Inför NP Svenska Våren 2019.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Referat En sammanfattning.
Att träna Läsförståelse
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Att skriva sig till läsning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Nationellt prov Sv1.
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
SVENSKA.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Vad tycker du om att läsa?
Hur gör du för att förstå en text?
Kunskapskrav och matriser
Den retoriska arbetsprocessen
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Nationella proven i kursen Svenska B.
Skriva.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Röd tråd.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
SUA – Skriva.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Nationella prov i engelska våren När? Var? Tisdagen den 19:e april i klassrummet Vad? Läsförståelse och hörförståelse Hur? 9:00 – 10:15 Läsförståelse.
7 april. Temat i årets NP: Att göra gott? Hur kan vi göra livet gott för oss själva och för andra? Ge exempel! Resonera två och två – finns det något.
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com KATA i klassrummet Detta bildspel är tänkt att vara en 50-minuters lektion som kan användas med elever för.
4 processer att behärska:
Välkommen till svenska 1
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Svenska som andraspråk 3
Problemformulering En introduktion på kursen
Konsten att läsa skönlitteratur
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Nationella proven i svenska
Resonerande text Använd din elevbok!
Novellanalys.
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Svenska – skriva berättelser
Föreläsning Svenska II
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Bli säker på utredande PM
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Inför NP Svenska Våren 2019

Tema Provet i årskurs 9 är uppbyggt kring ett övergripande tema. Temat för årets prov är synligt och osynligt. Innehållet behandlar det vi ser och det vi inte ser, utifrån både abstrakta och konkreta perspektiv.

När? Var? Delprov B: Läsförståelse Tisdag 12 mars, provstart kl 9.00 – 12:30 Samling i klassrummet 8.50 Sal: 3226 Tidigast gå: 11.30 (ta med en bok att läsa om du blir klar tidigare) Rast till matematiken. Delprov C: Skrivuppgift Torsdag 14 mars provstart kl 9.00 – i klassrummet 8.45 Sal: 3309 Inga lektioner efter provet

Delprov B: Läsförståelse Instruktion: ca 10 minuter Läsning: 45-60 minuter Du får ett texthäfte med både faktatexter och skönlitteratur samt bilder. Uppgiftslösning: max: 140 min Du får både öppna frågor (svara med egna ord) och flervalsuppgifter (kryssa för rätt svar mellan olika alternativ)

Delprov C: Skrivuppgift Instruktioner ca 10 minuter Genomförande max 200 minuter Du får välja mellan tre olika skrivuppgifter av olika texttyper som alla knyter an till temat för provet.

Råd inför delprov B Arbeta med en text i taget. Läs texten och lös uppgifterna som hör till. Läs uppgifterna noga innan du svarar Står det i uppgiften att du ska motivera ditt svar med hjälp av texten krävs det att du ger konkreta exempel ur texten. Antalet rader i svarshäftet visar ungefär hur mycket du ska skriva på varje uppgift.

Olika slags läsförståelseuppgifter Hitta efterfrågad information. Svaret finns tydligt uttryckt i texten. Dra enkla slutsatser. Information finns på ett eller flera ställen i texten och du behöver omformulera den i ett svar. Sammanföra och tolka information och idéer samt reflektera. Förstå och lyfta fram dolda budskap eller underliggande mening i texten. Granska och värdera innehåll, språk och textuella drag. Du behöver ställa dig utanför texten. Här testas din förmåga att känna igen texttypiska drag eller värdera textens information.

Råd inför delprov C: skriva Välj ett ämne som engagerar dig och en texttyp du känner dig bekant med. Tänk igenom och gör en plan innan du börjar skriva Vem är mottagaren av din text? Försök se den framför dig medan du skriver och anpassa texten efter mottagaren!

Före Börja med att göra en plan – gör en mindmap eller annat för att skapa en struktur. Fundera igenom texttypen, vad ska du få med och hur ska du lägga upp texten Vem skriver du till? Försök se denna person framför dig! Anpassa stilen efter sammanhanget.

Medan du skriver Vem skriver du till? Försök se din tänkta läsare framför dig! Anpassa stilen efter sammanhanget. Försök variera dig! Skriv både långa och korta meningar. Använd sådant som retoriska frågor, gestaltning, bildspråk. Använd bindeord för att visa på hur textens olika delar hänger samman. Visa att du kan använda olika perspektiv (Å ena sidan… å andra sidan…) Var noga med styckesindelning! Arbeta särskilt med inledning och avslutning, fånga dina läsare och knyt ihop texten!

Efter att du skrivit Kontrollera att du använt korrekt skiljetecken och stor och liten bokstav Fungerar din styckesindelning? Är den konsekvent? Kontrollera stavning. Går det att variera din text och byta ut några ord mot synonymer?