Att leda förbättringar i förskola och skola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förändringsagenter i skolor och förskolor
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Välkomna Sveriges viktigaste chefer 2 december 2015 Vart är vi på väg…
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Socialdokumentation Består av två delar!
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Introduktion till skolledaryrket Pdg016.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Lönebildning inom friskolorna
Utvecklingsorganisation för skolförbättring
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
på personer i behov av hjälp
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Ett treårigt utvecklingsprojekt
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Analysseminarium – ÖK februari
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Gymnasiearbete 100 p.
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Iris Rosengren Larsson
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
9...
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Lärares planeringsarbete!
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Strategi för hälsa ”Strategi för hälsa innebär att Sveriges viktiga välfärdsverksamheter; skola, socialtjänst, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård ska.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Välkommen !.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Gymnasiearbete 100 p.
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Utvärdering av ESF-projektet InVäst
Problembaserat lärande (PBL)
Struktur i modellen, 5 steg
Ledning och förståelse
Presentationens avskrift:

Att leda förbättringar i förskola och skola Ulf Blossing , professor i pedagogik

Frågor Vilka uppgifter? Var ska jag ”vara” i organisationen? Vem bestämmer uppgifter? Hjälp med hur? Var ska jag ”vara” i organisationen? Vilken blir min relation till Lärarna? Skolledarna? Vilka befogenheter har jag? Vad bestämmer vad som är möjligt att göra? Hållbarhet, hur? Den vetenskapliga förankringen? Här kan de få komma med fler frågor.

Förbättringsarbete i skolan Organisationer är tröga Skolor är närbyråkratier Förändring sker hela tiden Förbättringsarbete är det medvetna, planerade arbetet för att förbättra verksamheten Förändringar påverkar förbättringsarbetet Planera, följa upp och revidera förbättringsaktionen Ulf Ett sätt att sätta ngn slags ram men också att förklara de olika begreppen Grundläggande förutsättningar I revidera ingår både att hantera förändring men också att förstå utebliven förbättring

Att genomföra ett förbättringsarbete innebär att… (Hall & Hord) fokusera den lokala organisationen, kultur och struktur arbeta med processer och inte händelser, aktioner intervenera i arbetsumgänget, fokusera individers och gruppers handlingar, anpassa interventionerna så att motstånd reduceras, att arbeta i lag, fokusera lärandet.

Vad vet vi om framgångsika skolor? Vad är utmärkande för ett framgångsrikt förbättringsarbete? Och ett inte framgångsrikt…? Vad ska ledas och hur? Vem ska leda? Utmärkande? En tydlig och målinriktad struktur. Kultur: Professionell lärande och gemenskap (PLC). Otydlig och ej målinriktad… Vad? Arbetet mot målen Utvecklingen av organisationsstrukturen Lärares lärande Vem? Rektor Och lärare… distribuerat ledarskap

Var finns jag i organisationen? Arbetsorganisation Driftsorganisation Utvecklingsorganisation Förbättringskapacitet Var i organisationen finns jag?

Förbättringskapacitet Infrastruktur Förbättringsprocess Förbättringsroller Förbättringshistoria Var i organisationen finns jag? Infrastrukturen ger förutsättningar för ett lärande förbättringsarbete. Processen är makrostrukturen i lärandet. Som leds av personer med mikroprocesser. Förbättringshistorien, ger meningsskapandet.

Infrastruktur Grupperingssystem Målhanteringssystem Kommunikationssystem Beslutssystem Makt- och ansvarsfördelningssystem Normsystem Socialt isolerande Arbetssocialt utvecklande Kollegialt utmanande Belöningssystem Utvärderingssystem Var i organisationen finns jag? På den framgångsrika skolan är… Infrastrukturen samordnad med förståelsen av uppdraget. Förståelsen: Anpassa undervisningen. Normen: Professionell gemenskap. Regler: För hur möten ska ske där utbyte och gransking kan ske. På den icke-framgångsrika skolan… Ingen samordning… Förståelsen: Skilda förståelser av uppdraget, ingen insyn. Normen: Var och en sköter sig själv. Regler: Så lite regler som möjligt.

