Det enskilda barnet ska vara förskolans,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VÄLKOMNA ALLA RÖRELSEINSPIRATÖRER!. Friskis&Svettis för barn Familjejympa Lekfull jympa för barn och vuxna tillsammans. Från 2 -6 år. Knatte För barn.
Advertisements

Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
KRAM – Kreativ, Respektfull och Ansvarstagande Medmänniska Utsäljeskolans fritidsverksamhet har ett gemensamt mål från förskoleklass till årskurs 6. Vi.
Tusenfotingen Hur gör vi för att nå de riktlinjer och mål som finns för förskolan?
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
9/21/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skyttebo.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
”Förskoleklassen en klass för sig” Förskoleklassen är en bro mellan förskola / skola och elevernas fortsatta lärande. Förskoleklassen omfattas av läroplanens.
Välkommen till Sigtuna kommuns grundsärskola Fritidshem
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barn och ungdomars utveckling
Eriksskolan Mitt i naturen – Mitt i kulturen
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Svenska som andraspråk 1
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Ungdomarnas medieanvändning
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Föräldraenkät 2017 Förskola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Vi ger oss själva och andra arbetsro
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Anslag att sättas upp vid behov
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Gymnasiearbete 100 p.
Öppet hus Skolans namn Datum.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Föräldramöte P/F f.11 och bollek
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Om grupper/team & grupprocesser
Om grupper/team & grupprocesser
Barnskyddsdokumentation
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Barn och ungas delaktighet
Din säkerhet på sjukhus
Barnkonventionen.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Ta hand om dig själv.
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Återkoppling.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Södra rektorsområdet Rälla, Runsten och Gärdslösa förskola/skola/fritidshem Det enskilda barnet ska vara förskolans, skolans och fritidshemmets ögonsten! Tro på dem, se dem! De är viktiga!

Utveckling av sociala förmågor Tre grundpelare Utveckling av sociala förmågor Livsstil och hälsa Kunskaps-utveckling

Utveckling av sociala förmågor Trygghet Respekt Ansvar

Trygghet Jag vågar pröva nya saker även om jag inte är säker på att lyckas. Jag vågar vara mig själv. Jag är generös mot andra. Jag upplever inte avvikande åsikter som hotfulla.

Respekt Jag upplever att vuxna och barn visar mig respekt. Jag respekterar alla människor. Jag visar respekt och omsorg om förskolans/skolans/fritidshemmets närmiljö och miljön i ett vidare perspektiv.

Ansvar Jag tar ett personligt ansvar för mitt handlande utifrån ålder och mognad. Jag tar successivt ett allt större ansvar för mina studier och min arbetsmiljö. Jag upplever att jag får ta ansvar och vara med och påverka i det dagliga arbetet.

Så här arbetar vi i förskolan Vi är rädda om varandra och våra saker. Vi använder ett vårdat språk. Vi slåss inte. Nej sluta – och stoppregeln följs upp noga. Jag kan själv och tillsammans med andra.

Så här arbetar vi i skolan och på fritidshemmet Alla är rädda om varandra och om saker vi använder. Alla bemöter varandra på ett trevligt sätt t.ex. hälsar, tackar och använder ett vårdat språk. Alla respekterar ett nej. Alla försöker att samarbeta och tar hand om och hjälper varandra.

Kunskapsutveckling Samspel Reflektioner Förväntningar

Samspel Jag är trygg i mina relationer på förskolan, skolan och fritidshemmet. Runt omkring mig har jag intresserade och engagerade vuxna som ger mig förutsättning för god kunskapsutveckling. Jag har tillgång till ett tryggt och öppet arbetsklimat.

Reflektioner Det finns synliga och tydliga mål. Tillsammans med barn och vuxna får jag möjlighet att fundera över hur mitt lärande utvecklas.

Förväntningar Jag tror på mig själv och de vuxna visar att de tror på min förmåga att utvecklas, då ökar mina möjligheter till kunskapsutveckling och jag växer som människa.

Så här arbetar vi i förskolan Vi uppmuntrar barnen att samarbeta med alla på förskolan, i olika grupperingar. För att ge goda förutsättningar till samspel erbjuder vi barnen arbetsro. Genom pedagogisk dokumentation ger vi alla en möjlighet att reflektera över sitt lärande. Vi är nyfikna, lyssnar på barnens tankar och utmanar barnen utifrån deras teorier. I leken erövrar barnen kunskap på olika nivåer och skapar sig därmed nya erfarenheter. Vi erbjuder möjligheter att använda olika uttrycksformer såsom lek, bild, rörelse, sång, musik, dans och drama. Vi erbjuder en växelverkan mellan ute och inomhusaktiviteter.

