidbok – Allan Karlsson Nya 1177 Vårdguidens e-tjänster – Linda Berglund Videomöten – Mona Lindqvist

Nya 1177.se I stort sett samma nationella och regionala innehåll som tidigare, men en ny design. Webbplatsen uppfyller nya lagstadgade krav på tillgänglighet, har en ny sökmotor och en ny användartestad navigationsstruktur som gör det lättare att hitta rätt. Eftersom 75-80 procent av trafiken idag sker via mobiler är webbplatsen byggd utifrån principen mobile first För redaktörerna blir det enklare att samarbeta och att dela innehåll mellan regionerna. Mobile first: 1177.se är byggt konceptuellt mobile first. Det är viktigt att ha i åtanke när man tittar på sajten och jämför tidigare version. Idag är det 75-80% av användningen som kommer från mobila enheter och surfplattor och bara drygt var femte användare som tittar på webbplatsen i ett datorläge. Många som idag arbetar med webbplatsen 1177.se har frågat efter högerspalten och undrar vad som sker med det innehåll som tidigare legat där. På en mobil finns ingen högerspalt och då är det bättre att tänka på hur upplevelsen av innehållet skall ske då just högerspalt inte finns. I konceptet har vi därför fokuserat på en bra innehållsordning samt möjligheter till vidarelänkning i det mobila läget.

Designskisser startsida 1177.se Startsidan på 1177.se kommer vid produktionssättning ha följande funktionalitet:  Etta-puff, nationell puff som kombinerar, bild, text, länk och knapp, tänkt att marknadsföra funktioner eller innehåll på 1177 samt skapa en känsla för vad 1177 är.  Övre puffområde för regioner - Här kan regionerna om de önskar lägga in 1-4 puffar med eller utan bild.   Nedre puffområde för regioner - Här kan regionerna om de önskar lägga in 1-4 puffar med eller utan bild.  Nationellt puffområde - Här lägger man nationellt in 1-4 puffar med eller utan bild.  För de regioner som inte vill arbeta med startsidan är det etta-puff och nationellt puffområde som utgör startsidan  Upplevelsen för slutanvändaren skall inte vara att det blir tomma hål någonstans för att den valda regionen inte har eget material och det skall ändå upplevas som att startsidan är komplett.  Redaktionellt samarbete bör ses över för hur man vill arbeta med startsidan så att den fungerar för olika regioner med olika möjligheter. Rekommendationen är också att redaktörer alltid har mobil användning i fokus då hög andel användare använder 1177.se på mobilen. Detta är inte i fokus på dagens webbplats varför nya rutiner och arbetssätt måste sättas. När det gäller startsidan finns det funktioner som skall byggas för plattformen framöver som kommer 1177 tillgodo. Önskemål om att kunna regionalisera ”Etta-puffen” samt stryka enskilda nationella puffar finns, något som får prioriteras i PO-rådet efter produktionssättning. Exempel med 4 puffar Mobil

Exempel då navigering mellan syskonsidor är aktiverad. Artikelsida 1177.se Exempel då navigering mellan syskonsidor är aktiverad.

Regional artikelsida och regionala tillägg

Hitta vård

Vårdgivarwebben Vårdgivarwebben

Trycksaker Weblord- 1177 & E-tjänster

Annette Ny verksamhetskatalog (VK2) Visning av ny verksamhetskatalog som preliminärt kommer att publiceras kvartal 2 under 2019. Riktlinje för namnsättning

Mona Kontaktkort VC Dalbo Stödtjänst för behörighet Inera Videomöten

Cosmic Videomöte

Pilotprojekt videomöte Fem pilotenheter startade under hösten 2018 VC Lammhult Primärvårdsrehab nordost Lasarettsrehab Campushälsan Capio Hovshaga Fler enheter andra vågen Vi har under Höst och våren genomfört ett pilotprojekt för Videomöte. Utfallet har varit mycket positivt och fler enheter har anslutit sig under pilotperioden. Den 11/3 beslutade Regionen att bredd införa funktionen till samtliga verksamheter.

