SIQ Managementmodell i skolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Handlingsplan för matematikutveckling
Policy för miljö och hållbar utveckling
Pedagogiskt ledarskap
En introduktion till SEB Way
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Processorienterat förbättringsarbete
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
- Älta skola med fokus på lärandet -
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Lärares planeringsarbete!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Mål- och resultatstyrning
Utvärdering av processmognad
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Läroplansträff fritidshem
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Beställning av tjänster
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Nämndplan 2015.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
på personer i behov av hjälp
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Styrning utan riktade statsbidrag – hur dåligt kan det bli?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Välutvecklad process Strategiskt viktig process
METOD Strategisk kompetensförsörjning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

SIQ Managementmodell i skolan Så här funkar det!

Antal Nuläge Mål Vision Kvalitetsmognad SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det!

Kvalitetsmognad ”I en kvalitetsmogen organisation vet man för vilka man ska skapa värde och har en tydlig bild av deras behov och förväntningar. Man är medveten och har samsyn om hur man arbetar samt vilka resultat som uppnås. Resultaten förbättras kontinuerligt som följd av systematisk utvärdering och förbättring av arbetssätten. Man har förmågan att fortsätta förbättras, anpassas och tillfredsställa kundernas och intressenternas ständiga föränderliga behov.”  SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det!

Varför en ledningsmodell? SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Varför en ledningsmodell? Identifierar vilka arbetssätt som finns inom områden som är viktiga för att skapa värde och förbättra sina resultat. Skapar en samsyn i organisationen En hjälp för att prioritera förbättringsarbete Gemensamt språk Möjlighet att jämföra sig över tid och med andra organisationer SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Excellencemodell SIQ Managementmodell är en excellencemodell, en modell för hur man leder verksamheten för att nå förbättrade resultat. Finns flera excellencemodeller i världen. Alla excellencemodellerna har vissa gemensamma drag. SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

Vad är utmärkande för excellencemodeller? Generella – kan användas av alla typer av organisationer och företag, stora såväl som mindre, i olika branscher. Ledningsfilosofi – baseras på en filosofi om hur ledare leder och styr en verksamhet mot förbättrade resultat. Helhetssyn – omfattar alla delar av en verksamhet och tydliggör de områden som har en påverkan på en organisations resultat. SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det!

Vad är utmärkande för excellencemodeller? Icke-föreskrivande – modellerna är inte kravställande utan ställer frågor om en verksamhets arbetssätt och resultat, vilka utgör de två fundamenten i excellencemodeller. Tre hörnpelare – systematiken stärker en kultur bestående av framgångsfaktorer som blir realiserade genom att arbetssätt utvecklas utifrån kriterierna i strukturen. Tillsammans utgör kulturen, strukturen och systematiken de tre hörnpelarna i excellencemodeller. Utvärderingsmatris – som skapar en dynamik genom utvärdering och förbättring av verksamhetens arbetssätt för att åstadkomma förbättrade resultat. SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det!

SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Forskningsbaserad Svensk excellencemodell Praktiskt relevant, praktisk validitet Designad utifrån det som kännetecknar ledande organisationer och innehåller de områden som enligt forskning har störst påverkan på resultat. SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

Generell modell innebär generella begrepp Viktigt att ”översätta” ord och begrepp till de ni Använder Kunder = Vilka är ni till för? Tjänster = Vad är det ni tillhandahåller till de ni är till för? Processer = På vilket sätt skapas det ni tillhandahåller till de ni är till för? Vilka aktiviteter har ni som upprepas över tid? SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det!

SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Bygger på tre hörnpelare Systematiken Strukturen Kulturen Framgångsfaktorer vägleder beslut och handling för motivation och riktning En modell för vilka frågor vi ställer oss för att kunna se och organisera Ett sätt att ställa frågor som leder till insikt för motivation och riktning SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Bygger på tre hörnpelare Systematiken Strukturen Kulturen Framgångsfaktorer vägleder beslut och handling för motivation och riktning En modell för vilka frågor vi ställer oss för att kunna se och organisera Ett sätt att ställa frågor som leder till insikt för motivation och riktning SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

STRUKTUREN med två fundament SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING STRUKTUREN med två fundament SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

Kriterierna i STRUKTUREN SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Kriterierna i STRUKTUREN SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Bygger på tre hörnpelare Systematiken Strukturen Kulturen Framgångsfaktorer vägleder beslut och handling för motivation och riktning En modell för vilka frågor vi ställer oss för att kunna se och organisera Ett sätt att ställa frågor som leder till insikt för motivation och riktning SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING SYSTEMATIKEN SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Stegen i SYSTEMATIKEN Hur gör vi för att…? Hur gör vi för att följa upp, lära och förbättra? P D S A Vilket resultat leder det till? I vilken omfattning gör vi det? SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Bygger på tre hörnpelare Systematiken Strukturen Kulturen Framgångsfaktorer vägleder beslut och handling för motivation och riktning En modell för vilka frågor vi ställer oss för att kunna se och organisera Ett sätt att ställa frågor som leder till insikt för motivation och riktning SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

Kriterierna i STRUKTUREN SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Kriterierna i STRUKTUREN SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

