Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen Behövs för att förutse och bereda sig inför framtidens komplexa värld Kommunicerar vart vi vill
Nuläge
Strategin och arbetet 2017-2021
Världens mest storslagna plats att lära sig Pedagogiskt mångformiga inlärningsmöjligheter Välmående och motiverad inlärningsgemenskap Öppen och kundorienterad servicekultur Uppskattade och humana experter
Hur arbetar vi? Vi bygger tillsammans Vår styrka är många kompetenta anställda Man lär sig genom hela livet Ledningens uppgift är att skapa kanaler Inlärning är inte bunden till tid och rum Inlärning är aktiv, målinriktad och självstyrd Genom att lära sig lära Genom försök Vi delaktiggör och deltar Vi lär oss genom att själv försöka Vi är öppna Vi är exempel
Implementeringsnivåer Daghem,skolor,gymnasier,arbis servicehelheten sektorn Staden
Mål och mätare på olika nivåer implementerar strategin integrationsprogram Marginaliseringsprogram Stadens bindande mål Digitaliseringsprogram Välmående Sektorns bindande mål Svenska enheter går inför en ny bödömningsmodell(portfolio) Självutvärdering har genomförts i enheterna kring digitaliseringen Ledarna har gjort en strategiplan och processbeskrivning SVES premiemål
Gemensamma mål för hela sektorn 1. Helsingfors har flexibla studievägar för livslångt lärande, vilka beaktar behoven hos olika slags elever och studerande, 30 % (bindande mål för sektorn). Mätare: Småbarnspedagogik och förskoleundervisning: För varje barn har det utarbetats en personlig plan för småbarnspedagogiken i enlighet med den nya planen för småbarnspedagogik (andel 9 %). Alla barn som är i småbarnspedagogik 15.9.2018 har en plan för småbarnspedagogik och alla barn i förskoleundervisning har en plan för förskoleundervisningen senast 30.11.2018. Målet nås om 95 % av barnen har en plan för småbarnspedagogik. Grundläggande utbildning: Inlärning genom portföljmetoden genomförs i alla skolor. Lärprocessen betraktas som en helhet och portföljen följer dem som lär sig genom hela lärstigen (andel 9 %). Vid bedömningen används mångsidiga metoder och beaktas elevernas olika sätt att lära sig, arbeta och påvisa sitt kunnande under lärprocessens gång. Målet nås om 30 % av skolans grupper i varje grundskola använder portfoliolärande som stöd för lärprocessen. Målet påvisas med hjälp av en elektronisk enkät. 15.3.2018
Gemensamma mål för hela sektorn 4. Mål för pedagogiken och digitaliseringen: Självutvärdering av var i digitaliseringen man befinner sig och vilka områden som behöver utvecklas , 30 %. Cheferna gör tillsammans med sin personal en självutvärdering av enhetens färdigheter vad gäller digitalisering, väljer utifrån denna utvärdering minst två områden att utveckla samt åtgärder för att göra det och skriver in dem i sin verksamhetsplan. Målnivå 1: Chefen gör tillsammans med sin personal en självutvärdering av enhetens färdigheter vad gäller digitalisering (andel 15 %). Målnivå 2: Varje enhet väljer utifrån självutvärderingen minst två områden att utveckla samt åtgärder för att göra det och skriver in dem i sin verksamhetsplan (andel 15 %) . Rubrikerna och mätarna för denna självutvärdering kommer från ”New pedagogies for deep learning”, och har använts internationellt för att utvärdera läroanstalternas förmåga till utveckling inom pedagogik och digitalisering. https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=6znUNaCP1kKJvHrL3El_MDv12nNFjclLuik2qUYXvyNUNFRRWDFCTURRM09RTDJKVTc5NTBOVklCOS4u Verktyget omformuleras så att det passar också för småbarnspedagogiken. Föreståndarna kommer att få mera information 18.6. 15.3.2018 9
Dokument och mål inom småbarnspedagogiken i Helsingfors Lagen om småbarnspedagogik 540/2018 Helsingfors plan för småbarnspedagogik Barnets plan Enheternas verksamhetsplaner Gruppmål Grunderna för planen för småbarnspedagogik Stadens strategi 30.5.2019