Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredningen om en ny kollektivtrafiklag Utredningen om en ny kollektivtrafiklag N 2008:03.
Advertisements

Välkommen till seminariet En skattereform för ett nytt århundrade – Nu tar vi första stegen #skattereform.
Post- och telestyrelsen Morgondagens samhälle behöver snabbt och säkert bredband Vad kan kommunen göra? Eva Grönborg, Post- och telestyrelsen.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Hållbar upphandling för en hållbar utveckling. Vårt uppdrag Landsting och regioner bedriver sina verksamheter så att de främjar en hållbar utveckling.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Föreningskonferens 2017.
Hur styrs Sverige?.
Fossilbränslefritt Kronoberg
Projektplan Drivmedel i fokus i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Länsgemensam ledning i samverkan
Pilotlänens rundabordssamtal
U5: Gallring och konkurrens
Nystart för nollvisionen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
DiVA systemägarmöte
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Direktivet Lämna förslag till hur dagens marina verksamhet vid forskningsstationerna kan bedrivas mer kostnadseffektivt. Utredningen ska redovisa organisatoriska,
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
19 dec Jan Eksvärd, LRF Fosfornätverket 19 dec Jan Eksvärd, LRF
Övervakningskommittén
Miljömålen i samhällsplaneringen
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Anläggningsarrenden
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Nationell utbildningsplan för YH-utbildning medicinsk sekreterare
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Kommersiell hyresrätt II
GDPR General Data Protection Regulation
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Cykel information Agneta Nordström
Nya hastighetsgränser
Färdplan CAP Bilaga 1 till rondpm CAP
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Målbild för den sjukvårdsregionala samverkan.
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Strategidag Fredagsgruppen
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Regeringen Så styrs Sverige!.
Utredningen om ekologisk kompensation
Projekt implementera Kvalitetssäkring/utveckling
Regionsamverkan Sydsverige
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Sammanhållningspolitiken
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Extrastämma
Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken.
Hållbar utveckling måste vara
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Dokumentera rätt i vården
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Livsmedelsverkets syn på livsmedelskontrollen i Sverige Helena Storbjörk Windahl Avdelningschef Styrning och uppföljning.
Nya hastighetsgränser
Presentationens avskrift:

Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet Ulf Lundin utreder => del 1, förslag om ökad konkurrens 2009-05-05 och del 2, resenärsrättigheter 2009-09-30

2009-05-05 En ny kollektivtrafiklag Förslaget fokuserar på ökad konkurrens med resenären i centrum. Ny lokal kollektivtrafikansvarig myndighet bildas (samverkansorgan eller region) Genom en trafikförklaring ska regionens trafikbehov ”utannonseras” (mål, inriktning, utbud mm.) Marknaden formar kommersiella trafikupplägg Övrig trafik upphandlas (liknande dagens upplägg) Trafikföretagen tar hand om kundkontakterna (information, bokning, betalning) Krav på samordning, stabilitet och gemensamma system för information och bokning/betalning. Lägsta miljökrav och krav på fordonens tillgänglighet Krav på säkerhetsstyrningssystem Tillgänglighetskrav på utpekade bytespunkter En nationell myndighet bildas och sätter standarder och följer upp – tar bl.a. över VV/BV:s sektorsansvar för kollektivtrafik All kollektivtrafik samlas i samma lagstiftning Lagen föreslås träda ikraft 1 januari 2012, successivt – ingångna avtal ska inte behöva brytas

Vägverket och Banverket tycker gemensamt att: Utgångspunkterna för utredningen (ökad konkurrens, ökad kundanpassning och ökat resande) är bra. Det behövs en ny och samlad lagstiftning. Det är av yttersta vikt att information, betalning och bokning fungerar tillfredsställande för resenärerna, särskilt kritiskt är det i övergångsskedet när den nya lagen träder i kraft och verkställs. De kollektivtrafikansvariga myndigheterna måste ha en strategisk och aktiv roll i arbetet med regional utveckling. Det behövs en bra dialog mellan de nya regionala myndigheterna och Trafikverket (trafik – infrastruktur) De kollektivtrafikansvariga myndigheterna måste även beakta näringslivets behov, inte bara länsinnevånarnas. Trafikverket kan samordna de nationella uppgifterna (utredaren föreslår Rikstrafiken) Förslaget är omfattande och konsekvenserna/effekterna i viss mån osäkra. Därför föreslås regeringen att initiera en försöksverksamhet. Vissa förändringar kan påbörjas direkt (konkurrens över länsgräns, säkerhetsstyrningssystem och översyn av PBL)

Vägverket tycker att:  Trafikverket borde ta fram råd och rekommendationer för design och utformning så att det blir ”lätt för resenären” Trafik ska inte kunna upphöra med kort varsel – resenären ska kunna lita på att trafiken går Tidsbegränsade yrkestrafiktillstånd skulle ge ökat tryck på att sköta sig för att kunna få fortsätta köra Rimligt säkerhetsstyrningssystem för små företag 30-regelns införande ger ytterligare förändringar i reglerna för skolskjuts mm Instämmer att inte ställa kostnadsdrivande tekniska krav eller krav om visst drivmedel i upphandlingarna, men beakta målet om fossilfrihet 2030 och möjligheter att bedriva FUD Fördela vägkapacitet genom dialog, inte reglering

Reflektioner/slutsatser Avreglering ställer krav på samordning Förändringar ställer krav på dialog och samverkan Politik och marknadskrafter påverkar Det finns planer, nationellt och regionalt Kollektivtrafiken är starkast regionalt Resenären måste alltid vara i centrum 2019-05-29