Digitalt först med användaren i fokus

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Exempel utifrån ett antal målområden
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Kartläggning Barn-Bibliotek-IT våren 2010 Visby
Arbetssätt och inflytandestrukturer Nationella referensgruppen 29 mars 2007 Gunnar Sahlin.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
i kommuner, landsting/regioner
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Välkommen till ESF:s seminarium
Följa upp läget i landet
OECD Territorial Review of Sweden
Pedagogik för jämställd IT Bidra till jämställdhet i det lokala samt regionala tillväxtarbetet genom att i ett nära samarbete med andra aktörer verka.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Biblioteksstämma 2007 Viktiga frågor ur KB:s perspektiv 23 november 2007 Gunilla Herdenberg och Gunnar Sahlin.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Sidnummer 1 En biblioteksstrategi för hela Sverige om KB:s uppdrag och arbete Christina Jönsson Adrial 2015 Foto: Jens Gustavsson/KB.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Coaching.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Digital plattform Delaktig kommunikation
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Competence Academy – Public Sector
Reglab Medlemsmöte 12 sept.
Digitalt först med användaren i fokus
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Verktyget Utmärkelsen….
Digitalt först med användaren i fokus
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Park- och naturförvaltningen
Kommundirektören och digitaliseringen
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Rättviks kommun ”Här är alla digitala medborgare”
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Digitalt först med användaren i fokus – Ett digitalt kompetenslyft för bibliotekspersonal

Inledning Uppdrag Roller Strategier Kompetenser Självskattningstest 2019-01-10

Att bygga Digitalt först med användaren i fokus Kompetens- och verksamhetsutveckling kring ett snabbt föränderligt och genomgripande område: digitalisering Aktörer: 290 kommuner 20 regionala biblioteksverksamheter 1 myndighet Kompetensutveckling av 4806 personer Verksamhetsutveckling av 1120 verksamheter 2019-01-10

Uppdraget Syftet med uppdraget är att främja en ökad digital kompetens hos allmänheten genom att de regionala biblioteksverksamheterna samordnar en utbildning av landets folkbibliotekarier. Biblioteken ska, enligt biblioteks-lagen (2013:801), verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Alla ska vara en del av och känna en grundtrygghet i den digitala samhällsutvecklingen. Utveckla de regionala biblioteksverksamheterna som nod för kompetens och utveckling Utveckla folkbiblioteken som kommunens nav för MIK och digital kompetens 2019-01-10

Roller i projektet Projektägare: KB, enhetschef Anna Lundén, Nationell bibliotekssamverkan Projektledare: Kerstin Olsson Samordnare regionbibl: Eleonor Grenholm, Uppsala Styrgrupp KB+Regionbibl.: budget, projektplan, följeforskning, uppföljning Regionbibl.: Noder för kompetens och utveckling - Kunskap, analys, utveckling, förankring, följeforskning, utbildningar etc. Folkbiblioteken: D-handledning, kurser, Digidelcenter, modeller små-stora bibliotek, nav för digital kompetens i sin kommun Malmö stadsbibliotek: Plattform för lärresurser och digitala tjänster 2019-01-10

För ett hållbart digitaliserat Sverige Delområden D-kompetens D-trygghet D-innovation D-ledning D-infrastruktur Hållbart - målmedvetet - bäst i världen 2019-01-10

D-kompetens - allmänt Förtrogna med digitala verktyg och tjänster Förmåga att följa med och delta i den digitala utvecklingen Tekniska färdigheter och att använda digitala verktyg och tjänster Medie- och informationskunnighet = kunskaper och förmågor som krävs för att finna, analysera, kritiskt värdera och skapa information i olika medier och sammanhang Följa den digitala utvecklingen – anställningsbarhet, innovation och konkurrenskraft 2019-01-10

D-kompetens: Viktiga områden Förmåga och möjlighet att bidra till och delta i det digitala samhället Modernisering av utbildningssystemet Matchning av kompetens Digital kompetens i offentlig verksamhet och i bolag med statligt ägande Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet 2019-01-10

