Barnombudsmannen Fanny Davidsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
En presentation för dig som är lärare
Exempel utifrån ett antal målområden
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Vad innebär ett barnperspektiv
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
i kommuner, landsting/regioner
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff fritidshem
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
En arena för lek och kompisskap
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
Nämndplan 2015.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Barnkonventionen och ungdomspolitiken. Kommuner och landsting/regioner är viktiga aktörer.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Barnkonventionen i förskolan
Plan international sverige BILD 1 (2 min) Presentera oss och Plan.
Integritet läroplansanalys.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Barnkonventionen.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Barnkonventionen och barnrättslagen
FSO dagar 2019.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Presentationens avskrift:

Barnombudsmannen Fanny Davidsson

Barnombudsmannen Företräda barns rättigheter Driva på Påverka beslutsfattare Följa upp Sprida kunskap Uppdraget Barnombudsmannen är Sveriges barnrättsmyndighet. Vi ska företräda barn och ungas rättigheter och intressen enligt barnkonventionen. För att kunna göra det måste vi lyssna på barn. Och jag har sagt det att vi ska fortsätta arbetet med att göra barns röster hörda. Det brinner jag starkt för. Barn har rätt att komma till tals i alla frågor som berör dem och det kommer bli än tydligare på olika nivåer när barnkonventionen blir lag. Vi ska driva på genomförandet och bevaka efterlevnaden av barnkonventionen i samhället, uppmärksamma att lagar och författningar stämmer överens med barnkonventionen. Vi ska föreslå lagändringar, vi ska bilda opinion och samla kunskap om barns levnadsvillkor. I vårt uppdrag ligger också att vi ska: Följa upp och utvärdera tillämpningen av barnkonventionen i berörda verksamheter hos myndigheter, kommuner och landsting /regioner. Till exempel barnomsorg och socialtjänst. Sprida kunskap om tillämpningen av barnkonventionen

Därför ska förskolan arbeta med barnkonventionen! Förskolan ska spegla de värden och rättigheter som uttrycks i barnkonventionen --- utgå från vad som bedöms vara barnets bästa… rätt till delaktighet och inflytande … kännedom om sina rättigheter.

Vad det innebär att barnkonventionen blir lag Barn ses som rättighetsbärare Tydligare vägledning Ett pedagogiskt verktyg Stor betydelse för barn i utsatta situationer

Barnkonventionen 54 artiklar 42 är rättigheter för barn Artikel 1- 42 blir svensk lag

Barnkonventionens grundprinciper Varje barn har rätt till liv och utveckling Alla barn har alla rättigheter och inget barn får diskrimineras Barnet har rätt att göra sin röst hörd i frågor som rör barn Beslut som berör barn ska utgå från barnets bästa Art 1 Vilka barn möter vi? Vilka åldersgränser har vi för barn? Art 27 Gratisprincipen – är allt i verksamheten gratis för barn? Närhetsprincipen – bedrivs verksanheten där barn finns? Art 2 Vilka barn kommer till biblioteken? Vilka barn kommer inte till biblioteket? När var och hur möter vi barnen? Vilken barnsyn har vi i vår verksamhet? Art 3 Vad innebär barnets bästa i vår verksamhet? Tänker vi det enskilda barnet eller barn som grupp? Hur och när diskuterar vi barnets bästa i vår verksamhetsplanering? Vilken hänsyn tar vi till barnets bästa i beslut som rör barn? Finns det rutiner för prövningar av barnets bästa hur dokumenteras och utvärderas beslut? Vad säger barn själva?

Barnkonventionen - ett ansvar Sprida kunskap om barns rättigheter till barn och vuxna Stat och kommun ska använda de yttersta av sina resurser för att genomföra barnkonventionen Art 4 Hur prioriteras barn? Hur syns bk i bibliotekets styrdokument? Vilken strategi har biblioteket för att genomföra bk? Hur utvärderas och följs arbetet med BK upp? Art 42 Hur och vilka informerar vi om bk? Vilka i vår verksamhet känner till bk och vad den innebär?

