IMAC SVERIGE Säkerhets policy IMAC Domare kurs År 2019

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Motorstadion i Lidköping en idrottsplattform som specialanpassats för personer med funktionsnedsättning. Vi vill erbjuda funktionshindrade en fin upplevelse.
Advertisements

Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Välkomna.
EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
”Persontransporthjälpmedel”
Att bilda älgskötselområde…
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
~ Den första mobiltelefonen ~
ISPS ÖVNING 1 Lossning av farligt gods
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Definitioner SLG - Self Launching Glider
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Elsäkerhet.
En introduktion till Datakommunikation och Säkerhetstänkande
FMN, MAJ BRA ATT VETA OM Budgivning vid försäljning av fastigheter, tomträtter och bostadsrätter som förmedlas av fastighetsmäklare Vid köp av fastighet,
Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12
GNS järnväg Håkan Sjöström
Trafiksäkerhet är en arbetsmiljöfråga! (en avgörande utgångspunkt)
Arvika Slalomklubb, ASLK Alkohol- och drogpolicy för Arvika Slalomklubb Arvika Slalomklubb (ASLK) är en ideell förening som bedriver alpin verksamhet,
Ljungs skola Inspektion våren 2013 (luftkvalitet, buller, rökförbud) Protokoll till vu: redovisning ventilation till 3 juni Redovisning som visar.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Ett test för att definiera den fysiska konditionen utförs.
Linné delade in djuren och växterna
VÄLKOMNA.  Säsongen 2009 är P98 och P99 ett lag  Beslutet är baserat på antal barn i varje årskull  Vi är ”på pappret” 23 barn  Inför nästa säsong:
Föräldrautbildning Innehåll Generellt Före träning På träning Före tävling På tävling Coachning Regler RF:s Anvisningar för Barn- och ungdomsidrott.
ALLEMANSRÄTTEN Orienteraren värnar allemansrätten
Detta är en introduktion till ROBIS systemet Innehåll
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Telia Touchpoint. AcadeMedias nya växellösning Presentationen kommer att innehålla nedanstående punkter Varför byter vi? När sker bytet? Hur kommer det.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
VATTENSKADOR OVE SCHRAMM. VATTENSKADOR I BRF Hur reglerar vi ansvaret vid en vattenskada?
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Frittfall Livbåt Sjöfartshögskolan RTC Handhavande.
Träningsansvarig. Liten hjälp för träningsansvarig. Som grund ligger anvisningar för lure coursing verksamheten som finns att ladda ner från PKLC hemsida.
UPK-systemet Vägen från elev till ridinstruktör. Elev Eleven börjar rida på ridskolan.
Flygoperativa procedurer och sånt. Agenda ● Radar och transponder ● ATC, klarering ● Väjningsregler ● Onormala händelser.
Flygsäkerhet Flygsäkerhetsmöte Söderslätts FK.
Hemsidans funktioner Lägga in spelares uppgifter Informationsspridning Lok-stöd, statligt stöd.
Utbildnings Bestämmelser. Utdrag ur ”Anvisningar för lure coursing verksamhet” vad gäller utbildning. 5 Utbildning och krav på lure coursing funktionärer.
Överenskommelse med Polismyndigheten. Polisens verksamhet regleras främst i polislag (1984:387) som ger polismän rätt att utrymma hus, rum eller annat.
Ny elsäkerhetslag den 1 juli 2017 – en sammanställning av innehållet i det nya elsäkerhetsregelverket.
Instruktion – sekretariatet Ekhallen/Ekrinken. Såhär ser kontrollpanelen ut:
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring.
Sportkörning-vad är det?
Föräldramöte - Anteckningar från mötet
Vad är informationssäkerhet?
Lokalbokning i Outlook
Inbrottsskydd Fönster & Dörrar Jörgen Kildén
Ett bild och text repotage
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Funktionärer/domare Tävlingsledare Grenledare Löpledare och bandomare
Föräldramöte 09 röd
Föräldramöte 25/4  .
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Vad är medlemsstaterna skyldiga att tillse när det gäller användning av maskiner? De ska ansvar inom det egna landets gränser att befolkningens, husdjurs.
Här kommer vi att titta lite på hur vi vill arrangera JSM i framtiden, då vi har upptäckt att det är väldigt få klubbar som är intresserade av att ta sig.
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Hållbar användning av bekämpningsmedel
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Spelarutbildningsplan
Trapphusmodellen ”Sollefteå-modellen”. Målsättning Deltagaren ska efter genomförd övning ha kunskap om hur slangutläggningen går till samt i vilka situationer.
ORGANISATION & ARBETSSÄTT SÄSONGEN 2017/2018 HISINGEN HOCKEY
Dataskyddsutbildning för avdelningar 2018
Antibiotika ÄNDRA DENNA SIDFOT VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT.
Antibiotika ÄNDRA DENNA SIDFOT VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT.
Regelbok Sektion 1, Generella regler Omfattar sidorna 1-14 i regelboken. Jörgen Svensson,
ATT DÖMA IMAC FREESTYLE
Presentationens avskrift:

IMAC SVERIGE Säkerhets policy IMAC Domare kurs År 2019 Jörgen och Peter 2019-01-25

IMAC SWERIGE Säkerhets Policy Målsättning: Få kunskap om gällande säkerhetsregler för IMAC. IMAC säkerhetspolicy tillsammans med SMFF/RCFF, TS regler samt lokala fältregler styr flygsäkerheten vid IMAC tävlingar i Sverige. IMAC Sveriges säkerhetspolicy skall tillämpas fullt ut på varje sanktionerad tävling och den är ett tillägg till den av AMA utgivna Competition Regulations. Den senare reglerar tävlingsverksamhet i USA avseende Radio Control Scale Aerobatics, men är den regelhandbok IMAC Sverige och övriga länders tävlingsverksamhet avseende IMAC följer.

IMAC SWERIGE Säkerhets Policy Gemensamt fastställda av Sveriges Modellflygförbund (SMFF) och Svenska RC- flygförbundet (RCFF) den 27 juni 2018. Ver. 1.4.1. Reglerna gäller från den 1 juli 2018. Dessa säkerhetsregler gäller för modellflygverksamhet med radiokontrollerat luftfartyg (nedan benämnd modell) som bedrivs vid modellflygfält som godkänts av Transportstyrelsen (TS). Om lokala fältregler finns ska även dessa följas. SMFF/RCFF säkerhetsregler är dock alltid överordnade de lokala fältreglerna. Det är var och ens personliga ansvar att inhämta kunskap om gällande bestämmelser, inklusive lokala säkerhetsregler och begränsningar innan modellflygning äger rum. Det är även var och ens personliga ansvar att modellflygutrustningen är i ett sådant skick och används på ett sådant sätt att risken för skador på människor, djur och egendom minimeras så långt som rimligen är möjligt.

IMAC SWERIGE Säkerhets Policy Transportstyrelsens (TS) allmänna regler. Maximal flyghöjd är 120 meter över mark/vatten, om inte tillstånd från TS eller lokalflygtrafikledning medger högre flyghöjd. För modellflygfält belägna inom kontroll- och flyginformationszoner, kan andra höjdbegränsningar råda. Modellflyg skall väja för alla bemannade luftfartyg som kan komma in i flygområdet. Flygningen ska planeras så att flyghöjden utan dröjsmål kan ändras, så att en säker höjdseparation uppnås till bemannade luftfartyg, som kan komma in i flygområdet. Om flygning med tillstånd från TS eller lokal flygtrafikledning, sker på höjd över 120 m, rekommenderas att en observatör som övervakar det omgivande luftrummet biträder piloten. Modellen ska vara försedd med märkning som i klartext visar ägarens namn och telefonnummer och som är väl synlig, utan att någon del av modellen demonteras eller öppnas.

IMAC SWERIGE Säkerhets Policy IMAC tävlingsledning bör i samråd med arrangerande klubb genomföra en riskanalys gällande val av flygområden, säkerhetslinjer, depåplats med säkerhetsutrustning för motorstart / motorkörningsplats, brandsläckare, förstahjälp etc. Tävlingsledare skall vara väl förtrogna med arrangerande klubbs lokala säkerhets- regler, samt de avvikelser som kan komma ifråga under själva tävlingsmomenten såsom flyttning av säkerhetslinjer, flygområde etc. Flygzoner och flygområde skall om möjligt anpassas så att människor, djur och egendom finns på betryggande säkerhetsavstånd från startande, flygande och landande modeller. Dessa regler skall delges de tävlande innan tävlingsstart (lämpligen vid briefingar) och skall finnas lätt tillgängliga. Vid första briefing bör det kontrolleras, att alla tävlande har tagit del av IMAC Sverige säkerhetspolicy..

IMAC SWERIGE Säkerhets Policy IMAC piloter skall alltid sätta säkerheten först vid varje flygtillfälle genom att alltid hantera sitt flygande och sin utrustning på säkrast möjliga sätt. Den flygning som IMAC piloter genomför mellan tävlingar, exempelvis vid träning samt uppvisningar, har direkt påverkan på omvärldens syn och värdering av IMAC organisationen. Därför bör vi alltid följa policyn även vid dessa tillfällen. IMAC piloter skall utföra en enkel funktions/säkerhets kontroll av sin modell före varje flygning. (Se bilaga A, checklista före tävlingsstart) Modellerna bör/skall vara utrustade med säkerhets utrustning/funktioner i största möjliga omfattning. (Se bilaga B, förslag på säkerhets setup av IMAC modell).

