ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN DISKUSSIONENS KARAKTÄR ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN Öppen Sluten Använd arbetsmodellen som hjälp för att planera diskussionen så att du kan bilda dig en uppfattning om tiden och resurserna som behövs. Gå igenom diskussionens mål, planera vem som ska bjudas in och på vilket sätt, välj lämpliga utrymmen och förbered dig inför rollen som diskussionsledare genom att samla lämpliga styråtgärder. Offentlig Konfidentiell Annat: DISKUSSIONENS BEHOV DISKUSSIONENS ÄMNE DISKUSSIONENS MÅL DISKUSSIONENS EFFEKTIVITET Vilket behov svarar diskussionen för? Varför ordnas diskussionen? Hurdana förändringar vill man åstadkomma med diskussionen? Över vilket ämne är det behov att bjuda in deltagarna att diskutera om? Vilket ämne tror du deltagarna vill diskutera? Vilket ämne skriver du på inbjudan? Vilka mål motsvarar bäst diskussionens behov? Vilka av målen är viktigast ur arrangörens perspektiv? Vilka är de viktigaste målen ur deltagarnas perspektiv och med tanke på ämnet? Vilket större behov är diskussionen kopplad till? För vem är diskussionens innehåll viktigt? Vem ansvarar för diskussionens fortsatta åtgärder? MÅLGRUPP OCH INTRESSENT-GRUPPER Vem är ämnet viktigt för och varför? Vems liv påverkar ämnet? Vem annan är intresserad av ämnet? Vem påverkar besluten? Vem besluter? Vem i målgruppen, som man försöker nå, deltar vanligtvis inte? DISKUSSIONENS TID OCH PLATS Var och när genomförs diskussionen? Vad kunde vara ett lämpligt utrymme? Vad symboliserar utrymmet? Hur stor deltagargrupp eftersträvas? Finns det plats för en ring? HUR BJUDS DE IN? Hur ska du nå din målgrupp? Vad får dem att komma till diskussionen? Vilka kanaler följer de? Genom vem kan de lättast nås? Räcker en inbjudan eller behövs anpassade inbjudningar för olika målgrupper? FÖRBEREDELSER INFÖR DISKUSSIONEN Hur har ämnet diskuterats på senaste tiden? Vems röst hörs, och vems hörs inte? Vad tycker jag? Vad är bra spelregler? Hur inleder jag, hur leder jag, hur avslutar jag? Hur garanterar man att dialogen lyckas? Hur dokumenteras och sammanfattas diskussionen?