Enkelt att boka och ansluta! Boka videomöte i Cosmic Skapa bokningsunderlaget precis som vanligt välj kontakttyp ”23. Distankontakt video”  

Anslut till videomöte Utföra videomöte via Cosmic Högerklicka på bokningen och välj anslut till videomöte.

Patient ansluter till Videomötet via Min Hälsa appen eller 1177

Cosmic-Videomöte Patient ansluter till videomötet via 1177 eller Appen Min Hälsa.

Vad behövs för att genomföra videomöte Vårdpersonal utbildad Cosmic (konfigurerat) Skype på datorn Skypebehörighet Utrustning (webbkamera och headset) Patient Appen ”Min hälsa” Eller via ”Logga in på 1177” BankID, (sms-inloggning 1177) Hårdvara med tillgång till kamera, mic och ljud.

Kom igång med Videomöte Läs mer under Vård- och patientadministration - Cosmic och nationella vårdtjänster för att komma igång och beställa funktionen i Cosmic.

Allan

Den digitala utvecklingen Digitalisering finns i alla strategiska inriktningar i ”Närmare Kronobergaren - utvecklingsstrategi inom hälso- och sjukvård 2017-2027” Personcentrerat Vidareutveckla utbudet av 1177 vårdguidens e-tjänster I Kronoberg ska vården vara till för alla Vården ska i större utsträckning vara tillgänglig för patienten med hjälp av tekniska lösningar. Utveckla och erbjuda digitala vårdmöten I Kronoberg ska vården vara nära och samordnad Utveckling av nya e-tjänster, ex hälsoformulär inför besök. Vidareutveckla möjlighet till hem-monitorering I Kronoberg ska invånarna kunna vara aktiva medskapare i sin hälsa och vård Kunskapsstöd Beslutsstöd, uppföljningsdata, förbättringsarbete I Kronoberg ska patientens behov mötas med kompetens och arbetsglädje

Basutbud av e-tjänster, relevanta för enhetens verksamhet. Ärendetyper via formulär Av/omboka tid Begära intyg Beställa journalkopior Beställa tid Förnya hjälpmedel

Påminnelsetjänst via sms eller e-post (Reminders) Ärendetyper via formulär Förnya recept Kontakta mig Rådgivning Egen remiss Påminnelsetjänst via sms eller e-post (Reminders) Klagomål och synpunkter (ny)

1177 Vårdguidens e-tjänster, inkomna ärenden Ärendetyp 2017 2018 % ökning Förnya recept 20 178 26 951 34% Av omboka tid 10 313 15 542 50% Kontakta mig 8 040 10 919 36% Beställa tid 5 977 8 564 43% Rådgivning 4 254 5 600 32% Egen remiss 1 606 2 409 Klagomål o synpunkter iu 666 Totalt samtliga e-tjänster 57 296 79 436 39%

Boka tid, efter väntelista, kallelse, skriv ut o posta Patienten får kallelsen, vill omboka. Ringer eller använder e-tjänsterna Mottagningen tar emot via Tele Q eller e-tjänster på sina öppettider Patienten blir kontaktad Ny tid , ny kallelse, skriva ut, posta Besök 5 min 3-5 min 3-5 min 3-5 min

Boka tid, efter väntelista, kallelse, skriv ut o posta Patienten får kallelsen, vill omboka. Loggar in på 1177 vårdguidens e-tjänster, letar tid som passar och bokar in sig Mottagningen tar emot via Tele Q eller e-tjänster på sina öppettider Patienten ombokar sin tid via webbtidbok blir kontaktad Ny tid , ny kallelse, skriva ut, posta Besök 10-15 minuter 5 min

Bokning via webb Värde för medborgare: Många invånare förväntar sig detta Inte vänta på en telefontid eller på att bli uppringd Hantera mina tidbokningar när jag har tid Omboka för att kunna hitta en tid som passar mig Avboka enkelt om förutsättningar har ändrats Ökad delaktighet, självständighet och tillgänglighet enligt intentionen i patientlagen 2015. (personcentrerat arbetsätt) Värde för vården: Färre avbokningar och uteblivna besök Nöjdare patienter som kunnat påverka tiden på enkelt sätt Spar tid som ger möjlighet att använda resurser för tidbokning till annat

