PERSONUPPGIFTER I JIRA Förändringarna gäller från och med 18/4 2018.
Personuppgifter i supportärenden Lägg inte in känsliga personuppgifter i ärenden! Ring istället supporten. Lägg inga personuppgifter i ’Beskrivningsfältet’ eller i ’Kommentarsfälten’! Använd fältet ’Personuppgifter’. Lägg inga personuppgifter i ’Övriga bilagor’! Sudda personuppgifter t ex från skärmdumpar. Alt. använd ’Bilagor med Personuppgifter’ och ’Security Level: Ladok-konsortiet’.
Personuppgifter i supportärenden - Var kan jag lägga personuppgifter om de är nödvändiga för ärendet? 1. Använda fältet ’Personuppgifter’ för enstaka personuppgifter. 2. Använd ’Bilagor med Personuppgifter’ och sätt ’Security Level: Ladok-konsortiet’. 2. 2. 1.
Fältet ’Personuppgifter’ är nytt. Här kan rapportören lägga in personuppgifter som behövs för ärendet. Informationen som läggs i fältet blir endast tillgänglig för säkerhetsnivån ’Ladok-konsortiet’ dvs ej för andra rapportörer på lärosätena. Fältet rensas när ett ärende ändras från resolved till closed.
Förändring kring bilagor 2 olika kategorier: ’Bilagor med personuppgifter’ och ’Övriga bilagor’. Om en rapportör vill skicka in skärmdumpar bör personuppgifterna suddas ut från bilagan. Om man inte kan göra det ska ’Bilagor med personuppgifter’ väljas och ’Security Level: Ladok-konsoritet’ sättas på ärendet, så att åtkomsten begränsas. ’Bilagor med personuppgifter’ tas bort när ett ärende ändras från resolved till closed. ’Övriga bilagor’ sparas.
Åtkomstnivåer Åtkomstnivåer avgör vilka som har tillgång till ett ärende. Public: Öppet för alla användare Ladok-konsortiet: Rapportören och alla i uppdraget Konfidentiellt: Rapportören, 2:a linjen och nationell administratör
Ny rutin för rensning av personuppgifter mm. Vi kommer införa en rutin där supporten varje månad bulk-ändrar alla LADOKSUPP- ärenden som varit resolved i 3 månader till closed: Alla attachments i kategorin ’Bilagor med personuppgifter’ rensas. (’Övriga bilagor rensas inte’) Fältet ’Personuppgifter’ rensas. Möjlighet till reopen inaktiveras. Möjlighet till nya kommentarer stängs. Lägg ett nytt ärende och länka till det tidigare om du vill aktualisera en fråga på nytt efter en tid.