Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Dolda kunskaper avslutande möte
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Varför fokus på nyanlända just nu
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Pedagogiskt ledarskap
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Dagordning föräldraråd 2/6
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Disposition och utgångspunkter
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Nya föreskrifter och allmänna råd
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Skolutveckling genom aktionsforskning
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Gott ledarskap a och o för skolan! Skolans (o)möjliga ledaruppdrag? Jenny Madestam.
Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
From Great To Excellent
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Upplägg Syfte och mål med Skolutveckling tillsammans Topp
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Personen från Skolverket
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder. Anders Duvkär – enhetschef Skolans organisation och ledning – Avdelningen för Skolutveckling Maria Elmér ansvarigt undervisningsråd Avdelningen för skolutveckling: Nationella skolutvecklingsprogram – NSP. Allmändidaktik, Ämnesdidaktik, Nyanlända, Organisation och ledning samt Skola arbetsliv. Samverkan för bästa skola, riktade insatser nyanlända.

Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.

Varför stöd? Alltinget 21 november 2017. INTERVJU. ”Skolverkets generaldirektör ser problem med klåfingriga lokalpolitiker och spretiga statsbidrag. Varje förändring som Skolverket gör ska leda till att eleverna får en bättre skola.”

Peter Fredriksson GD - ledord LEDARSKAP + KOLLEGIALT LÄRANDE + SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE = FÖRBÄTTRAD KVALITET I UNDERVISNINGEN! = FÖRBÄTTRAT RESULTAT

Skolverkets sex prioriterade områden SKOLSEGREGATION Riktade insatser Samverkan för bästa skola Stärka samarbete med skolchefer och initiera nätverk STYRNINGEN Stöd till nämnder/styrelser Utbildning för skolchefer LÄRARFÖRSÖRJNINGEN Stöd för introduktion Stöd för outbildade Stärka samarbete med skolchefer och initiera nätverk ÄMNES-KURSPLANER Revidera kursplanerna i grundskolan Utveckla implementeringsinsatser DIGITALISERING Digitala nationella prov Nationella strategin för skolans digitalisering STATSBIDRAGEN Bidra till regeringens översyn av statsbidragen

Stöd till förvaltningar – arbete med skol- utbildningsnämnder. Bakgrund Skolverkets tre prioriterade områden ht-17 – GD:s nya styrmodell. 1) Skolsegregation. 2) Lärarförsörjning/kompetens- försörjning 3) Styrning och ledning. https://www.skolverket.se/om- oss/organisation-och- verksamhet/skolverkets- prioriterade-omraden Kartläggning av huvudmäns arbete med att utveckla den lokala styrningen av skolan. Rapport juni 2018. Skolverket har kartlagt hur ett urval av huvudmän har arbetat för att utveckla sin styrning

Stöd till förvaltningar – arbete med skol- utbildningsnämnder. Syfte med Skolverkets kartläggning/PM: Beskriva problembilden Identifiera och lyfta exempel på åtgärder som huvudmän vidtar för att utveckla styrningen Sprida kunskap om vad som kan känneteckna god styrning på huvudmannanivå Bidra till kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan huvudmän Anpassa och utveckla de insatser Skolverket erbjuder huvudmän

Stöd till förvaltningar – arbete med skol- utbildningsnämnder. Urval, metod och avgränsningar: Intervjuer med skolchefer och eller andra högre tjänstemän samt rektorer hos tio huvudmän, workshop referensgrupp samt hearing med fem huvudmän.

Stöd till förvaltningar – arbete med skol- utbildningsnämnder. Gemensam förståelse och överenskommelse om vad som är viktigt Samspelet mellan skolchef och den politiska ledningen eller styrelsen – förutsättningar för ett gemensamt ansvarstagande Samspelet mellan skolchef och rektorer – förutsättningar för ett gemensamt ansvarstagande Systematiskt kvalitetsarbete som en gemensam tankemodell och som ett förhållningssätt – hela styrkedjan Ordning och reda på resultat, strukturer och processer – ett tydligt systemtänk .

Stöd till förvaltningar – arbete med skol- utbildningsnämnder. Genomtänkta strategier för stödfunktioner, resursfördelning och kompetensförsörjning - organisation Satsningar på kunskap och kompetens – nätverk och skolutveckling på vetenskaplig grund/beprövad erfarenhet. Dialogen om uppdraget är central Höga förväntningar och tillit till professionen Genomtänkta delar skapar helhet

Stöd till förvaltningar – arbete med skol- utbildningsnämnder. Syfte Utforma ett stöd som skapar bättre förutsättningar för att uppfylla huvudmannaansvaret. Stödet ska erbjudas förvaltningar med syfte att förvaltningarna använder det för att stödja sina skolnämnder. Stärka förutsättningarna att fatta beslut om skol/utbildningsverksamhet; Bidra till att nämnderna uppnår en förståelse om skolans dubbla styrning, styrningens komplexitet och nämndens roll i styrkedjan

Stöd till förvaltningar – arbete med skol- utbildningsnämnder. Syfte forts. Ge kunskap om hur man arbetar med systematiskt kvalitetsarbete på huvudmannanivå. Ge kunskap om Skolverkets och andra skolmyndigheters roll, uppdrag och stöd. Möjlighet till ett likvärdigt stöd i hela landet – jmf kommun 4500 invånare – 960 000 invånare.

