Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Advertisements

Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Socialdokumentation Består av två delar!
Lex Sarah Gäller för: Äldreomsorgen Individ- och familjeomsorgen Funktionshinderomsorgen All verksamhet som omfattas av SoL, LSS samt socialförsäkringsbalken.
DÅD-projektet Förbättringsarbete Vårdcentralen Visby Norr.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Lex Sarah - ett verktyg för bättre kvalitet Riktar sig till dig som jobbar inom Sektor LSS, VoF, Östersunds kommun Bildspelet tar upp: - vilket ansvar.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Information om datasystem för vård och omsorg
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Välkommen till information om lex Sarah
Kvalitetsarbete.
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Attraktiv Hemtjänst Om att utvärdera hemtjänst för dig som handläggare.
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Grundläggande utbildning
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Din lön och din utveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
9...
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Biblioteken speglar samhället
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Samordnad vård och omsorgsplanering
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Skyddsombud i Vision
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Lex Maria.
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Min läsportfolie.
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
förfrågningsunderlag
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Särbehandling.
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet

Tillsammans gör vi det bättre Syftet är att upptäcka fel och brister – Både det som du själv varit delaktig, ser eller får höra talas om. Vi ska rätta till det som blivit fel och förhindra att det händer igen. Vi alla är lika viktiga och har samma ansvar för det systematiska kvalitetsarbetet enligt lag! Du kan rapportera anonymt men har då inte fullgjort ditt ansvar enligt lag. När du rapporterar fel och brister bidrar du till en förbättring.

Verksamheter som ska följa lex Sarah SoL Socialtjänstlagen LSS – Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade SiS – Statens institutionsstyrelse Privata utförare har samma skyldigheter men utreder sina rapporter själv-ska skickas till kommun för kännedom.

Vem är skyldig att rapportera? Anställda i kommunal och privat regi Deltagare i arbetsmarknadspolitiskt program (som arbetar eller praktiserar) Uppdragstagare (t.ex. inhyrd omsorgspersonal, ledsagare eller kontaktperson) Praktikanter under utbildning (inte prao-elever) Legitimerad personal omfattas av rapporteringskyldigheten enbart när hen fullgör arbetsuppgifter inom socialtjänst men behöver informera ansvarig chef om vad som hänt.

Gör missförhållanden synliga Du (inte någon annan!) har en rapporteringsskyldighet så fort du upptäcker ett missförhållande eller påtagliga risker för missförhållanden. Rapporten ska göras i Flexite (ska även ske muntligt till ansvarig chef) Du ska åtgärda missförhållandet skyndsamt. Du som chef har ett ansvar för att ta reda på vad som hänt, varför det hänt och avhjälpa/undanröja missförhållandet. Du behöver även planera för vad som ska förändras för att det inte ska hända igen.

Alla missförhållanden ska rapporteras Fysiska, psykiska, sexuella övergrepp slag, nypningar, hårdhänt handlag, hot eller bestraffningar, trakasserier, verbala sexuella anspelningar, visar bilder, blottar sig osv. Brister i bemötande- respektlöst tilltal ”fy vad du är äcklig”, ”hur fan kan du göra så här” osv. ”fräser ifrån lite hårdare än det var menar om att någon inte ska larma i onödan” Brister i rättssäkerheten sekretessbrott, brister i handläggning, verkställer inte insatser t.ex. Brister i utförandet av insatser Att kund tvingas lägga sig redan på eftermiddagen, glöms på toalett, viktig morgonhjälp glöms bort, får flera gånger vänta på sin lunch i mer än en timme och kunden blir orolig och nedstämd. Verksamheten bestämmer sig för att kunden får stå ut med att ha inkontinensskydd då det inte finns personal nog att utföra toalettbesök Ekonomiska övergrepp Bestulen av anställd och påverkar negativt på grund av beroendeställningen, tvingas betala för tjänster som hen inte får eller eg inte vill ha Brister i den fysiska miljön larm som inte fungerar, låsta avdelningen som borde vara öppna, dokumentationssystem är nedstängt och som påverkar kunderna

Vad ska det stå i rapporten? Beskriv så utförligt som möjligt. Har du fått händelsen berättad för dig så är det bra om du skriver vem som berättat om det. Vilka konsekvenser medförde det för kunden. Vet du varför missförhållandet hänt så beskriv det. Skriv gärna förslag på vad som kan göras för att förhindra att det händer igen.

Glöm inte bort att… Dokumentera händelsen i journal samt att det rapporterats. kunden och/eller dennes legala företrädare ska informeras om händelsen och rapporten (prata med din chef om hur detta lämpligast ska göras). Anmäls händelsen till IVO ska de även informeras om det. Journalför vilken information som getts.

Vanliga orsaker till missförhållanden? Brist på fungerande rutiner eller rutiner som inte följs Brist på kompetens, introduktion, information Brister i organisation, bemanning eller arbetsledning Utredningen ska alltid fokusera på systemfel och inte hitta någon ”syndabock”.

Vilken information har du rätt till? Vad du ska göra om du ser/upptäcker ett missförhållande (Som chef har du ett ansvar att informera skriftligt och muntligt om skyldigheten minst en gång per år) Din chef ska informera om vad som hänt med rapporten och hur den utretts Du ska också få veta vilka förändringar i verksamheten som rapporten lett till

Hur gör vi i Kristianstad? I Kristianstad är det SAS (socialt ansvarig samordnare) som tar emot inkomna rapporter och tar hjälp av närmsta enhetschef att påbörja utredningen. Ibland görs bedömningen att en annan objektiv person (från lex sarah-gruppen) behöver utses till att fullfölja utredningen. Ibland kan närmsta enhetschef utreda händelsen. Det är förvaltningschef som beslutar om händelsen ska anmälas till inspektionen för vård och omsorg (IVO). Då ska händelsen bedömas som allvarlig. SAS är ansvarig för att meddela förvaltningschef om händelsen bedöms som allvarlig.

Utredning Om det ska genomföras en utredning kan du, en arbetskamrat, kunden och/eller din chef få svara på frågor som utredaren ställer. Utredningen går ut på att få svar på varför något inträffat, inte om någon gjort fel. Det beslutas om åtgärder som ska vidtas och följas upp för att göra verksamheten bättre och säkrare.

Är du osäker? Om du är osäker på om det är ett missförhållande eller ”bara” en avvikelse så lägg det som en avvikelse. Din chef kan sedan göra en ny bedömning om att det ska rapporteras som lex sarah.

Anmälan eller rapport? En rapport - registrering av en avvikelse gällande en händelse eller ett missförhållande. En anmälan - görs av förvaltningschef till IVO om händelsen bedöms som allvarlig. Vi ”anmäler” alltså aldrig varandra eller någon verksamhet. Vi skriver en avvikelse/rapport om missförhållande, gällande en händelse.

Hur gör ni på er arbetsplats? Rapporterar ni negativa händelser (avvikelser)? Pratar ni om att ni anmäler varandra eller pratar ni om att ni rapporterar en negativ händelse. Vad är skillnaden? Är ni trygga med att våga rapportera eller finns det en rädsla för det? Hur kan ni stötta varandra till att rapportera händelsen och därigenom bidra till en ökad kvalitet? Hur pratar ni om de händelser som skett inom er enhet/inom förvaltningen? Mindre som större. Hur ofta? Är det något som är oklart i hanteringen? Vad behöver ni bli bättre på och vad är ni bra på?