Hemgruppen Information Socialt umgänge Normöverföring Yrkesutveckling Social ventil Omvärldskontakter

Grundläggande villkor för gruppers arbete Arbetsbeskrivning Deltagande Mötesfrekvens Ledarskap Situering

Infrastruktur Grupperingssystem Målhanteringssystem Kommunikationssystem Beslutssystem Makt- och ansvarsfördelningssystem Normsystem Belöningssystem Utvärderingssystem Var i organisationen finns jag? På den framgångsrika skolan är… Infrastrukturen samordnad med förståelsen av uppdraget. Förståelsen: Anpassa undervisningen. Normen: Professionell gemenskap. Regler: För hur möten ska ske där utbyte och gransking kan ske. På den icke-framgångsrika skolan… Ingen samordning… Förståelsen: Skilda förståelser av uppdraget, ingen insyn. Normen: Var och en sköter sig själv. Regler: Så lite regler som möjligt.

Skolkulturer Särbo skola Familjär skola Professionell skola

Framgångsrika skolor Framgångsrika skolor Utvecklats under lång tid. Samförstånd och samordning Rektor som grindvakt. Organisation som stödjer värdet. Rekryteringsutbildning Icke-framgångsrika skolor Ingen punkt där uppdraget har gjorts klart. Intresseskillnader och särordning Motsättningar och kamp. Föränderlighet

Infrastruktur Grupperingssystem Målhanteringssystem Kommunikationssystem Beslutssystem Makt- och ansvarsfördelningssystem Normsystem Belöningssystem Utvärderingssystem Ulf På den framgångsrika skolan är… Infrastrukturen samordnad med förståelsen av uppdraget. Förståelsen: Anpassa undervisningen. Normen: Professionell gemenskap. Regler: För hur möten ska ske där utbyte och gransking kan ske. På den icke-framgångsrika skolan… Ingen samordning… Förståelsen: Skilda förståelser av uppdraget, ingen insyn. Normen: Var och en sköter sig själv. Regler: Så lite regler som möjligt.

Process (makro) Initiering Implementering Institutionalisering Spridning

Exempel på makroprocesser Aktionsforskning Plan Aktion o observation Reflektion Reviderad plan Lärare lärande Vilka resultat/mål uppnår våra barn/elever? Vilka kunskaper och förmågor behöver våra barn/elever för att uppnå målen? Vilka kunskaper och förmågor behöver vi som lärare för att kunna möta barnens/elevernas behov? Fördjupning av lärares kunskaper och förmågor. Engagera barnen/eleverna i nya lärandeexperiment. Uppföljning av experimenten. Hur fungerade i förhållande till målen?

Makroprocesser Kartläggning Systematiskt kvalitetsarbete Område Datainsamling Analys Åtgärdsplan Systematiskt kvalitetsarbete Var är vi? Vart ska vi? Hur gör vi? Hur blev det?

Mikroprocesser och redskap Inventerande samtal Innovativt samtal Datainsamling Intervju Workshop Föreläsning Lärande samtal Grupperingar Par, triader, bikupor… Samtalsledare Egenreflektion Laget runt Responsuppgift… Komplexa redskap kolleghandledning Kolla i nya boken!

Litteratur https://www.metodbanken.se/

Förbättringsroller hävdare av målen Mellanledare visionärer uppfinnare tidiga tillämpare pådrivare kvarhållare granskare Mellanledare Arbetslagsledare Samordnare Processledare Förstelärare På den framgångsrika och icke-framgångsrika skolan

Mellanledares position och ansvar  Agentens arbetsprocess Arbetsorganisation Drift Utveckling Mikro   Biträdet Handledaren Makro Projektledaren Organisations-utvecklaren

Mellanledares ”nya” kunskapsfrågor Hur ska vi genomföra morgondagens möten? Hur ska lärarnas reaktioner hanteras? Hur ska agentrollen utformas? Hur ska arbetsgemenskapen organiseras?

Frågor Vilka uppgifter? Var ska jag ”vara” i organisationen? Vem bestämmer uppgifter? Hjälp med hur? Var ska jag ”vara” i organisationen? Vilken blir min relation till Lärarna? Skolledarna? Vilka befogenheter har jag? Vad bestämmer vad som är möjligt att göra? Här kan de få komma med fler frågor.