METOD Strategisk kompetensförsörjning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Nyttorealisering på 10 min
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
En introduktion till SEB Way
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Påverkansanalys Identifiera mått
Välkommen till ESF:s seminarium
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Arbetsberedning förebygger risker och fel
FÖRSKRIVARM ETOD För att praktiskt kunna leva upp till vad som sägs i policyn ”Bedömningen av behovet och möjligheten att erhålla ett hjälpmedel ska vara.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lokal Arbetsförmedling
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Mervärden och aha-upplevelser
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Vårdförbundets idé om en hälsosam vårdmiljö
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Att lära sig att analysera
Nya Landsbygdsprogrammet
Hur kan vi förstå begreppet?
Löneförhandlingskommunikation
Kommunikationsplan för ----
Skolutveckling genom aktionsforskning
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Analys- och planeringsperiod 1-9 mån Avslutningsfas 1-3 mån Genomförande 2-3 år Förstudie RESULTAT EFFEKTER Avstämning med ESF Vad kännetecknar en förstudie?
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Pilotlän för grön utveckling
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
[Förbättringsprojekt]
Uppstart arbetsgrupper
Kontinuitetshantering
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Uppföljning av Temagrupper och processtöd ÖK mars 2011
Utveckla lönebildningen
Workshop Arbetsplatslärande.
Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan - skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (för exempel på utskick – se nästa sida)
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Barnmorskedagen 5 maj.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Vad blir vårt nästa steg?
Enkät i gymnasieskolan 2015
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Diskussions- och inspirationsmaterial Lön och lönestruktur
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

METOD Strategisk kompetensförsörjning

Mål och syfte Centrala parter ska stötta och inspirera lokala parter till att arbeta aktivt med strategisk kompetensförsörjning och tillhandahålla stöd inom områdena arbetsmiljö, arbetsorganisation, arbetstid och lönebildning. Utmaningen blir att få till en samverkan mellan dessa fyra områden och skapa en helhet av de insatser som görs och borde göras kopplat till strategisk kompetensförsörjning på lokal nivå. Den metod som nu presenteras syftar till att möta den utmaningen.

Metod i fem steg Enas om nuläge och målbild Identifiera pågående respektive nya aktiviteter Värdera de nya aktiviteterna utifrån prioritering i tid och effekt Skapa en helhetssyn över prioriterade aktiviteter Gör en sammanfattande analys och fortsätt arbetet på hemmaplan! Enas Identifiera Värdera Skapa Gör Vägledning: Detta material består av en metod i fem olika steg. Metoden kräver att lokala parter avsätter tid på hemmaplan och tillsammans analyserar resultatet. Målsättningen är att analysen kommer ligga till grund för det fortsatta partsgemensamma arbetet med strategisk kompetensförsörjning. Det material som centrala parter har arbetat fram och som finns på projektets partsgemensamma hemsida (www.strategiskkompetensforsorjning.se) är tänkt att vara som ett stöd för detta fortsatta arbete.

1. Enas om nuläge och önskat läge Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 1. Enas om nuläge och önskat läge Ert nuläge: Vilka särskilda lokala förutsättningar påverkar er kompetensförsörjning? Särskilda förutsättningar skulle till exempel kunna vara andel behöriga lärare, lärartäthet, personalomsättning, demografi, sjukfrånvaro, hur detta ser ut i olika skolor, m.m. Utifrån nuläget: Vad är målbilden för er kompetensförsörjning? Målbilden kan innehålla förbättringar, till exempel: mål för andel behöriga, särskilt mål för andel behöriga lärare i bristämnen, behörighet i olika skolor, m.m. Vägledning: Första steget i metoden handlar om att dels söka enighet om ett nuläge och vilka särskilda lokala förutsättningar som påverkar er kompetensförsörjning lokalt. Särskilda förutsättningar skulle till exempel kunna vara andel behöriga lärare, lärartäthet, personalomsättning, demografi, sjukfrånvaro eller hur detta ser ut i olika skolor. Dels om att utifrån nuläget försöka konkretisera vad målbilden är för er kompetensförsörjning, såsom exempelvis mål för andel behöriga, särskilt mål för andel behöriga lärare i bristämnen eller behörighet i olika skolor. Ert nuläge och er målbild för kompetensförsörjningen lokalt är en viktig start och kommer ligga till grund för resterande delar av metoden!