D-kompetens – bibliotekens roll Förmåga och möjlighet att bidra till och delta i det digitala samhället – alla … oavsett … ska erbjudas förutsättningar … Biblioteken har en viktig roll för att öka den digitala kompetensen hos allmänheten Digital kompetens och medie- och informationskunnighet 2019-01-10

D-trygghet En digital identitet Höga krav på säkerhet Integritet i det digitala samhället Demokratin värnas i digitala medier En trygg och mobil arbetsmarknad Fungerande digitala marknader och trygga konsumenter Nationell strategi för samhällets informations- och cybersäkerhet 2019-01-10

D-innovation Ökat fokus på datadriven och digitalt driven innovation och forskning Förstärkt innovationsklimat för datadriven och digitalt driven innovation Effektiv immaterialrätt Digitalisering för stärkt nationell och internationell konkurrenskraft Ett modernt samhällsbygge 2019-01-10

D-ledning Tydligare statligt ledarskap i förändringen Förenkling genom digitalisering Fortlöpande analys av digital mognad och behov av åtgärder Styrning mot resurseffektivt samhälle med hjälp av digitalisering Förstärkt lokalt och regionalt engagemang Samordning – standardisering - överenskommelser 2019-01-10

D-infrastruktur Förbättrad tillgång till hård infrastruktur Utveckling av mjuk infrastruktur ”Samtidigt kräver digitalisering allt oftare gemensamma lösningar och investeringar. Offentlig sektor ska kunna utbyta information, samarbeta och öka sin effektivitet genom gemensamma lösningar. Samordningen och styrningen av den digitala nationella infrastrukturen behöver därför utvecklas” 2019-01-10

Digital competence framework for citizens DIGCOMP 2.0 Digital competence framework for citizens Digitalt först med användaren i fokus strukturerar sitt arbete med att utveckla folkbibliotekspersonalens digitala kompetenser utifrån Digcomp 2.0. Digcomp 2.0 är EU:s ramverk som tydliggör de digitala kompetenser en medborgare behöver för att fullt ut verka i ett digitaliserat samhälle. DigComp 2.0 bryter ned digital kompetens i 21 kompetenser fördelat på 5 kompetensområden. Läs mer: DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens (pdf) 2019-01-10

Självskattningstestet 3206 biblioteksmedarbetare (67%) 2019-01-10

Analys – mobiliseringsfasen och framåt Arbetsgrupper - kompetenser Kompetensbehov - Prioriteringar MIK – Medie- och informationskunnighet Med användaren i fokus De regionala biblioteksverksamheterna Lärplattform - Resurser 2019-01-10

Kompetensutveckling Analysera och bearbeta data och information Dessa kompetenser är tydligt identifierat med yrkesrollen och här behöver kompetensen vara hög, för att biblioteken ska fortsätta vara en aktör och auktoritet på området. Utifrån de lärresurser som föreslås av arbetsgruppen bör en studieplan skapas. Ett eventuellt projekt med Wikimedia Sverige utreds. 2019-01-10

Kompetensutveckling Kommunikation och samarbete Learning by doing är ett utmärkt sätt att utveckla sin kompetens vad gäller kommunikation och samarbete. Att kunna delta i nätbaserad utbildning är exempelvis något som kommer vara en nödvändighet för att delta i Digitalt först fullt ut. De regionala biblioteken har också alla möjligheter att styra om samtal och informationsdelning med "sina" folkbibliotek från e-post till andra, mer effektiva, verktyg under projektets gång. Kan Medierådets No Hate-material anpassas för bibliotekspersonal? 2019-01-10

Kompetensutveckling Skapa digitalt innehåll De juridiska kompetenserna behöver stärkas och juridiken behöver vara utgångspunkten när lärresurser på detta område utformas. Att visa hur både kommersiell och open source programvara kan användas för skapande verksamhet är en bra väg framåt. Viktigt att kombinera produktionsverktyg och distributionsvägar vad gäller bild, video, ljud och text Grundläggande programmering och datalogiskt tänkande Viktigt att lyfta fram de verksamheter som aktivt utforskar formerna för hur detta kan se ut på bibliotek, eller andra relevanta verksamheter. Se exempelvis makerspace, skaparbibbla, lärcentrum 2019-01-10