Stöd till förvaltningar – arbete med skol- utbildningsnämnder. Beredning på Skolverket med deltagande från Skolinspektionen, SKL, Sveriges skolchefsförening, Skolverkets huvudmannareferensgrupp samt Samverkan för bästa skola på Skolverket har ägt rum som visar på behovet av ett stödmaterial. Utmaning i det demokratiska arbetet – förutsättningarna för nämndpolitiker skiljer sig väldigt mycket åt. Erfarna/oerfarna nämndpolitiker. Olika mycket tid, förkunskaper etc. Dessutom olika organisering. Olika stora kommuner med olika resurser och förutsättningar. Främsta stödet till nämnderna – förvaltningen!

Stöd till förvaltningar – arbete med skol- utbildningsnämnder. Direktiven: Förvaltningen bör i god dialog med politiken initiera, leda och styra arbetet med stödet. Kort om tid – mindre än tre månader. Digital form – paketering pågår just nu. Powerpoint. Informativt stödmaterial Gemensam diskussion och reflektion i nämnden, men också enskilt. Ska stå på egna ben. Ska max ta 4 timmar att gå igenom.

Stöd till förvaltningar – arbete med skol- utbildningsnämnder. Vilka områden tycker du vi ska ha med? Fundera enskilt 2 min Diskutera med grannen 3 min.

Stöd till förvaltningar – arbete med skol- utbildningsnämnder. Fyra områden: Huvudmannens ansvar och uppdrag enligt skollag och styrdokument. Skolans styrning – hur styrkedjan fungerar. Introduktion till det systematiska kvalitetsarbetet. De nationella skolmyndigheterna. Hur uppdraget ser ut. Vilka är de? 3 min. Klart slutet av januari

Ex. Vem är egentligen huvudman? Huvudmannen kontra förvaltningsledningen? Skolchefens roll i Skollagen - Skolchef 8 a §   Huvudmannen ska utse en skolchef som ska biträda huvudmannen med att tillse att de föreskrifter som gäller för utbildningen följs i huvudmannens verksamhet inom skolväsendet. Huvudmannen kan utse en skolchef för hela verksamheten eller flera skolchefer för delar av verksamheten.

Vad är huvudmannens ansvar? Huvudmannen har det yttersta ansvaret för att utbildningen genomförs i enlighet med de bestämmelser som finns i skollag, läroplaner och andra föreskrifter. Huvudmannens ansvar innebär bland annat att fördela resurser och organisera verksamheten utifrån lokala förutsättningar samt följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten så att de nationella målen kan uppfyllas. Grundläggande i huvudmannens ansvarstagande är att utbildningen är likvärdig och att den vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.  

Det dubbla uppdraget.  Ex. workshop med nämnden: en beskrivning görs av det dubbla uppdraget – det kommunala och det statliga – och vad det innebär i praktiken för ledare och övrig personal att vara kommunal tjänsteman med ett tydligt statligt uppdrag vis skollagen. Efter det: Vilka ledare har statlig reglering och vilka har kommunala regler av sina tjänster samt vilka har båda typerna, några eller alla? Samt en avslutande fråga kring vad de dubbla uppdragen kan leda till för spänningar. Vikten av egenreflektion av sitt uppdrag i styrkedjan och i rollen den dubbla styrningen.

Ex. på innehåll - generellt Vem är huvudmannen? Huvudmannens ansvar Struktur och rutiner av det systematiska kvalitetsarbetet (SKA) Huvudmannens ansvar för dokumentation av SKA Kvalitetsarbetets faser Analysera och bedöma resultat Planera och genomföra åtgärder Centrala mål för verksamheten Förutsättningar för verksamhetens genomförande Styrkedjan Statens styrning Normhierarkier Den dubbla styrningen Olika ansvar Rektors ansvar Lärarens ansvar Hemkommunen Styrningen och spelet tjänsteman – politik Styrdokument/lagstiftning

På gång –2019 - smakprov Prenumerera på vårt nyhetsbrev - https://www.skolverket.se/om-oss/publikationer-och- nyhetsbrev/prenumerera-pa-skolverkets-nyhetsbrev Nytt stöd för obehöriga lärare Kvalitetsverkstaden – systematiskt kvalitetsarbete fokus på huvudmannens/Skolchefen/rektors roll. Ökat fokus på Skolchefen – huvudmannen i Skolverkets arbete generellt. Utbildning för Skolchefer, nätverk för skolchefer. Revidering av Rektorsprogrammet – inför ny period 2021. Revidering av grundskolans läroplaner. Digitalisering av NP, klart till 2022.

TACK för att ni lyssnade! FRÅGOR?