2. Identifiera pågående respektive nya aktiviteter Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 2. Identifiera pågående respektive nya aktiviteter Identifiera pågående respektive nya aktiviteter inom områdena lönebildning, arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö Vägledning: Det andra steget i metoden handlar om att identifiera pågående respektive nya aktiviteter inom ramen för de fyra områdena lönebildning, arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö. Närmare bestämt, hur ni lokalt arbetar med varje område kopplat till strategisk kompetensförsörjning. Tanken är att ni skriver ner hur ni arbetar med varje område idag, för att därefter föra en diskussion huruvida detta är en fortsatt relevant aktivitet. Det vill säga, ni försöker kvalitetssäkra arbetet för att se om ni idag gör rätt saker. Därefter försöker ni att beskriva hur ni borde arbeta ytterligare/annorlunda med varje område kopplat till strategisk kompetensförsörjning. Det vill säga, vad ska ni göra ytterligare för saker eller hur kan ni arbeta annorlunda? Det är många gånger svårt att dra en skarp linje mellan områdena arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö i termer av aktiviteter. Av den orsaken är dessa områden presenterade i samma arbetsmoment.

2. Identifiera aktiviteter inom lönebildning Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 2. Identifiera aktiviteter inom lönebildning Hur arbetar ni med lönebildning kopplat till strategisk kompetensförsörjning? Är det en fortsatt relevant aktivitet? … Hur borde ni arbeta ytterligare/annorlunda med lönebildning kopplat till strategisk kompetensförsörjning? Vägledning: Den andra steget i metoden handlar om att identifiera pågående respektive nya aktiviteter inom ramen för de fyra områdena lönebildning, arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö. Närmare bestämt, hur ni lokalt arbetar med varje område kopplat till strategisk kompetensförsörjning. Tanken är att ni skriver ner hur ni arbetar med varje område idag, för att därefter föra en diskussion huruvida detta är en fortsatt relevant aktivitet. Det vill säga, ni försöker kvalitetssäkra arbetet för att se om ni idag gör rätt saker. Därefter försöker ni att beskriva hur ni borde arbeta ytterligare/annorlunda med varje område kopplat till strategisk kompetensförsörjning. Det vill säga, vad ska ni göra ytterligare för saker eller hur kan ni arbeta annorlunda? Det är många gånger svårt att dra en skarp linje mellan områdena arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö i termer av aktiviteter. Av den orsaken är dessa områden presenterade i samma arbetsmoment. .

Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 2. Identifiera aktiviteter inom arbetsorganisation, arbetsmiljö och arbetstid Hur arbetar ni med arbetsorganisation, arbetsmiljö och arbetstid kopplat till strategisk kompetensförsörjning? Är det en fortsatt relevant aktivitet? … 1. … 1. … … 2. … 2. … … 3. … 3. … … 4. … 4. … Hur borde ni arbeta ytterligare/annorlunda med arbetsorganisation, arbetsmiljö och arbetstid kopplat till strategisk kompetensförsörjning? Vägledning: Den andra steget i metoden handlar om att identifiera pågående respektive nya aktiviteter inom ramen för de fyra områdena lönebildning, arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö. Närmare bestämt, hur ni lokalt arbetar med varje område kopplat till strategisk kompetensförsörjning. Tanken är att ni skriver ner hur ni arbetar med varje område idag, för att därefter föra en diskussion huruvida detta är en fortsatt relevant aktivitet. Det vill säga, ni försöker kvalitetssäkra arbetet för att se om ni idag gör rätt saker. Därefter försöker ni att beskriva hur ni borde arbeta ytterligare/annorlunda med varje område kopplat till strategisk kompetensförsörjning. Det vill säga, vad ska ni göra ytterligare för saker eller hur kan ni arbeta annorlunda? Det är många gånger svårt att dra en skarp linje mellan områdena arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö i termer av aktiviteter. Av den orsaken är dessa områden presenterade i samma arbetsmoment.

Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 3. Värdera de nya aktiviteterna utifrån prioritering i tid och effekt – kopplat till påverkan på strategisk kompetensförsörjning Mer bråttom Lönebildning 1 2 3 4 Mindre effekt Stor effekt 5 Vägledning: Nu har ni ett nuläge och en målbild för ert arbete med strategisk kompetensförsörjning lokalt och har även definierat vad som redan görs och som borde göras ytterligare eller annorlunda inom ramen för de fyra områdena. Tredje steget i metoden handlar om att värdera de nya aktiviteterna som ni har definierat, inom varje område, utifrån påverkan på strategisk kompetensförsörjning. Det vill säga, hur bråttom är det att genomföra aktiviteten/påbörja arbetet och hur stor effekt bedöms aktiviteten få på strategisk kompetensförsörjning? Ni gör nu denna prioriteringsövning för varje område, dvs genom att plotta in de nya aktiviteterna i fyrfältaren. Tänk på att allt är inte lika bråttom eller få högst effekt, försök att verkligen prioritera! 6 7 8 X Mindre bråttom

Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 3. Värdera de nya aktiviteterna utifrån prioritering i tid och effekt – kopplat till påverkan på strategisk kompetensförsörjning Mer bråttom Arbetsorganisation 1 2 3 4 Mindre effekt Stor effekt 5 Vägledning: Nu har ni ett nuläge och en målbild för ert arbete med strategisk kompetensförsörjning lokalt och har även definierat vad som redan görs och som borde göras ytterligare eller annorlunda inom ramen för de fyra områdena. Tredje steget i metoden handlar om att värdera de nya aktiviteterna som ni har definierat, inom varje område, utifrån påverkan på strategisk kompetensförsörjning. Det vill säga, hur bråttom är det att genomföra aktiviteten/påbörja arbetet och hur stor effekt bedöms aktiviteten få på strategisk kompetensförsörjning? Ni gör nu denna prioriteringsövning för varje område, dvs genom att plotta in de nya aktiviteterna i fyrfältaren. Tänk på att allt är inte lika bråttom eller få högst effekt, försök att verkligen prioritera! 6 7 8 X Mindre bråttom

Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 3. Värdera de nya aktiviteterna utifrån prioritering i tid och effekt – kopplat till påverkan på strategisk kompetensförsörjning Mer bråttom Arbetsmiljö 1 2 3 4 Mindre effekt Stor effekt 5 Vägledning: Nu har ni ett nuläge och en målbild för ert arbete med strategisk kompetensförsörjning lokalt och har även definierat vad som redan görs och som borde göras ytterligare eller annorlunda inom ramen för de fyra områdena. Tredje steget i metoden handlar om att värdera de nya aktiviteterna som ni har definierat, inom varje område, utifrån påverkan på strategisk kompetensförsörjning. Det vill säga, hur bråttom är det att genomföra aktiviteten/påbörja arbetet och hur stor effekt bedöms aktiviteten få på strategisk kompetensförsörjning? Ni gör nu denna prioriteringsövning för varje område, dvs genom att plotta in de nya aktiviteterna i fyrfältaren. Tänk på att allt är inte lika bråttom eller få högst effekt, försök att verkligen prioritera! 6 7 8 X Mindre bråttom

Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 3. Värdera de nya aktiviteterna utifrån prioritering i tid och effekt – kopplat till påverkan på strategisk kompetensförsörjning Mer bråttom Arbetstid 1 2 3 4 Mindre effekt Stor effekt 5 Vägledning: Nu har ni ett nuläge och en målbild för ert arbete med strategisk kompetensförsörjning lokalt och har även definierat vad som redan görs och som borde göras ytterligare eller annorlunda inom ramen för de fyra områdena. Tredje steget i metoden handlar om att värdera de nya aktiviteterna som ni har definierat, inom varje område, utifrån påverkan på strategisk kompetensförsörjning. Det vill säga, hur bråttom är det att genomföra aktiviteten/påbörja arbetet och hur stor effekt bedöms aktiviteten få på strategisk kompetensförsörjning? Ni gör nu denna prioriteringsövning för varje område, dvs genom att plotta in de nya aktiviteterna i fyrfältaren. Tänk på att allt är inte lika bråttom eller få högst effekt, försök att verkligen prioritera! 6 7 8 X Mindre bråttom

3. Illustrativt – så här kan det se ut för varje område! Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 3. Illustrativt – så här kan det se ut för varje område! Mer bråttom Varje område 1 X 1 8 2 5 7 3 4 Mindre effekt Stor effekt 5 6 2 Vägledning: Nu har ni förhoppningsvis fått fyra fyrfältare som ser ut ungefär som ovan, det vill säga en för varje område. 7 4 8 X 6 3 Mindre bråttom

3. Illustrativt – så här kan det se ut för varje område! Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 3. Illustrativt – så här kan det se ut för varje område! Mer bråttom Dessa aktiviteter får störst effekt och är mest bråttom att arbeta med! Varje område 1 X 1 8 2 5 7 3 4 Mindre effekt Stor effekt 5 6 2 Vägledning: De nya aktiviteterna som är plottade i övre högra hörnet, är de som bedöms få störst effekt och är mest bråttom att arbeta med! 7 4 8 X 6 3 Mindre bråttom

