Personliga ombud Kronoberg
PO Kronoberg arbetar i hela Kronobergs län Kontor i Växjö och Ljungby 13 ombud 21/9 2018 har 230 klienter ett ombud, Verksamheten har avslutat 89 klienter och tagit emot 101 nya klienter hittills i år
Vem kan få stöd av ett Personligt ombud (PO) Personer 18 år eller äldre, som har en psykisk funktionsnedsättning och har betydande och väsentliga svårigheter att utföra aktiviteter på olika livsområde PO arbetar inte med personer som har psykisk funktionsnedsättning med samtida: Demens, psykisk utvecklingsstörning, förvärvade hjärnskador eller personer som har akut stressymptom eller anpassningsstörning som per definition är kortvarigt eller övergående PO är en resurs för den enskilde inte för andra aktörer/myndigheter Verksamheten syftar till att få myndigheter, kommuner och landsting att samverka utifrån den enskildes behov och önskemål
PO beslutar inte om insatser PO tar inte över huvudmännens ansvar för samordning PO svarar inte för vård och behandling PO hjälper till att söka ex God man, boendestöd, kontaktperson, rätt vård
Vägen in… Den enskilde hör av sig till PO Någon myndighetsperson, anhörig eller vän kan bistå den enskilde i kontakten med PO Efter första kontakten med verksamheten får personen träffa två ombud på en informationsträff och där efter bestämma sig om hen vill ansöka om PO Kontaktuppgifter finns på: www.personligaombudkronoberg.se
Samverkan PO samverkar med Region Kronoberg, alla kommuner i länet, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Kronofogden, Frivården, Budget och skuldrådgivare, även andra aktörer som rör uppdragen från klienter så som försäkringsbolag, hyresvärd, polis, arbetsgivare mm