IMAC SWERIGE Säkerhets Policy Bilaga A, Checklista före första tävlingsstart (t ex vid montering). Propeller och spinner utan skador, propeller och spinner fast Roder hela, upphängning. Linkage ej skadat eller löst. Hjul, ställ och sporrhjul sitter fast. Inga synliga skador på kropp, vingar, stjärtparti och inga synliga skador inuti kropp. Batteripaket, mottagare och ev. ”powerbox” sitter fast på lämpligt sätt. Kablage och kontakter fast/isatta. Bränsle / rök tank sitter fast, slangar ok. Vingskruvar och övriga vitala skruvar spända (till stabbe etc.) Canopy skruvar spända. Failsafe ok, roder till rätt läge, throttle till tomgång, killswitch på/av från sändare ok. Räckviddsprov ok. Modellerna bör vara utrustade med säkerhets utrustning/funktioner i största möjliga omfattning. (Se bilaga B, förslag på säkerhets setup av IMAC modell).

IMAC SWERIGE Säkerhets Policy  Pre-flight checklist (Innan varje flygning). Detta är ett SMFF/RCFF krav! Fulltankat / fulla drivaccar Sändare batterispänning ok Sändare inställningar, rätt modellminne och switchar i rätt position ok Batterispänning modell ok, kontrollutrustning ok (kollat dioder, displayer) Vingskruvar och övriga vitala skruvar spända (till stabbe etc.) Canopy skruvar spända Sändare antenn rätt vinkel för optimal funktion / fullt utdragen (om 35Mhz) Funktionskontroll roder, utslag och roder går på rätt håll Se till att förankring eller liknande av modellen finns innan motorstart Motorfunktion ok

IMAC SWERIGE Säkerhets Policy Bilaga B, förslag på säkerhets setup av IMAC modell Modellerna bör/skall i största möjliga omfattning vara utrustade med säkerhets utrustning/funktioner enligt nedan. Programmerad failsafe, vanligast är neutrala roder och tomgång. SMFF/RCFF krav på modeller med en flygvikt över 7 kg. Även mindre modeller bör ha det. För modeller med en flygvikt över 25 kg, gäller speciella regler. Minst två oberoende sätt att stänga motorn från sändaren. Killswitch (finns ett antal olika på marknaden) Throttle cut inställt alt. trimmern stänger spjället på lägsta. Servo styrd choke. Redundant (dubblerad) strömförsörjning. Dubbel matning direkt till mottagare från 2st batteripaket, dubbla brytare. Dubbel matning till Powerbox, DPSI box eller motsvarande.

IMAC SWERIGE Säkerhets Policy Tillägg för eldrift. Även s.k. BEC kan användas. Det innebär att det i praktiken alltid finns mottagarström, även om det är slut för motorns del. Det är dock lämpligt att också ha ett redundant Rx batteri i stora modeller då det KAN hända att kontakter till drivbatteri lossnar eller att batteriet går helt sönder pga överbelastning etc. För el-modell så kan en throttle cut anordnas på de flesta sändare. Viktigt är dock att det läggs på en icke återfjädrande brytare. När denna brytare är AV så ska alltså gas-spaken vara utan funktion. Önskvärt är att motorn inte heller kan starta när man slår PÅ denna switch såvida inte gas spaken står i nedre läge. Safety Power Switch (SPS). En extra brytare mellan drivbatteri och fartreglage som aktiveras genom att man drar ur en plugg eller stift (ex. Emcotec har en sådan) Separat lättåtkomlig brytare (på modellen) för servosignalen till fartreglaget. Ett fartreglage startar aldrig motorn om det inte finns någon signal. Dessutom kräver så gott som alla fartreglage att servosignalen är i läge "motor av" innan man kan starta motorn. Detta innebär att risken för en oväntad motor start blir väldigt liten.

IMAC SWERIGE Säkerhets Policy Säkerhets tips vid installation mm. Använd servokablar av rätt dimension för strömuttaget. (Tänk på att starka digitalservon drar mycket ström). Använd krympslang eller clips på alla skarvkontakter om du använder förlängningskablar. Använd aldrig svagare servon än vad tillverkaren av modellen rekommenderar. Man kan aldrig få för mycket servokraft, men för lite kan vara förödande. Dimensionera linkaget efter servokraft och roderytor. 4-40 alt. M3 stång och tillhörande kul linkar eller kraftiga gaffel linkar i kombination med kraftiga roderhorn rekommenderas. Använd alltid gänglåsning på alla skruvar som inte skall lossas kontinuerligt. Byt ut skruvar som börjar bli slitna, (kul linkar). Det samma gäller för islagsmuttrar. Använd väl dimensionerade motorbultar. Använder du islagsmutter till motorbultar, så glöm inte gänglåsning!

IMAC SWERIGE Säkerhets Policy Slut på säkerhetsgenomgången! Den omfattade de säkerhetsregler vi skall följa på våra tävlingar. Vi bör även följa dem i allt annat som kan kopplas till IMAC. Några frågor kring säkerhet?