3. Illustrativt – så här kan det se ut för varje område! Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 3. Illustrativt – så här kan det se ut för varje område! Mer bråttom Varje område 1 X 1 8 2 5 7 3 4 Mindre effekt Stor effekt 5 6 2 Dessa aktiviteter får störst effekt och har ett längre tidsperspektiv att arbeta med Vägledning: De nya aktiviteterna som är plottade i nedre högra hörnet, är de som bedöms få störst effekt och har ett mer långsiktigt strategiskt perspektiv att arbeta med! 7 4 8 X 6 3 Mindre bråttom

4. Skapa en helhetssyn över prioriterade aktiviteter Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 4. Skapa en helhetssyn över prioriterade aktiviteter Prioriterade aktiviteter Målsättning helhetssyn! Kvaliteten i helheten: Arbetsorganisation Hur bidrar det kortsiktiga (”mest bråttom”) arbetet med arbetsmiljö, arbetstider, arbets-organisation och lönebildning till strategisk kompetensförsörjning? Hur synkar ni dessa aktiviteter och de redan pågående aktiviteterna? Finns det något som krockar eller är kontraproduktivt? Hur bidrar det långsiktiga (”mindre bråttom”) arbetet med arbetsmiljö, arbetstider, arbets-organisation och lönebildning till strategisk kompetensförsörjning? Hur synkar ni dessa aktiviteter och de redan pågående aktiviteterna? Finns det något som krockar eller är kontraproduktivt? Lönebildning Kort sikt Lång sikt Kort sikt Lång sikt 2 5 Pågående aktiviteter Nya aktiviteter 1 3 2 4 3 1 1 Kort sikt Lång sikt 8 2 …. …. ….….…. …. Arbetstider Arbetsmiljö Vägledning: Nu har ni prioriterat aktiviteter på lång och kort sikt för vart och ett av de fyra områdena lönebildning, arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö. Målsättningen med det fjärde steget i metoden är att ni nu skapar en samlad bild, bestående dels av redan pågående aktiviteter som ni är överens om att ni ska fortsätta arbeta med (efter kvalitetscheck i metodsteg 2), dels nya aktiviteter på både kort och lång sikt. Skriv in alla dessa aktiviteter i ett separat dokument och diskutera följande frågor; Hur bidrar det kortsiktiga (”mest bråttom”) arbetet med arbetsmiljö, arbetstider, arbetsorganisation och lönebildning till strategisk kompetensförsörjning? Hur synkar ni dessa aktiviteter och de redan pågående aktiviteterna? Finns det något som krockar eller är kontraproduktivt? Hur bidrar det långsiktiga (”mindre bråttom”) arbetet med arbetsmiljö, arbetstider, arbetsorganisation och lönebildning till strategisk kompetensförsörjning? Hur synkar ni dessa aktiviteter och de redan pågående aktiviteterna? Finns det något som krockar eller är kontraproduktivt? Kort sikt Lång sikt Kort sikt Lång sikt 3 6 5 3 2 6 4 3 1 OBS! Illustrativt

5. Gör en sammanfattande analys och fortsätt arbetet lokalt! Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 5. Gör en sammanfattande analys och fortsätt arbetet lokalt! Nuläge Målbild Vägledning: I metodens femte och sista steg, gör ni en sammanfattande analys som ska ligga till grund för ert fortsatta arbete lokalt. Gå tillbaka till första steget i metoden för att säkerställa att er helhetsbild med aktiviteter (det vill säga både nya och kvalitetssäkrade pågående aktiviteter) bidrar till att nå er målbild. Diskutera tillsammans följande frågor och sammanfatta svaren i en analys: Bidrar den samlade helhetsbilden av aktiviteter (nya och pågående) till att nå målbilden? Vilka i er kommun/företag behöver bli delaktiga i det här metodarbetet innan ni går vidare? Gör en tidplan för när och hur ni ska arbeta vidare med metoden på hemmaplan. När ni har gjort c) – vad är nästa steg? Hur ska aktiviteterna följas upp? Ta vara på de erfarenheter som görs och de behov som blir synliga på arbetsplatserna. Målsättningen är att analysen kommer ligga till grund för det fortsatta partsgemensamma arbetet med strategisk kompetensförsörjning. Lycka till med det fortsatta arbetet lokalt! Bidrar den samlade helhetsbilden av aktiviteter (nya och pågående) till att nå målbilden? Vilka i er kommun/företag behöver bli delaktiga i det här metodarbetet innan ni går vidare? Gör en tidplan för när och hur ni ska arbeta vidare med metoden på hemmaplan. När ni har gjort c) – vad är nästa steg? Hur ska aktiviteterna följas upp? Ta vara på de erfarenheter som görs och de behov som blir synliga på arbetsplatserna.