Exempel på att göra olika – jag väljer själv utifrån situation! Anpassning av en tjänst Exempel på att göra olika – jag väljer själv utifrån situation! Webbtidbok Självincheck Läser i journal Före Under Efter Självständig & engagerad Rådgivning Väntrumsvärd Videomöte Orolig & engagerad Väntelista Reception Brev Traditionell & obrydd Uppringd Egen kontaktperson Ringer Sårbar & orolig Värdet av en tjänst Patientkontrakt

Webbtidbok -vårdtjänster Anslutning görs med villkor per vårdtjänst (Prefix Webb kommer tas bort) Konfigureringsplan vårdåtagande kontakttyp, tidsättning av tider, tidsgränser, bokningsunderlag, väntelista, antal patienter mm. Boka om tid Boka av tid Boka tid

BOKA OMBOKA AVBOKA Bokningsunderlag? Väntelista? Tidsgränser? Vilken vårdtjänst? Omboka till vem/flera? BOKA Vem bokar tiden?

Webbtidbok -schemamallar Enhetens gemensamma ansvar… Schemaläggningen i Cosmic avgör vilka tider som publiceras

Synska tidbokningar. Avsluta efter denna bilden

Arbetsuppgifter för Lokal administratör i 1177 vårdguidens e-tjänster Lägga till/ta bort behörighet för användare på era enheter. Utarbetar rutiner för handhavande av 1177 vårdguidens e- tjänster på enheten Visning och information till nyanställda Semesterstängning Uttagning av statistik Söka ärenden äldre än 3 månader

Linda

1177 vårdguidens e-tjänster Allmänt Viktigt att tänka på Nytt utseende 1177 vårdguidens e-tjänster Kontaktkort, övrig information Journal via nätet

Allmänt 1177 Vårdguidens e-tjänster byter teknisk plattform och därmed utseende. Vårdpersonal får ett nytt personalverktyg. Planerad start för nya personalverktyget 13:e maj. Informationen i nuvarande system ska överföras till det nya systemet – och då vara så korrekt som möjligt Vårdgivare byter namn till Ärendehanterare

Viktigt att tänka på Tänk på att ha ärenden öppna så kort tid som möjligt. Detta för att underlätta informationsöverföringen till den nya plattformen. Skapa/aktivera/redigera/inaktivera ärendetyper är fortsättningsvis inte möjligt fram till den nya plattformen är i drift. Se över behörigheter på enheterna innan den 26:e april, plocka bort ej aktuella användare.

Startsida https://personal.1177.se/

Personliga inställningar

Här ser du de funktioner som du har tillgång till

Inställningar

Övrig information

Aviseringsinställningar

Vårdpersonal Skyddad identitet, vårdpersonal kan logga in och utföra ärenden, namnet visas upp till invånaren. Upp till vårdpersonal att bestämma

Ärendetyper

Ärendetyper

Invånare

Mallar för invånarärenden

Vy för ärendemottagare/ärendehanterare Bubbla, ohanterat, röd flagga handläggningstid har passerat

Inkomna ärenden

Instruktionsfilmer Lokal administratör, länk finns på Vårdgivarwebbben till INERA Ärendemottagare, instruktionsfilm kommer april månad Ärendehanterare, instruktionsfilm kommer april månad Vårdgivarwebben> Vård och patientadministration> E-tjänster> 1177 Vårdguidens e-tjänster > Användarstöd.

Nyheter journal via nätet Uppmärksamhetssignalen 2018-11-01 Spärrar synliga i journal via nätet 2018-12-05

Allmän frågestund Erfarenhetsutbyte Kontaktkort: mona.lindqvist@kronoberg.se E-tjänster, webbtidbok: allan.karlsson@kronoberg.se, vis@kronoberg.se Verksamhetskatalogen: annette.mandorff@kronoberg.se 1177-skribenter: may.a.olsson@kronoberg.se