Demokrati och kunskap om EU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Riksdag och regering.
Advertisements

Rätt men dåligt – om vanliga brister i studenttexter
Politikens grundfrågor
Rudolf Antoni SOM-institutet Göteborgs universitet Teatern i samhället.
Barnanpassad utredning
En presentation för dig som är lärare
Lektion 4 Kort om olika typer av statsskick/politiska ideologier.
Aktör / Struktur.
Demokrati.
Demokrati och diktatur
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Så styrs Sverige.
Så styrs Sverige.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Demokrati och hur Sverige styrs
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Demokrati, politik och val.
Vilken ska bort och varför
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Vilken ska bort. Fundera TYST och skriv ert svar i skrivboken
Kunskapskrav och matriser
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Vem är det som bestämmer?
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Hur gör man en debattartikel?
Välfärd och Ideologier
Kommentarer jag skulle vilja höra - från förtroendevalda
Sveriges politiska system Parti och ideologi
Hur styrs Sverige? Sverige styrs på tre nivåer.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Demokratins metoder ”Folket ska styra”
Politiska ideologier Ideologi kallas en uppsättning tankar, idéer och föreställningar om vad som är viktigt i världen och i livet. Det handlar också om.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Grekerna.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
D EMOKRATI OCH MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER Sh1b. S IDOR I A RENA Om demokrati och diktatur, s Om demokratiska beslutsformer, s Om mänskliga rättigheter,
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
”Kommunpolitik for dummies”  Vad är det för drag i en föredragningslista?  Vad sjuttsingen är KSAU?  Vad är skillnaden mellan kommunchef.
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Svenska som andraspråk 3
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
6. Hur påverkas politikerna?
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
En lättläst sajt om politik
Workshop Arbetsplatslärande.
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
NPF är en förkortning för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Hot och hat mot förtroendevalda
Prata politik - även efter Skolval 2019 Skolval 2019 är över och nu börjar det viktiga efterarbetet. Hur gick det? Vilka tankar finns i klassrummet efter.
Presentationens avskrift:

Demokrati och kunskap om EU Maria Strömvik, Centrum för europaforskning, Lunds universitet 2019-03-15

Vad pratar partierna inte om? Varför är det en del av ett större demokratiproblem? Vad kan vi som lärare göra för att förbättra situationen?

De politiska partierna Under några veckor, vart femte år, hör vi en del om partiernas åsikter i vissa EU-relaterade frågor om vi följer mediernas rapportering  Det är partiernas egna agendor som vi då hör, dvs vi hör vad partierna vill prata om Under de andra fyra åren och 10 månaderna hör vi väldigt lite eller nästan inget alls om de politiska skiljelinjerna mellan partierna Om vi hör något då så handlar det oftast om de politiska skiljelinjerna som finns mellan EU:s medlemsländer 

De politiska partierna Svårt att skapa sig en bild av hur partierna egentligen skiljer sig åt, eftersom: Parlament, inklusive riksdagen, relativt sällan debatterar EU-relaterade beslut i kammaren Partierna ofta tonar ner, snarare än marknadsför, sina skillnader De skillnader som syns, t ex i EU-nämndens protokoll, sällan når kammaren och ännu mer sällan når media Media sällan ställer frågor till partierna om beslut på EU-nivå

De politiska partierna För att undersöka om en riktigt nitisk medborgare ändå kunde hitta skillnader lusläste jag och en kollega partiernas webbplatser inför riksdagsvalet förra året Vi valde ut drygt 50 beslut på EU-nivå som vi visste att den nya svenska regeringen (efter valet 2018) skulle fatta beslut om i Bryssel Vi fick konstatera att vi knappt kunde hitta några politiska skiljelinjer alls De åsikter vi kunde hitta handlade om några grova frågor, t ex EMU, men inte om de beslut som regeringen fattar varje vecka tillsammans med övriga regeringar och Europaparlamentet

val2018.cfe.lu.se

val2018.cfe.lu.se

Sammantaget… Det går att ta reda på hur partierna tidigare har ställt sig i olika EU-relaterade frågor, om man sätter sig och läser EU-nämndens stenografiska uppteckningar i efterhand Men det är, mellan valen, nästan omöjligt att ta reda på hur partierna ställer sig till kommande beslut inom EU (De politiska skiljelinjer vi kommer att se i medierna de kommande veckorna handlar bara till viss del om beslut som Europaparlamentet kommer att fatta)

Del av en större problematik Att de politiska skiljelinjerna är svåra att urskilja skapar (och beror delvis på) ett demokratiproblem Det minskar intresset för politiken och för hur vi styr vårt samhälle Utan intresse ökar inte heller kunskapen Utan kunskap ställs få frågor till de politiska partierna

Nya förtroendevalda i kommunerna: Kunskapsbrist Nya förtroendevalda i kommunerna: 72 procent säger att de har för låga kunskaper om hur EU påverkar kommunen för att kunna tala om detta med sina väljare

Kommunala tjänstemän med EU-relaterade arbetsuppgifter: Kunskapsbrist Kommunala tjänstemän med EU-relaterade arbetsuppgifter: Närmare 80 procent säger att kollegorna inte har tillräckliga kunskaper

Kunskapsbrist Många grund- och gymnasielärare säger att de saknar tillräckliga kunskaper för att undervisa om EU och att de därför undviker EU i undervisningen

Kunskapsbrist Bland mina statsvetarkollegor kan endast en tredjedel namnge EU:s lagstiftande institutioner!