Starten på förbättringsresan SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Starten på förbättringsresan Gemensam bild över förutsättningar, utgångsläge och ambitionsnivåer Här är du! Fakta om verksamheten SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Fakta om verksamheten Allmän del Verksamhetsidé Produkter och tjänster Kunder, intressenter och deras viktigaste behov, krav, önskemål och förväntningar Marknader och distributionskanaler Konkurrenssituation och egen marknadsposition Verksamhetens processtruktur Organisations- och ledningsstruktur Medarbetare (antal, kategorier, utbildningsnivåer) Anläggningar och deras ändamål Leverantörer och partners Ägarförhållanden och ägarkrav Lagar och förordningar av speciell betydelse Strategisk del Vision Värderingar Styrkor, svagheter, hot och möjligheter Avgörande förutsättningar för förverkligande av de strategiska målen Strategier och övergripande planer för den långsiktiga utvecklingen Mål och handlingsplaner på kort sikt i sammanfattning Max 6 sidor. Mycket av detta finns att hämta inom andra dokument, ofta ganska omfattande. © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

Exempel från en skola Vi erbjuder förstklassigt utbildning som vilar på vetenskapliga grunder. Vår skola är en skola för elever från förskoleklass till åk 9. Vi erbjuder undervisning enligt svenska läroplanen (Lgr 11) för samtliga elever och fritidshemmet från förskoleklassen till åk 3, samt öppen fritidsverksamhet från åk 4 till åk 6. Våra kunder är elever och föräldrar som ställer höga krav på utbildningens resultat (betyg) Exempel på intressenter är: Medarbetare Leverantörer av produkter (läromedel, mat, kontorsmaterial, datorer, el och VVS, kopiatorer) Leverantörer av tjänster (städ, modersmål undervisning, försäkringar) Skolverket Skolinspektion SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! 2019-04-09

SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

Diskussion Fakta om verksamheten SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Diskussion Fakta om verksamheten Varför finns ni till? Vilken är er verksamhetsidé? Vilka tjänster levererar ni? Vilka finns ni till för? Vilka är era kunder och intressenter? Vad kallar ni dem för och vilka är deras viktigaste behov, krav, önskemål och förväntningar? 1. Vi erbjuder förstklassigt utbildning som vilar på vetenskapliga grunder. 2. Vår skola är en skola för elever från förskoleklass till åk 9. Vi erbjuder undervisning enligt svenska läroplanen (Lgr 11) för samtliga elever och fritidshemmet från förskoleklassen till åk 3, samt öppen fritidsverksamhet från åk 4 till åk 6. 3. elever och föräldrar som ställer höga krav på utbildningens resultat (betyg) Medarbetare Leverantörer av produkter (läromedel, mat, kontorsmaterial, datorer, el och VVS, kopiatorer) Leverantörer av tjänster (städ, modersmål undervisning, försäkringar) Skolverket Skolinspektion Kommunen SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling

Skolan borde ha en egen modell Principer som lyfts fram kring vad som skapar en bättre skola är Ledarskapet Tydligt fokus i verksamheten över vad som ska uppnås Eleven, föräldrarnas engagemang Lärarnas kompetens Utveckling av en lärande miljö Partnerskap SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det!

Skolan är ingen processindustri – det funkar inte här Alla organisationer består av processer – eftersom processer är själva verksamheten som bedrivs. Ordet process används för att beskriva vad skolan gör och hur skolans verksamhet går till. Utan att förstå hur själva arbetet går tillväga, som att driva utbildning – är det omöjligt att förbättra utbildningen. DEN SVARTA BOXEN! SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det!

Skolar har inte kunder – i Sverige har vi skolplikt Definitionen för begreppet ”kund” är ”Den organisationen ska skapa värde för” Alla organisationer finns till för någon I skola och förskola kallas denna ”någon” för barn, elev, vårdnadshavare, förälder Intressenter till skolan är dessutom t.ex huvudman/ägare, leverantörer, samhälle, medarbetare En framgångsrik verksamhet vet vilka behov, krav, önskemål och förväntningar som kunder och intressenter har. SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det! 2019-04-09

BESÖK ETT FÖREDÖME! DATUM FÖR ÖPPNA HUS KOMMER PÅ VÅR HEMSIDA SNART! Fredrikshovs slotts skola i Stockholm Nyköping Strand Utbildningscentrum DATUM FÖR ÖPPNA HUS KOMMER PÅ VÅR HEMSIDA SNART! SIQ Managementmodell i Skolan - Så här funkar det!

Lär dig mer om modellen Webbseminarium 12/2 (kostnadsfritt) Information om Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola Inspiration till kvalitetsutveckling SIQs stöd, verktyg och hjälp på vägen Workshop, stöd till skolor i arbetet med SIQ Managementmodell: Handledning för skolor: 28 februari kl 10-15 i Stockholm Handledning för skolor: 3 april kl 10-15 i Stockholm Utbildningar SIQ Managementmodell som MindMap, 1 dag Grundutbildning i SIQ Managementmodell, 2 dagar Examinatorutbildning Läs mer och anmäl dig på www.siq.se

SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling