Hur styrs landstinget?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Advertisements

Patientens väg genom vården
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
VISION Kommunplaner – strategisk planering
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Landstingsplan Landstinget i Kalmar län.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Folktandvården Norrland
Landstingsdirektörens ledningsstab Landstingsdirektörens ledningsstab 2 Vem är jag? 62 år ( nästan ) Sambo sedan 35 år tillbaka, en utflugen.
Rapport i 3 delar Del 1 och 2 Del 3.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Norrbottens läns landsting – en behovsstyrd hälso- och sjukvård Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen - tandvårdslagen Målet för.
Länsgemensam ledning i samverkan
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
BILD 1 Fullmäktiges beredningar Uppdrag Kort historik Arbetssätt Process.
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
1 Sveriges Kommunala YrkesREVisorer. 2 Kommunal revision Förtroendevalda revisorer ansvarar för revisionen i kommuner och landsting. De förtroendevalda.
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Kommentarer jag skulle vilja höra - från förtroendevalda
Gemensam Folktandvård i Norrland?
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
Presentation februari 2015
Vårdinformation och informationsöverföring
Landstingsfullmäktiges introduktionsutbildning 3 – 4 november 2010
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Landstingsstyrelsens plan I sammanfattning.
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Strategi för Norrbottens län = kommuner + landsting Bygger på SKL’s arbete.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Jämtland Härjedalen Analysgruppens presentation
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Bakgrund Nationella rapporter visar att personer med funktionsnedsättning inte har tillgång till en tillgänglig primärvård anpassad utifrån sina behov.
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Information på Uppföljningsmöte
stöd för uppföljning och förbättring
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Analysera, justera och fastställa
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Överenskommelse och riktlinje för Västra Götaland
Framtidens hälso- och sjukvård i Blekinge
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Information på Uppföljningsmöte
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Styr- och ledningssystem för specialiserad sjukvård
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Gnosjö kommuns styrmodell
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Hur styrs landstinget?

Sammanhållen ledning och styrning De förtroendevalda företräder helheten och allmänintresset. De förtroendevalda är ideologer, målformulerare och resursfördelare – avgör vad som ska göras, för vilka, med vilken kvalitet, vad det får kosta och hur det ska finansieras. Landstingsdirektören har det övergripande ansvaret för att de politiskt fastställda målen uppnås inom de fastställda ramarna. Ledningen och medarbetarnas uppgift är att inom dessa ramar ansvara för genomförandet, att avgöra på professionell grund hur det ska göras och vem som ska göra det. Samspel mellan politik och verksamhet

Landstingets styrmodell Balanserad styrning med utgångspunkt från de fem perspektiven: Medborgare Verksamhet Kunskap och förnyelse Medarbetare Ekonomi

Årshjul för styrning Beredningarna: LD godkänner divisionsplaner Dialog med L-råd och opp- råd LFU fastställer LST förslag till åtgärder med anledning av beredningarnas rapporter LFU fastställer kommande års uppdrag Beredningarna lämnar verksamhetsrapporter till LFU Årshjul för styrning LD godkänner divisionsplaner Fullmäktige Finansplan Styrelsen Årsredovisning Fullmäktige Delårsbokslut Info om beställning 4 1 Fullmäktige Godkänner Årsredovisning 3 2 Styrelsen Godkänner beställning (okt 2013) Delårsbokslut aug Styrelsen Delårsbokslut april Förslag till strategisk plan Styrelsen Landstingsstyrelsens plan (aug 2013) Fullmäktige Strategisk plan Delårsbokslut

Utgångspunkt i ledning av hälso- och sjukvård Goda resultat är inte dyrt – det är istället kvalitetsbrister som leder till höga kostnader inom sjukvården På övergripande nivå finns ett samband mellan höga kostnader och kvalitet – ju högre kostnader desto lägre kvalitet…

Det är i vårdens processer som värde skapas Tydlig ambition att gå mot utökad processtyrning i hela landstinget Varför: därför att det är processerna som genererar resultat mot patient därför att kraven på bra resultat/jämlik vård ökar - kunskapsstyrning därför att även ekonomiskt utfall styrs av hur processerna fungerar därför att vi redan arbetar i processliknande strukturer inom t ex RCC och kraven kommer att stärkas … En vårdprocess är en följd av aktiviteter/åtgärder som utförs för en patient avseende ett visst hälsoproblem, processen förenas av gemensamma mål eller riktlinjer, vårdprocessen pågår mellan inkommen vårdbegäran och avslag/avslut av vårdåtagande

ur LEV-projektet

Insikt: En liten andel konsumerar stora mängder av vården vilket påtalar behovet av fokus på rätt målgrupp Specialiserad öppen- och slutenvård för invånare i Norrbottens läns landsting, 2011 Sammanlagd kostnad (miljarder kr) Sammanlagt antal vårddagar (tusental) 3,5 250 3,0 200 2,5 10% av invånarna (24 853 individer), 79% av kostnaderna (2,4 mdkr) och 95% av vårddagarna (210 400 st) 150 2,0 1,5 100 1% av invånarna (2 485 individer), 29% av kostnaderna (892 mkr) och 44% av vårddagarna (97 500 st) 1,0 50 Kostnader 0,5 Vårddagar 25.000 50.000 75.000 100.000 125.000 150.000 175.000 200.000 225.000 250.000 Invånare Invånare i NLL Källa: NLL 2011; Health Navigator analys 9 COP-AAA123-20100321-