Tillsammans för ett mer person- och familjecentrerat arbetssätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Preliminär Verksamhetsplan 2016 Fysioterapeuterna Västerbotten.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
LRKÖ FÖR VEM, NÄR OCH HUR?. LRK/Ö Strategi Hur skall vi nå målen! Uppdrag För vem, när och hur Värdegrund Så här skall vi förhålla oss till hundar, medlemmar,
ISM – Institutet för stressmedicin Utgångspunkt: VGR:s riktlinjer för FHV 2014 FHV NySam Lägesrapport PU Ewa Wikström och Annemarie Hultberg.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
på personer i behov av hjälp
Analysseminarium – ÖK februari
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Nyckeltal för socialtjänst
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
På jakt efter en smartare välfärd
Erfarenhetsutbyte 25 november
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Ny vision Samtal om framtiden
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Din lön och din utveckling
Brukarinflytande och delaktighet
Vårdsamordning Länets invånare ska kunna säga: ”Jag får den vård jag behöver när jag behöver det och där jag behöver det” Presentera mig Vi precis som.
Länsgemensam ledning i samverkan
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Avdelningen för vård och omsorg
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Journal via nätet - en av e-tjänsterna på 1177 Vårdguiden
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Vårdförbundet Verksamhetsplan
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Diagnos och delaktighet
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Funktionsrätt Sörmland
Nästa steg regionkalmar.se.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Digitalisering av rehabiliteringsverksamheterna
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken.
Hållbar utveckling måste vara
Alla drabbas inte av cancer men alla blir berörda av cancer.
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Person/familjecentrerad vård
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Blodomloppet för vården
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Presentationens avskrift:

Tillsammans för ett mer person- och familjecentrerat arbetssätt Lite intro om person/familjecentrerat arbetssätt (Regionalt beslut om införande 2016). Stora nationella organisationer arbetar för ett införande i svensk hälsosjukvård (SKL, vårdförbundet, vårdanalys etc).

Övergripande mål i regionplanen för 2019-2021 Nöjda invånare och samarbetspartners Stärkt innovationsförmåga och ökad förnyelse i länet Sveriges bästa kvalitet, tillgänglighet och säkerhet En av Sveriges bästa arbetsplatser God ekonomisk hushållning Övergripande mål som finns i regionplanen – dessa är långsiktiga och bryts ner av varje förvaltning i verksamhetsplaner och styrkort. Övergripande mål i regionplanen för 2019-2021 Övergripande mål i regionplan | 2019-2021 regionkalmar.se regionkalmar.se

Fokusområden | 2019 Tillsammans för Bra bemötande och delaktighet Främja hälsa Digital omställning Utveckling av nära vård I vårt fokus – 2019 Inför varje nytt år sätter vi ett gemensamt fokus – som också har bäring på de övergripande målen i den beslutade treårsplanen. Det här är de områden som vi behöver sätta extra fokus på under 2019 för att nå våra högt ställda målsättningar. Genom gemensamt fokus kan vi göra stor skillnad.   Bra bemötande och delaktighet Främja hälsa Digital omställning Utveckling av nära vård Bra bemötande och delaktighet Alla som kommer i kontakt med Region Kalmar län ska känna sig sedda, få bra bemötande och god service. Region Kalmar län ska ta tillvara invånares och andra samarbetspartners erfarenheter och önskemål för att utveckla verksamheten och länet i stort. Metoder för delaktighet ska utvecklas ytterligare. Invånarna ska ha ett fortsatt högt förtroende för Region Kalmar län och för detta är ett bra bemötande, delaktighet och upplevelsen av att vara välkommen viktiga delar. Värdegrunds- och bemötandearbetet ska fortsätta att utvecklas utifrån invånarnas upplevelse. Främja hälsa Alla länets invånare ska ha goda möjligheter till hälsa och livskvalitet, oavsett kön, förutsättningar och bakgrund. Region Kalmar län ska arbeta för att stärka hälsan hos länets alla invånare. Under planperioden ska Region Kalmar län bli en ännu starkare samhällsaktör inom preventiva hälsofrågor och initiera nya arbetssätt och vägar för att förbättra invånarnas hälsa. För att utveckla välfärden och skapa ett socialt hållbart samhälle krävs aktiv och långsiktig samverkan mellan olika aktörer i och utanför länet. Digital omställning Tillgänglighet till våra verksamheter ska fortsatt prioriteras och en stor del innebär satsningar på digitalisering. Digitala tjänster och verktyg ska vara ett stöd för invånaren på vägen genom vården och till ett mer hälsosamt liv. Även möjligheterna för digital kommunikation i hela länet behöver förbättras. För att Kalmar län ska gå i jämn takt med den digitala omställningen behöver moderna tekniska lösningar användas och nya innovationer utvecklas. Utveckling av nära vård Nära vård innebär ett nytt sätt att arbeta med hälsa, vård och omsorg. Nära syftar på både geografi, tid eller/och relation och bygger på ett sammanhållet system där patienten är i fokus och där alla delar av vården tar gemensamt ansvar. Nya arbetssätt kommer att innebära att resurserna kan användas bättre, vilket i sin tur ger ökad delaktighet och tillgänglighet för invånarna. Under planperioden ska arbetsformer för nära vård fortsätta att utvecklas liksom former för att patienten själv kan ta ansvar för delar av sin vård. Fokusområden | 2019

