Hur styrs landstinget?
Sammanhållen ledning och styrning De förtroendevalda företräder helheten och allmänintresset. De förtroendevalda är ideologer, målformulerare och resursfördelare – avgör vad som ska göras, för vilka, med vilken kvalitet, vad det får kosta och hur det ska finansieras. Landstingsdirektören har det övergripande ansvaret för att de politiskt fastställda målen uppnås inom de fastställda ramarna. Ledningen och medarbetarnas uppgift är att inom dessa ramar ansvara för genomförandet, att avgöra på professionell grund hur det ska göras och vem som ska göra det. Samspel mellan politik och verksamhet
Landstingets styrmodell Balanserad styrning med utgångspunkt från de fem perspektiven: Medborgare Verksamhet Kunskap och förnyelse Medarbetare Ekonomi
Årshjul för styrning Beredningarna: LD godkänner divisionsplaner Dialog med L-råd och opp- råd LFU fastställer LST förslag till åtgärder med anledning av beredningarnas rapporter LFU fastställer kommande års uppdrag Beredningarna lämnar verksamhetsrapporter till LFU Årshjul för styrning LD godkänner divisionsplaner Fullmäktige Finansplan Styrelsen Årsredovisning Fullmäktige Delårsbokslut Info om beställning 4 1 Fullmäktige Godkänner Årsredovisning 3 2 Styrelsen Godkänner beställning (okt 2013) Delårsbokslut aug Styrelsen Delårsbokslut april Förslag till strategisk plan Styrelsen Landstingsstyrelsens plan (aug 2013) Fullmäktige Strategisk plan Delårsbokslut
Utgångspunkt i ledning av hälso- och sjukvård Goda resultat är inte dyrt – det är istället kvalitetsbrister som leder till höga kostnader inom sjukvården På övergripande nivå finns ett samband mellan höga kostnader och kvalitet – ju högre kostnader desto lägre kvalitet…
Det är i vårdens processer som värde skapas Tydlig ambition att gå mot utökad processtyrning i hela landstinget Varför: därför att det är processerna som genererar resultat mot patient därför att kraven på bra resultat/jämlik vård ökar - kunskapsstyrning därför att även ekonomiskt utfall styrs av hur processerna fungerar därför att vi redan arbetar i processliknande strukturer inom t ex RCC och kraven kommer att stärkas … En vårdprocess är en följd av aktiviteter/åtgärder som utförs för en patient avseende ett visst hälsoproblem, processen förenas av gemensamma mål eller riktlinjer, vårdprocessen pågår mellan inkommen vårdbegäran och avslag/avslut av vårdåtagande
ur LEV-projektet
Insikt: En liten andel konsumerar stora mängder av vården vilket påtalar behovet av fokus på rätt målgrupp Specialiserad öppen- och slutenvård för invånare i Norrbottens läns landsting, 2011 Sammanlagd kostnad (miljarder kr) Sammanlagt antal vårddagar (tusental) 3,5 250 3,0 200 2,5 10% av invånarna (24 853 individer), 79% av kostnaderna (2,4 mdkr) och 95% av vårddagarna (210 400 st) 150 2,0 1,5 100 1% av invånarna (2 485 individer), 29% av kostnaderna (892 mkr) och 44% av vårddagarna (97 500 st) 1,0 50 Kostnader 0,5 Vårddagar 25.000 50.000 75.000 100.000 125.000 150.000 175.000 200.000 225.000 250.000 Invånare Invånare i NLL Källa: NLL 2011; Health Navigator analys 9 COP-AAA123-20100321-