Kunskapsbrist Sambandet mellan kunskap och politiskt deltagande är ett av de starkaste samband som kan hittas inom samhällsvetenskapen

Kunskapsbrist Forskning har också kunnat visa att: Kunskap påverkar valdeltagande, särskilt hos unga människor Unga människor som blir intresserade av politik fortsätter också ofta att vara det under resten av livet

Vilken typ av kunskap? Forskare pratar ibland om medborgarens demokratiska eller politiska kompetens sofistikerade demokratiska kunskap politiska läskunnighet

Vilken typ av kunskap? Utan en grundläggande förståelse för politiska institutioner och processer är det svårt att förstå politiska händelser eller att införliva ny information i ett existerande synsätt. Det är som att försöka förstå vad som löpande händer i en hockeymatch utan att veta hur spelreglerna ser ut!

Tre typer av kunskap System- och processkunskap Kunskap om politiska/ideologiska skillnader Lexikaliska kunskaper

System- och processkunskap Kunskap om vem som formellt bestämmer i politiken och hur den politiska beslutsprocessen går till, t ex Vem föreslår vilka lagar som ska gälla inom EU? Vilka är EU:s lagstiftande församlingar? Vem har valt personerna som sitter där?

Kunskap om politiska skillnader Kunskap om sakinnehållet i politiken och förståelsen för de politiska och/eller ideologiska alternativ som finns, t ex: Vilka är skillnaderna mellan partiernas syn på de frågor som just nu diskuteras inom EU?

Bara ett litet axplock: Ska engångsartiklar av plast helt förbjudas inom EU? Ska regioner dit många flyktingar anlänt få mer ekonomiskt stöd från EU?  Ska det bli svårare för företag att smita ifrån sin skatteplikt?  Ska det bli lättare att verkställa utvisning av personer som befinner sig här illegalt?  Ska krisberedskapen mot cyberattacker öka?  Ska Ryssland och Kina få investera i hamnar i svenska kommuner?

Lexikaliska kunskaper Faktakunskap om årtal och andra siffror, betydelsen av vissa förkortningar, namn på personer och platser, t ex: Vad kostar en euro? Vad är EMU en förkortning av? Hur många medlemsländer har EU?

Kanske föga förvånande… …säger forskningen att de lexikaliska kunskaperna är de minst viktiga för att skapa “politisk läskunnighet.” Det är de andra två typerna av kunskap som är viktiga för en väl fungerande demokrati. (Med lite process- och ideologikunskap kan vi t ex bättre bedöma om det känns rimligt när Edward Blom påstår att EU har förbjudit glögg.)

Trots detta… …visar studier att undervisningen i grundskolan och gymnasieskolan: ofta fokuserar på just lexikaliska kunskaper om EU (till skillnad från undervisningen om demokrati i Sverige) sällan förmedlar tillräcklig kunskap om EU-nivåns betydelse för demokratins förutsättningar och individens inflytandemöjligheter

Då är vi tillbaka till partierna… Hur skapa kunskap om politiska skiljelinjer i de frågor som intresserar elever, och som EU kommer att fatta beslut om framöver?

Gräv själv! Identifiera sakfrågor som kan intressera eleverna: Kommissionens arbetsprogram innehåller många frågor som “är på gång” Kommissionens sida för öppna samråd innehåller förslag som kommissionen funderar på att lägga fram Europaparlamentets sida för pågående lagstiftningsprocesser (EU Legislation in progress) innehåller detaljerad info om vad som “är på gång”

Tyvärr låter många av förslagen så tekniska att det är svårt att veta om de är intressanta eller inte. Detta gäller i alla politiska system, inte bara EU, men i nationella system har vi politiker och media som “översätter” till ett vardagligt språkbruk. När vi gräver själva får vi även göra det jobbet själva.

Använd gärna vår webbplats EU i riksdagsvalet (även om vissa frågor redan beslutats) för att hitta exempel på frågor som kanske kan uttryckas med enklare ord. Gör sedan ett experiment: låt eleverna själva söka efter partiernas åsikter. Tyvärr hittar de ganska få svar i media och på partiernas webbplatser, men det går ju att t ex maila till partierna, kontakta dem på Twitter, eller gå till valstugorna och fråga.

Om eleverna hittar politiska skiljelinjer i den fråga de jobbat med blir förhoppningsvis följdfrågan: vem kommer i slutändan att bestämma vad som ska gälla i EU? I en idealvärld har eleverna då fått lite kunskap om både “ideologi” och processen.

Om eleverna inte hittar svar på partiernas syn i den fråga de jobbat med blir förhoppningsvis följdfrågan: hur demokratiskt är det att partierna ber om vår röst men inte berättar vad de vill göra? I en idealvärld har eleverna då fått lite inblick i att EU:s så kallade demokratiska underskott kanske egentligen finns här på hemmaplan.

…och till sist lite lästips: Nyheter: europaportalen.se politico.eu EUobserver.com Bloggar: Brors & Elvis om Europa (omeuropa.se) europakommentaren.eu