Att använda Oma i avdelningen Målsättningar för presentationen: Skapa en positiv bild av Oma och av digifadderns och digimästarens uppgifter Informera om hur Oma tagits i bruk i avdelningarna Informera om vilka uppgifter digimästaren och digifaddern har Ge en bild av nuläget och om hur förankringen av projektet fortskrider
Vad är Röda Korsets Oma? Nytt datasystem för frivilliga. Ger redskap för att sköta frivilliguppdragen och för att administrera avdelningen. Gör det ännu lättare att hitta Röda Korsets verksamhet och komma med på evenemang, utbildningar, verksamhet. Ger möjlighet till nya typer av frivilliguppdrag, t.ex. frivillig på nätet. - FRKs Oma är ett steg in i digivärlden. Oma ger redskap för att administrera verksamheten och för att skapa nya former för frivilliguppdrag, t.ex. frivilliguppdrag på nätet. - Oma är också en gemenskap för alla Röda Korsets frivilliga
Att ta Oma i bruk Fatta beslut om att använda Oma- gå i genom följande lista – sen är det bara att använda! Utse en digimästare Ansvarsroller Struktur för verksamhetsgrupper Att ta emot nya frivilliga Elektronisk vänförmedling som en del av Oma Att skapa händelser Att informera om Oma Stöd och handledning, utbildning Gör en plan för att ta Oma i bruk så att ni ommer överens om hur ovanstående 8 saker görs. När planen finns är det lätt att börja använda Oma.
1. Utse en digimästare Utse en digimästare, den personen är avdelningens huvudanvändare av Oma Notera i ett mötesprotokoll eller i ett annat officiellt dokument vem som valts till digimästare Uppgifter om vem som valts till avdelningens digimästare ska skickas skriftligt till distriktet. - Distrikten infomerar om vem på distriktet som tar emot uppgifterna om utsedda digimästare
2. Ansvarsroller De frivilliga som har ansvarsroller (J1, J2, gruppledare) ska först skapa profiler i Oma Då J1-användare och digimästaren skapat sina profiler ska ni informera distriktet som ger personerna J1- användarrättigheter Personer med J1 användarrättigheter beviljar J2-användarrättigheter Bestäm vem som ansvarar för vad i Oma Kom ihåg sekretess- och dataskyddslagstiftningen. Personer i ansvarsroller har tillgång till mycket information.
3. Struktur för verksamhetsgrupper Gå igenom vilka verksamhetsgrupper ni har i avdelningen Anteckna dem och bestäm vilka grupper ni vill att ska finnas i Oma Bestäm vem som skapar användargrupperna i Oma Markera gruppledarna i Oma
4. Att ta emot nya frivilliga Gå igenom hur ni gör i er avdelning då ni tar emot nya frivilliga Om ni inte tidigare haft ett utarbetat system för att ta emot nya frivilliga i er avdelning så är det bra att nu skapa ett sådant.
5. Elektronisk vänförmedling som en del av Oma Kom överens med vänförmedlingen om en tidpunkt då ni börjar använda den elektroniska vänförmedlingen. Gå tillsammans igenom hur ni överför vänförmedlingens nuvarande uppgifter till Oma. Kom överens om vem som i Oma ska markera personer som gått vänutbildningen. Hjälp och stöd för att ta vänförmedlingen i bruk på nätet får ni av den person som sköter sociala tjänster på distriktet.
6. Att skapa händelser Börja skapa händelser i Oma – utbildningar, evenemang etc. Fundera på om de händelser ni skapar också borde delas i andra sociala medier – var i så fall?
7. Att informera om Oma Fundera på hur ni kan uppmuntra avdelningens frivilliga och medlemmar att skapa profiler i Oma. Utnyttja medlemsbrev, verksamhetsgruppernas info, eventuella facebook-sidor mm.
8. Stöd, handledning och utbildning Planera hur ni kan stöda era frivilliga i användandet av Oma . Fundera på åtminstone följande möjligheter: Skapa profiler då verksamhetsgrupperna träffas Digiverkstad med handledning Annat, vad?