Rasmus Lilja, Anton Hyldéen, Andreas Sandberg 2018-10-01 Antagning x 5 NUAK2018 Rasmus Lilja, Anton Hyldéen, Andreas Sandberg
Vart är vi på väg inom utvecklingen av NyA på 1-3 års sikt? 2018-10-01 Rasmus Lilja Vart är vi på väg inom utvecklingen av NyA på 1-3 års sikt?
I fokus för utvecklingen 2019-2021 Bygga för framtiden – NyA inte så nytt längre! Förnyelse av systemarkitektur och användargränssnitt behövs Övergång till webbapplikation Göra det vi gör idag bättre innan vi expanderar NyA till fler områden Ett lätthanterligt system för alla Lätt för användare att använda Lätt för utvecklare att utveckla Lätt för driftpersonal att drifta Lätt att förvalta och vidareutveckla Mer tid för kvalificerad handläggning Mer renodlad handläggningsprocess Funktionalitet för att göra handläggningen mer effektiv Lätt att göra rätt för sökande Användarvänliga sökandewebbar Individanpassad information
Prioriterad utveckling 2019 Första version av ny webb för antagning och handläggning Behörighetswebben - ny modell för användarbehörigheter Gemensam inloggning Gemensamt designsystem Gemensam ingång för NyA Teknisk modularisering Fristående systemdelar med färre komplicerade beroenden Domänisering Domänanalys gemensam grund för övergång till webb och för teknisk modularisering Förbättrad hantering av dokument Användarvänliga sökandewebbar med mer individanpassad information
Prioriterad utveckling 2019 (forts.) Utvecklat stöd för bedömning av reell kompetens via Valda Tillträdesutredningen – viktat resultat högskoleprovet Eventuell utökning av Beda
Ny hantering av användarbehörigheter i NyA Problem: Det är svårt och krångligt att skapa och underhålla användarkonton i expertklienten och NyA-webben Lösning: Dagens arbetssätt för auktorisering av expertanvändare respektive institutionsanvändare behöver ersättas med en ny gemensam modell. Den gemensamma modellen (Behörighetswebben) ska hantera användarkonton (aktiviteter) på ett mycket mer finkornigt (inom ramar som vi tillåter) sätt. Tillåter lärosäten att själva auktorisera administrativa användare på ett och samma ställe.
Till vilken nytta för vem? Lärosätets antagningsansvariga - vill få möjlighet att sätta användarbehörigheter som passar med lärosätets arbetsfördelning Lärosätets IT-ansvariga - vill minska kraven på att anpassa sina lokala system till specifika krav från NyA ITS - färre tekniska lösningar för hur vi hanterar autentisering och behörighetsadministration UHR – möjliggör övergång till Webb och/modularisering, även kopplat till långsiktiga mål: nöjda lärosäten, god arbetsmiljö…
Vision för antagningssystemet Nöjda lärosäten Nöjda sökande Stabilitet och driftsäkerhet Effektivitet Rättssäkerhet God arbetsmiljö
Prognoser & Early warning 2018-10-01 Anton Hyldéen Prognoser & Early warning Fredrik är inte med – kan bara svara på vissa frågor Prognoser kan vara extremt komplexa MASTERHT-omgångar
Prognoser Att göra en prognos innebär att du mer eller mindre gör en kvalificerad gissning av framtiden Vissa prognoser är mer korrekta än andra men det är trots allt bara en gissning, mer eller mindre underbyggd Någonstans vill vi ta kontroll över framtiden. VO:s resurser kan inte mätas med exempelvis SMHI eller riksbanken
Varför prognos? Två anledningar
Varför prognos?
Varför prognos?
Varför prognos?
Early warning, del 1
Early warning, del 2
2018-10-01 Andreas Sandberg Smått och gott
Nya uppdrag på UHR
Ta fram en beskrivning av vilka kompetenser som krävs för grundläggande behörighet Redovisas december 2018 Ska ligga till grund för ett nationellt behörighetsprov Ansvarig UHR: Susanne Wadsborn Taube
Förbereda försök för ett nationellt behörighetsprov Redovisas senast 31 januari 2019 Utveckling av provet ska påbörjas under början av 2019 Ansvarig: Susanne Wadsborn Taube
Ta fram former för antagningsprov till ämneslärarutbildningarna Redovisas december 2018 Syfte: Mäta de sökandes motivation och drivkrafter för att minska avhoppen från ämneslärarutbildningen Ansvarig(a): Karin Holmvall och Gunilla Hammarström
Utreda om högre krav ska ställas på betygen för särskild behörighet för exempelvis lärarutbildningarna Redovisas 29 maj 2019 Syftet är att få behöriga och kompetenta lärare i skolan Uppdrag i samverkan med UKÄ Ansvarig: Kerstin Alverholt
Genomföra en pilotstudie för viktade resultat på högskoleprovet Redovisas 1 december 2023 Pågår HT2019-VT2021 Syfte: Öka prognosförmågan för högskoleprovet Ansvarig: Sara Svensson
Ett urval internationella antagningsomgångar