För Färentuna skola och fritids

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Advertisements

Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Föräldraenkäten 2015 Förskola Jonasbo. 9/24/2016 Vet ejI hög grad I tillräckligt hög grad I inte tillräckligt hög grad I låg gradMedelSvar ditt barn får.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Empowerment i teori och praktik?
Eriksskolan Mitt i naturen – Mitt i kulturen
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
entreprenöriellt och ämnesövergripande med ikt-verktyg
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
Varför läser ni religionskunskap?
på personer i behov av hjälp
Basala kompetenser. Basala kompetenser Arbeta efter instruktioner Uthållighet, motivation, tålamod Pålitlighet Närvaro/punktlighet Samarbetsförmåga.
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
EN HC LIDKÖPINGSPELARE
Informationsmöte Välkomna!.
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ny lärarutbildning start ht-11
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
– företagsbibliotek, universitets-/högskolebibliotek, folkbibliotek
Källkritik.
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Kommunikationsstrategi för staden Så berättar vi om stadens arbete
Under mitt 42-åriga liv har jag…
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Lärares planeringsarbete!
Kompetensförsörjnings-processen
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Varumärket Härnösands kommun.
Nästa steg regionkalmar.se.
Klagshamns rektorsområde
Förstelärarnätverk 13/3 Program
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
KÄNGURUNS FÖRSKOLA. KÄNGURUNS FÖRSKOLA Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Välkomna till Järla skola
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
För en levande värld Löser riktiga problem Utmanande vetenskap.
Presentationens avskrift:

För Färentuna skola och fritids  Verksamhetsidé För Färentuna skola och fritids 

VISION En plats där alla växer Glädje Kunskaper Utmaningar

Verksamhets-idé Våra barn/elever får hos oss utvecklas maximalt som människor tillsammans med andra. Vi rustar våra barn/elever med de verktyg och förmågor de behöver för det samhälle de ska leva och verka i. Vi tränar dem i 21st century skills.

Grundläggande färdigheter Färdigheter för lärande Färdigheter för livet 21 st century skills

21 st century skills Grundläggande färdigheter Färdigheter för lärande Färdigheter för livet Hur eleverna/barnen möter grundläggande färdigheter i undervisningen Hur eleverna/barnen tar sig an utmaningar i livet Hur eleverna/barnen tar sig an att leva i en föränderlig värld Litteracitet Numerisk förmåga Vetenskapliga förm. IKT/digitalisering Estetiska förmågor Samhällspåverkan Hälsa Kritiskt tänkande Kreativt tänkande Samarbete/kolaborat. Metakognitivt tänkan. Lära@Lära Initiativtagande Uthållighet Flexibilitet Ledarskaps förmågor Sociala färdigheter

Grundläggande färdigheter Hur eleverna/barnen möter grundläggande färdigheter i undervisningen Litteracitet Numeriska förmågor Veten-skapliga förmågor IKT Digitalisering Estetiska förmågor Samhälls-påverkan Hälsa

Så här arbetar vi med de grundläggande färdigheterna Formativ bedömning Begreppslig förmåga Analys-förmåga Informations-hantering Hundra-språklighet Lära@Lära

Färdigheter för lärande Hur eleverna/barnen tar sig an utmaningar i livet Kritiskt tänkande Kreativitet Samarbete Kollaboration Metakognition Lära @ Lära

Såhär arbetar vi med lärande färdigheter Processinriktat arbetssätt, Entreprenöriellt lärande Kritiska tänkande Källkritik Ta olika- perspektiv Kreativt tänkande Nyfikenhet Lust/ Glädje Samarbete Se sin roll Team- gruppkänsla Metakognition Lära@Lära Formativ- återkoppling Mindset

Hur eleverna/barnen hanterar en föränderlig värld Färdigheter för livet Hur eleverna/barnen hanterar en föränderlig värld Initiativ-tagande Uthållighet Flexibilitet Ledarskap Sociala färdigheter

Såhär arbetar vi med förmågorna för livet Entreprenöriellt lärande Initiativtagande Ställa frågor, Problem-lösning KASAM Sociala färdigheter Empati, Samarbete Uthållighet Grit, Mindset Processbaserat arbetssätt Flexibilitet Anpassningar, Olika arbetssätt Ledarskap Ansvars-tagande, Göra val