Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Granskning av elevhälsans medicinska insats (skolhälsovård) Sunne kommun december 2011.
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Gymnasieskolans årskurs 2 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Pedagogiskt ledarskap
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Centrala innehåll och kunskapskrav
Systematiskt kvalitetsarbete
Granskning av handikappanpassning Sunne kommun juli 2012.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Kvalitetsutveckling av studie- och yrkesvägledningen.
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Hälsa, lärande och trygghet
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
Fråga Delegationen Webbinarium 3 november Dagens program Inledning Samarbete Mål Budget Frågestund.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
2015 års skolkommission Hur kan vi utveckla en likvärdig skola? Anna Ekström Ordförande Skolkommissionen.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Varför just ämnet fysik?
Skolinspektionens tillsyn av [HUVUDMAN] den [DATUM]
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Svenska i gymnasieskolan
Skolinspektionens tillsyn av [SKOLENHET] den [DATUM]
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Begreppet undervisning
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Undervisning utifrån målen i läroplanen
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan Webbinarium. Tisdagen den 12 juni 2018.

Varför är undervisningstiden viktig Alla elever i gymnasieskolan har rätt till en minsta garanterad undervisningstid. Undervisningstiden är en av gymnasieskolans viktigaste resurser. Alla elever i Sverige har rätt att utvecklas så långt möjligt. Cirka 25 procent av eleverna i gymnasieskolan når inte examen inom tre år. 2019-04-17

Kvalitetsgranskningens övergripande iakttagelser I 3 av de 25 granskade skolorna finns ett välfungerande arbete med undervisningstiden. I 6 av skolorna bedömer Skolinspektionen att arbetet fungerar i vissa avseenden men behöver utvecklas i andra delar. I 16 av skolorna behöver arbetet utvecklas i flera avseenden. I 14 av skolorna riskerar eleverna att inte få sin minsta garanterade undervisningstid. 2019-04-17

När arbetet med undervisningstiden inte fungerar Huvudmän och rektorer prioriterar inte elevernas rätt till garanterad undervisningstid. Skolorna timplanerar utifrån tradition snarare än behov. Risk att aktiviteter som inte är undervisning räknas som undervisningstid. Brist på uppföljning – risk att eleverna inte får kompensation för förlorad undervisningstid. 2019-04-17

Ett systematiskt arbete med undervisningstiden 1.Timplanering utifrån elevernas behov 2. Schemaläggning med marginaler 3. Planerad undervisning genomförs 4. Registrering av genomförd undervisningstid för varje elev 5. Tiden följs upp och bortfall kompenseras 2019-04-17