Barnet har rätt till lek, vila, fritid och kultur utbildning skydd från våld sitt språk, sin kultur och religion om hen tillhör en minoriteter eller urfolk Art 30 Hur tillgodoser vi barn som tillhör en minoritet eller ett urfolks rätt till att, tillsammans med andra, utöva sin kultur, religion eller språk? Art 31 På vilket sätt möjliggör vi barns egna skapande och deltagande i kulturella aktiviteter? Var i biblioteksrummet ges barnet utrymme till vilka, lek och rekreation? Art 13 Hur tillgodoser vi barns rätt att ta emot och sprida information av olika slag och fritt uttrycka sina tankar?

Mina rättigheter.se Uppdrag att genomföra kunskapshöjande insatser för barn om sina rättigheter Vision Barn och unga känner till sina rättigheter och vet vart de kan vända sig om dessa inte tillgodoses. FN:s barnrättskommitté Allmän kommentar nr 1. 2001: Barnrättskommittén lägger särskild vikt vid att införa undervisning om barnkonventionen och mänskliga rättigheter i skolans läroplaner på alla stadier. Barns egen kunskap om sina rättigheter är för låg – 2010 års undersökning visar att kännedomen om barnkonventionen är 34% bland barn i åk 5 Inte alla lärosäten utbildar yrkesgrupper i barnkonventionen Pedagoger efterlyser undervisningsmaterial i barnkonventionen (enkät) När barnkonventionen blir lag kommer krav ställas på kunskapshöjning bland professionella och barn Att barn ska kunna tolka vad barnkonventionen innebär i praktiken i olika sammanhang som i skolan, i kontakt med socialtjänsten, vården och på nätet Barn vill ha information av någon de litar på (Koll på Soc)

Lärarenkät *Sammanställning av de två undersökningarna presenteras 8 september samtidigt med presentation på Statens medieråd 2014 var lärare i grundskolan och 2015 lärare i förskoleklass, grundsärskolor, specialskolor, gymnasieskolor samt gymnasiesärskolor. Lärare som tar upp barnets rättigheter i undervisningen gör det framför allt på temadagar – inte i ordinarie undervisning. De som aldrig undervisar om barnkonventionen anger som orsak att man inte ser att det ryms i den tid man har till förfogande, alternativt att man har svårt att koppla detta till sin ämnesundervisning. Det finns en allmän uppfattning om att en portal med information, färdiga lektionsupplägg och lärarhandledning skulle underlätta undervisningen om barns rättigheter. Mer än nio av tio lärare ser detta som positivt. De tydligaste utvecklingsområdena för att bättre säkerställa att samtliga elever får en utbildning av god kvalitet avseende barns rättigheter är: Ta fram färdiga lektionsupplägg med material som kan hämtas hem digitalt och varieras utifrån behov Anpassa material efter elevers olika åldrar och förmågor att ta till sig information Koppling till läroplan och kursplaner Stödmaterial vg barnkonventionen Direkt och via förmedlare det är därför viktigt att ... öka och utveckla barns och ungas kunskaper om sina rättigheter för att de i praktiken ska kunna utkräva sina rättigheter, både inom skolan och på andra områden i samhället använda pedagoger som förmedlare av kunskap till barn i skolan förse pedagoger med lättillgängligt och uppdaterat lektionsunderlag för att underlätta och se till att alla barn undervisas i barnkonventionen bygga en, över tid, hållbar struktur för kunskapshöjning – barnrättsportal med färdiga lektioner, övningar, frågelåda, filmer

En kunskapsportal Sidor för barnen Pedagogsidor Stödmaterial Övningar

www.minarättigheter.se

Barn och unga har rätt att komma till tals! Barnombudsmannen.se Barn och unga har rätt att komma till tals!