Tillsammans för ett mer person- och familjecentrerat arbetssätt Lite intro om person/familjecentrerat arbetssätt (Regionalt beslut om införande 2016). Stora nationella organisationer arbetar för ett införande i svensk hälsosjukvård (SKL, vårdförbundet, vårdanalys etc).
Övergripande mål i regionplanen för 2019-2021 Nöjda invånare och samarbetspartners Stärkt innovationsförmåga och ökad förnyelse i länet Sveriges bästa kvalitet, tillgänglighet och säkerhet En av Sveriges bästa arbetsplatser God ekonomisk hushållning Övergripande mål som finns i regionplanen – dessa är långsiktiga och bryts ner av varje förvaltning i verksamhetsplaner och styrkort. Övergripande mål i regionplanen för 2019-2021 Övergripande mål i regionplan | 2019-2021 regionkalmar.se regionkalmar.se
Fokusområden | 2019 Tillsammans för Bra bemötande och delaktighet Främja hälsa Digital omställning Utveckling av nära vård I vårt fokus – 2019 Inför varje nytt år sätter vi ett gemensamt fokus – som också har bäring på de övergripande målen i den beslutade treårsplanen. Det här är de områden som vi behöver sätta extra fokus på under 2019 för att nå våra högt ställda målsättningar. Genom gemensamt fokus kan vi göra stor skillnad. Bra bemötande och delaktighet Främja hälsa Digital omställning Utveckling av nära vård Bra bemötande och delaktighet Alla som kommer i kontakt med Region Kalmar län ska känna sig sedda, få bra bemötande och god service. Region Kalmar län ska ta tillvara invånares och andra samarbetspartners erfarenheter och önskemål för att utveckla verksamheten och länet i stort. Metoder för delaktighet ska utvecklas ytterligare. Invånarna ska ha ett fortsatt högt förtroende för Region Kalmar län och för detta är ett bra bemötande, delaktighet och upplevelsen av att vara välkommen viktiga delar. Värdegrunds- och bemötandearbetet ska fortsätta att utvecklas utifrån invånarnas upplevelse. Främja hälsa Alla länets invånare ska ha goda möjligheter till hälsa och livskvalitet, oavsett kön, förutsättningar och bakgrund. Region Kalmar län ska arbeta för att stärka hälsan hos länets alla invånare. Under planperioden ska Region Kalmar län bli en ännu starkare samhällsaktör inom preventiva hälsofrågor och initiera nya arbetssätt och vägar för att förbättra invånarnas hälsa. För att utveckla välfärden och skapa ett socialt hållbart samhälle krävs aktiv och långsiktig samverkan mellan olika aktörer i och utanför länet. Digital omställning Tillgänglighet till våra verksamheter ska fortsatt prioriteras och en stor del innebär satsningar på digitalisering. Digitala tjänster och verktyg ska vara ett stöd för invånaren på vägen genom vården och till ett mer hälsosamt liv. Även möjligheterna för digital kommunikation i hela länet behöver förbättras. För att Kalmar län ska gå i jämn takt med den digitala omställningen behöver moderna tekniska lösningar användas och nya innovationer utvecklas. Utveckling av nära vård Nära vård innebär ett nytt sätt att arbeta med hälsa, vård och omsorg. Nära syftar på både geografi, tid eller/och relation och bygger på ett sammanhållet system där patienten är i fokus och där alla delar av vården tar gemensamt ansvar. Nya arbetssätt kommer att innebära att resurserna kan användas bättre, vilket i sin tur ger ökad delaktighet och tillgänglighet för invånarna. Under planperioden ska arbetsformer för nära vård fortsätta att utvecklas liksom former för att patienten själv kan ta ansvar för delar av sin vård. Fokusområden | 2019
Människor möter människor – varje dag https://www.youtube.com/watch?v=aycjKFnzjMQ Människor möter människor – varje dag
Hur säkerställer vi att vi tar till vara kraften hos människor vi möter? Efter filmvisning låt deltagarna diskutera frågan 2 och 2 i några minuter. Vill ngn berätta i ”helklass”?
En process som bejakar personens möjligheter och livskraft Personcentrering En process som bejakar personens möjligheter och livskraft Berättelse – utgående från patienten Partnerskap – patient (närstående) Familjecentrering En process som bejakar familjens styrkor och resurser Berättelse – utgående från familjen Partnerskap – familjen Berättelsen utgör en förutsättning, genom att lyssna identifieras resurser och möjligheter (PC) FC: tillägg, identifieras den problematik som familjen erfar Relationellt perspektiv betonas Partnerskap. Ömsesidig respekt och förståelse där ingen part äger sanningen. Centrala aspekter
Patientens trefaldiga underläge Institutionellt underläge - hierarki Existentiellt underläge – sårbarhet Kognitivt underläge - kunskap Patientens underläge kan beskrivas utifrån tre perspektiv: •• Institutionellt underläge: Personen befinner sig i en sjukvårdsorganisation som är starkt hierarkisk. Personen är plötsligt längst ned eller nästan längst ner i hierarkin. •• Existentiellt underläge: Det existentiella underläget utgår ifrån den utsatthet som är förknippad med att vara patient, på grund av att man känner av en sviktande hälsa, en utsatthet och sårbarhet. •• Kognitivt underläge: I rollen som patient befinner man sig även i ett oundvikligt kunskapsunderläge gentemot vårdpersonalen. De har en professionell kunskap som jag som patient inte har Patientens trefaldiga underläge
Har du egen erfarenhet av att behandlas som ”vad” då du förväntat dig att bli behandlad som ”vem”? Kan du berätta om en upplevelse då en patient plötsligt framträtt som en person? Reflektera och samtala!
Personcentrering enligt WHO https://www.youtube.com/watch?v=pj-AvTOdk2Q Personcentrering enligt WHO
Berättelsen – tid för mötet Berättandet är en del i vården där personen får stöd i att skapa mening och sammanhang. Det är viktiga komponenter i vägen mot tillfrisknande. Om ett tillfrisknande inte är möjligt kan behovet av att skapa mening och sammanhang vara ännu större. Mötet med personen behöver systematiseras och ges tid. I berättelsen finns personen och inte bara patienten. Personen har i berättelsen möjlighet att beskriva sin livssituation och sina livsvillkor och inte bara sjukdom och diagnos. ”Vem är du och vad är viktigt för dig?” Vi får viktig information för vårdprocessen. Berättelsen – tid för mötet
Åtta centrala aspekter av personcentrering (Rantala med flera 2017) Lyssnar på mig Hjälper mig att förstå vad som har hänt Hjälper mig att förstå vad som ska hända Tar min oro på allvar Tar mina symtom på allvar Tar mig som person på allvar Får mig att må bra i stunden Får mig att känna mig trygg Åtta centrala aspekter av personcentrering (Rantala med flera 2017)
Fråga efter: Föreställningar Förväntningar Farhågor Koppla till en patient ex mott.besök
När/hur kan du i ditt dagliga arbete skapa utrymme för att öppna upp och lyssna in berättelsen? Reflektera och samtala!
Här kan ni få stöd i arbetet Kliniskt träningscenter, KTC Verksamhetsutvecklare Intressebanken Här kan ni få stöd i arbetet
Region Kalmar läns principer Vi skapar utrymme för personen att dela med sig av sin livsberättelse Vi ger personen och dennes närstående stöd att stärka det som är friskt och tar tillvara styrkor och förmågor Vi planerar, dokumenterar och följer upp mål tillsammans med personen och närstående Vi ger möjlighet att medverka i förbättringsarbete och verksamhetsutveckling på enheten Region Kalmar läns principer