Så här arbetar vi i skolan Med emotionellt engagemang och med trygghet som bas skapar pedagogen nyfikenhet för elevens lärande. Hos oss tas alla tankar och svar på allvar. Vi arbetar med olika inlärningsstilar för att ge alla möjlighet att nå kunskapsmålen och utveckla olika förmågor. Vi har en lärprocess med höga förväntningar, tillit och öppenhet och vi för en utvecklande dialog tillsammans med eleven. Vi arbetar med mål som är tydliga och väl kända av eleverna. Vi utvärderar elevernas resultat och följer upp deras kunskapsutveckling.

Så här arbetar vi på fritidshemmet Vi är ett komplement till skolan och arbetar med att bredda barnens kunskaper. Vi inhämtar kunskaper med alla sinnen och hela kroppen. Vi tar till vara barnets idéer och intar rollen som handledare genom att stödja, stötta och bejaka varje barns individuella behov. Vi arbetar medvetet med leken som grund för att utveckla barnens sociala samspel. I leken lär barnet för livet!

Livsstil och hälsa Rörelse Kost Sömn Hygien Må gott

Rörelse Min kropp mår bra av att röra på sig regelbundet. Jag mår bra av att arbeta och/eller leka ute varje dag. Rörelse stimulerar min inlärning.

Kost En bra frukost ger mig grunden för att orka med dagens arbete. Det är bra för min hälsa att äta en varierad och hälsosam kost. Jag vet att jag mår bra av att äta frukt som mellanmål. Bra mat håller mig pigg och gör att både kropp och knopp fungerar.

Sömn och vila Att sova 8-12 timmar/dygn gör att kroppen mår bra och att jag orkar med dagens uppgifter. Det är viktigt att skapa goda vanor och rutiner innan sömn, t.ex. läsa en bok eller lyssna på musik. Sömn gör mig stark, frisk, pigg och smart.

Hygien Att hålla sig ren och fräsch och byta kläder tycker jag är viktigt. Att tvätta händerna med tvål och vatten innan mat och efter toalettbesök håller mig och andra friska och förhindrar smitta.

Må gott Rutiner och struktur i vardagen gör att jag mår gott. Att veta vad som förväntas av mig gör att jag känner mig lugn och trygg. När jag känner mig bekräftad mår jag gott. Det är viktigt att varva ner och ha ”bara-vara-tid”. En vardag med blandning av aktiviteter och vila gör att jag mår gott.

Så här arbetar vi i förskolan Vi skapar miljöer som inbjuder till arbetsro och vila. Vi ser till att barnen tvättar händerna med tvål och vatten innan mat och efter toalettbesök. Vi förklarar också varför det är viktigt. Vi ser och bekräftar alla barn varje dag. Vi ansvarar för att barnens vardag skiftar mellan aktivitet och vila. Vi ansvarar för att varje barn vistas ute dagligen. Utemiljön inspirerar och lockar till rörelse.

Så här arbetar vi i skolan Vi har rörelsepass, idrott, rastaktiviteter och utedagar. Alla elever är ute och rör sig varje rast. Alla använder idrottskläder på idrotten och alla duschar efteråt. En näringsrik lunch serveras dagligen i skolrestaurangen. Det finns möjlighet att köpa frukt i skolan. Vi ger tips och hjälp för att skaffa bra rutiner i skolarbetet och vardagen. Alla barn blir sedda och bekräftade. Alla elever arbetar med Livsstilsboken. Vi har tema kring livsstil och hälsa varje läsår. Vi inleder då med gemensam frukost och arbetar sedan med rörelse, kost, sömn, hygien och må gott. På första föräldramötet varje läsår har vi diskussioner kring livsstil och hälsa.

Så här arbetar vi på fritidshemmet Vi har rörelse, idrott och utelek under både fria och styrda former. Dagen växlar mellan aktiviteter och lugna stunder. Regler, rutiner och struktur skapar trygghet. Genom olika arbetssätt skapas Vi-känsla bland barnen. Alla barn blir bekräftade. Vi serverar dagligen näringsrik frukost och mellanmål. En harmonisk innemiljö skapar lugn och lust till lek. Vår utemiljö väcker lust och fantasi till rörelse.