Människor möter människor – varje dag https://www.youtube.com/watch?v=aycjKFnzjMQ Människor möter människor – varje dag

Hur säkerställer vi att vi tar till vara kraften hos människor vi möter? Efter filmvisning låt deltagarna diskutera frågan 2 och 2 i några minuter. Vill ngn berätta i ”helklass”?

En process som bejakar personens möjligheter och livskraft Personcentrering En process som bejakar personens möjligheter och livskraft Berättelse – utgående från patienten Partnerskap – patient (närstående) Familjecentrering En process som bejakar familjens styrkor och resurser Berättelse – utgående från familjen Partnerskap – familjen Berättelsen utgör en förutsättning, genom att lyssna identifieras resurser och möjligheter (PC) FC: tillägg, identifieras den problematik som familjen erfar Relationellt perspektiv betonas Partnerskap. Ömsesidig respekt och förståelse där ingen part äger sanningen. Centrala aspekter

Patientens trefaldiga underläge Institutionellt underläge - hierarki Existentiellt underläge – sårbarhet Kognitivt underläge - kunskap Patientens underläge kan beskrivas utifrån tre perspektiv: •• Institutionellt underläge: Personen befinner sig i en sjukvårdsorganisation som är starkt hierarkisk. Personen är plötsligt längst ned eller nästan längst ner i hierarkin. •• Existentiellt underläge: Det existentiella underläget utgår ifrån den utsatthet som är förknippad med att vara patient, på grund av att man känner av en sviktande hälsa, en utsatthet och sårbarhet. •• Kognitivt underläge: I rollen som patient befinner man sig även i ett oundvikligt kunskapsunderläge gentemot vårdpersonalen. De har en professionell kunskap som jag som patient inte har Patientens trefaldiga underläge

Har du egen erfarenhet av att behandlas som ”vad” då du förväntat dig att bli behandlad som ”vem”? Kan du berätta om en upplevelse då en patient plötsligt framträtt som en person? Reflektera och samtala!

Personcentrering enligt WHO https://www.youtube.com/watch?v=pj-AvTOdk2Q Personcentrering enligt WHO

Berättelsen – tid för mötet Berättandet är en del i vården där personen får stöd i att skapa mening och sammanhang. Det är viktiga komponenter i vägen mot tillfrisknande. Om ett tillfrisknande inte är möjligt kan behovet av att skapa mening och sammanhang vara ännu större. Mötet med personen behöver systematiseras och ges tid. I berättelsen finns personen och inte bara patienten. Personen har i berättelsen möjlighet att beskriva sin livssituation och sina livsvillkor och inte bara sjukdom och diagnos. ”Vem är du och vad är viktigt för dig?” Vi får viktig information för vårdprocessen. Berättelsen – tid för mötet

Åtta centrala aspekter av personcentrering (Rantala med flera 2017) Lyssnar på mig Hjälper mig att förstå vad som har hänt Hjälper mig att förstå vad som ska hända Tar min oro på allvar Tar mina symtom på allvar Tar mig som person på allvar Får mig att må bra i stunden Får mig att känna mig trygg Åtta centrala aspekter av personcentrering (Rantala med flera 2017)

Fråga efter: Föreställningar Förväntningar Farhågor Koppla till en patient ex mott.besök

När/hur kan du i ditt dagliga arbete skapa utrymme för att öppna upp och lyssna in berättelsen? Reflektera och samtala!

Här kan ni få stöd i arbetet Kliniskt träningscenter, KTC Verksamhetsutvecklare Intressebanken Här kan ni få stöd i arbetet

Region Kalmar läns principer Vi skapar utrymme för personen att dela med sig av sin livsberättelse Vi ger personen och dennes närstående stöd att stärka det som är friskt och tar tillvara styrkor och förmågor Vi planerar, dokumenterar och följer upp mål tillsammans med personen och närstående Vi ger möjlighet att medverka i förbättringsarbete och verksamhetsutveckling på enheten Region Kalmar läns principer