Nya hastighetsgränser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Motiveringen Foto: Eva Levau ”Ett inspirerande exempel på en medelstor stad som visar ledarskap…” ”… innovativa åtgärder…”, ” … breda samverkansstrategier.
What is to be changed? Equality projects in Swedish Higher Education Åsa-Karin Engstrand, Reader Senior Lecturer, Business Administration, Department of.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
ESF och Region Västerbotten Niklas Gandal
Vi förbättrar LIV. Detta ska vi göra idag – 13.05Välkomna och inledning (Gunilla Andersson) – 13.25Förändringsledarskap (Troed Troedsson)
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Fossilbränslefritt Kronoberg
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Så styr vi så att säkerheten alltid går först Anders Landén Säkerhetschef Jag ska prata om hur vi på Trafikverket arbetar med att styra så att.
Nystart för nollvisionen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Hur går vi vidare? Vad händer nu?
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2017
19 dec Jan Eksvärd, LRF Fosfornätverket 19 dec Jan Eksvärd, LRF
Indelningskommittén, Fi 2015:09
Varför investeringsfokus?
En Bättre Sits Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Vilken planeringsprocess?
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Åtgärdswebben.
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Ett förändrat klimat och klimateffekter
SAMVERKAN FÖR EN POSITIV UTVECKLING I STOCKHOLM
Cykel information Agneta Nordström
Nya hastighetsgränser
Stages of change är säkert välkänd hos många, Modellen som Prochaska och Di Clemente arbetet fram, vilken beskriver hur en individ genomgår fem steg vid.
Konventionens juridiska status i Sverige
Samverkan för en mer kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv vård
Ett förändrat klimat och klimateffekter
Välkommen på livsmedelsseminarium
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Möjligheter till finansiering?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Sammanhållningspolitiken
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Samhällsbyggnad Bergslagen
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Lokal handlingsplan till den sjukvårdsregionala cancerplanen
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Återkoppling.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare

TS TS TS Beslutssystem oförändrat

Regeringens proposition: … en successiv anpassning av hastighetsgränserna ske på vägarna till nollvisionen utifrån kraven på tillgänglighet, god miljö, positiv regional utveckling och ett jämställt transportsystem.

Långsiktigt mål Skapa ett självförklarande hastighetssystem med …. eller Trafikanten kan se på vägen och miljön runtomkring vilken hastighet som gäller.

Det första successiva steget 2008 nationella vägar – Europavägar o några riksvägar 2009 statliga vägar och genomfarter riksvägar (vägnr<100) 2011 återstående länsstyrelse o kommunala beslut ev. justeringar för minskad plottrighet Det andra successiva steget ??? nästa investeringsplan

Hastighetsöversynen samordnas med investering i åtgärdsplaner 2010-2021.

Dialog med länens planupprättare… i åtgärdsplaneringen Utspel från VV vinter 2008 till länens planupprättare Bygger på att hastighetsgränserna anpassas till vägens säkerhetsstandard Innebär att höga hastigheter enbart tillåts när vägar är säkra En process som sker i dialog med planupprättarna för att möjliggöra investeringar i säkerhetsåtgärder 2010-2021 Hastigheten kan då behållas eller höjas till exempel 100 km/tim på vägar som är viktiga från ett regionalt utvecklingsperspektiv Om åtgärder vidtas 2010-2012 ingen sänkning..

Hastighetsöversynen sker regionalt/lokal med….. Långsiktiga stödkriterier för de transportpolitiska delmålen Kortsiktig tillämpningshandledning 2008-2009 som bygger på trafiksäkerhetsstandarden men även bedömd acceptans Synliggjort trafiksäkerhetsbristerna….

Kritiska frågor……… Plottrighet Acceptans Lika tillämpning som möjligt över landet

Effekter etapp 1 o 2 10 km/tim ändring hastighetsgräns - ca 4 km/tim ändrad hastighet något om fördelning nat o reg, som visar att vi tar hänsyn till tillg. nästan 15 räddade liv/år (alla namngivna objekt 2010-21 knappt 10) nästan 40 000 ton mindre CO2/år nästan 4 milj timmar ökad restid (namngivna objekt minskning 20 milj) marginell påverkan på tunga lastbilstrafiken liten påverkan på varje enskild resa med personbil nästan 150 milj kr/år ökad samhällsekonomisk nytta namngivna nationellt i 2010- … 9 liv o 19 miljoner tim