Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Individuellt lärande tillsammans
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
 80% av en ledares arbetsdag ägnas åt att kommunicera.  Olika perspektiv på ledarskap inom forskningen  Egenskapsperspektivet  Stilperspektivet 
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Självstyrt lärande (SSL) inom Morgondagens Ledare
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Leda och utveckla en förening
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Öppet hus Skolans namn Datum.
Nätverk för lärare på fritidshem
Öka effektiviteten och produktiviteten
Att leva med……. Här presenterar du dig. ”Vem är jag å vad gör jag här hos er?”
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vi snackar lön!.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Individuellt lärande tillsammans
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Träff 5 Välkomna!.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Välkomna!.
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
- Att vara personlig och beröra
Kommunikations-färdigheter
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
FOKUS: Chefskap på KTH Tydliggöra chefsrollen/arbetsgivarrollen -Vad ska en chef kunna/vara?kompetenskrav -HR rond/arbete med chefsstöd (ex inventera stödet?)
Öka effektiviteten och produktiviteten
Morgondagens Ledare Uppgift 1
Övergripande struktur för
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

Morgondagens Ledare Självstyrt lärande (SSL) Lärgrupper Individuellt lärande tillsammans med andra

Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära. Alla tar ansvar för sitt eget lärande. Medvetet och meningsfullt lärande i vardagen. Individuellt lärande tillsammans med andra.

SSL pedagogiken F 1 Var har jag varit? Hur kom jag hit? F 2 Var befinner jag mig nu? F 3 Vart vill jag? F 4 Hur kommer jag dit? F 5 Hur vet jag när jag är framme?

Självstyrt lärande (SSL) SSL är en struktur - ett glas som kan fyllas med nästan vad som helst. I ML fokus på kopplingen till en framtida roll som chef/ledare!

SSL – momenten Utforska mina behov Planera mitt lärande Lärkontrakt/utvecklingsplan Genomförande Utvärdera

Lärgrupper SSL pedagogiken är plattformen. Stödjande struktur för lärandet. Individer stöttas och utmanas i att formulera, utveckla och agera i enlighet med lärplanen. “Lära att lära” genom reflektion, dialog och aktiviteter

Lärgrupp i praktiken Grupper med 5 deltagare och en lärcoach. 4,5 månaders process med sju möten med lärgruppen och kontinuerliga möten med chefen.

Syftet Lärande om mönster och hinder i tänkande, beteenden, beteenden och känslor – vad påverkar mig? Dela erfarenheter och lyssna till andras erfarenhet. Utmana oss själva att hitta nya sätt tänka, agera och arbeta.

Struktur - lärgrupp Check in Sätta agenda, fördela tid I tankarna sedan sista ML-tillfället Individuell ”Airtime”, reflektion & lärande Utcheckning

Förberedelser - lärgrupp Vad vill jag ha ut av dagens lärgrupps-session? Vilka förväntningar har jag? Vilken slags respons eller feedback vill jag ha? Vad har jag med mig i tankarna från programmet?

Regler - lärgrupp Konfidentiellt Aktivt lyssnande ?

Verktyg - lärgrupp Lifeline Fyra rummaren Lärkontrakt (F1-5) Coachande samtal Reflekterande samtal

”Reflekterande samtal” Du presenterar var du är i ditt lärande. (Alla sitter med ryggen emot.) De andra diskuterar och reflekterar kring vad du sagt. (Vända mot varandra. Du sitter utanför -ryggen emot.) Du reflekterar kring vad som blivit sagt. (Vänd dig mot ringen.)

Handledarens roll Initialt säkra strukturen. Hjälpa gruppen fördela tiden och göra en prioritering. Säkra att agendan, tiderna och ämnena följs. Följa processen. Spegla/utmana när så krävs/önskas. Säkra förflyttning framåt. Stötta vid behov.

Teori/pedagogik Lärande organisationer, Action Reflection Learning (MiL), Problembaserad inlärning, Learning in a group, Peter Senge Självstyrt lärande – när katederna inte räcker till. Jörgen Hansson (Kenneth Wiberg, Hans Frick, Helga Glimsér och Nanette Wolter) Från lärarstyrt till motivationsstyrt lärande SSL på IKEA: “Me today –me tomorrow” “I want to be a learning being”.