Kompetensutveckling Säkerhet Säkerhet är ett tvärperspektiv, som behöver anläggas på alla digitala kompetenser. Data detox kit ger en bra bild av hur den personliga integriteten hanteras av de kommersiella nätaktörerna och gör det möjligt att fatta individuellt beslut om vilken information jag vill släppa i från mig. Materialet finns översatt på svenska. Det finns en uppdaterad sekretesslagstiftning på biblioteksområdet som behöver lyftas i verksamheterna och KB:s checklista Skydd för personlig integritet i biblioteksmiljö bör användas för det. 2019-01-10

Kompetensutveckling Problemlösning Problemlösning är ett tvärperspektiv, som behöver anläggas på alla digitala kompetenser. Digitalt referenssamtal är ett bra begrepp som synliggör bibliotekspersonalens kärnkompetens, på ett nytt område. För att kunna arbeta med referenssamtalet, behövs grundläggande informationsteknikkunskap - exempelvis filhantering, olika dokumentformat, molnbaserade tjänster, grundläggande mobilkunskap, alternativ till Microsoft, Google mm. Fler behöver ha grundläggande kunskap om digitala hjälpmedel, t ex talsyntes och om Legimus. Grundläggande kunskap i kravställan gör det möjligt att formulera tekniska behov, vilket i sin tur gör det möjligt att ta kontroll över exempelvis bibliotekets infrastruktur. 2019-01-10

MIK Medie- och informationskunnighet i den digitala tidsåldern – en demokratifråga / Nordicom, red Ulla Carlsson Medie- och informationskunnighet = kunskaper och förmågor som krävs för att finna, analysera, kritiskt värdera och skapa information i olika medier och sammanhang Unesco’s MIK-ekologi Renee Hobbs 2019-01-10

Lärplattform Malmö stadsbibliotek har gjort en förstudie om hur en interaktiv lärplattform för Digitalt först kan se ut och byggas. Förstudien föreslår nya funktioner i Bibblan bildar. Utbildningsmoduler för bibliotekspersonal med interaktiva inslag, där man som användare kan skapa konto för att planera och följa sin egen utbildning. Självskattningstestet byggs in i lärplattformen En redaktion föreslås för att skapa nya utbildningar eller anpassa befintliga utbildningar för bibliotekspersonal. 2019-01-10

De regionala bibliotekens samarbete Ur lägesrapporten Q1&2 1 januari-30 juni: 88 aktiviteter med anknytning till Digitalt först har genomförts och 912 personer har deltagit i digital kompetensutveckling under perioden Ca hälften rekryterar  Alla arbetar med förankring i chefsgrupper och arbetsgrupper De flesta använder lokal data ur självskattningstestet i arbetet med förankring. Samarbetsformer (just nu) Lägesrapport varje kvartal Nätverket för regionala biblioteksverksamheter inom Digitalt först har fysiska träffar 1-2 dagar per halvår. Skypemöten nyttjas för att kontinuerligt diskutera olika regionala perspektiv och erfarenheter. Tillfälliga och mer kontinuerliga arbetsgrupper bestående av personal från de regionala biblioteksverksamheterna för att driva Digitalt först framåt.  Innovationsspår inrättas Att omvandla fysiska lärtillfällen till digitalt utbildningsmaterial på lärplattformen, gör det möjligt att dela upplägg med varandra samt för biblioteksmedarbetare att delta i projektet när de har möjlighet. 2019-01-10

Spår Ledarskapsspåret Forskning Tankesmedja Innovation Medarbetare Prioriterade målgrupper Samarbeten / samverkan 2019-01-10

Digitalt ledarskap - kompetens Att organisera lärande Forskning kring lärande och kompetensutveckling i arbetet visar att insatser ger resultat när medarbetarna har En coachande chef Avsatt tid Möjlighet att använda den nya kunskapen i direkt anslutning till lärandet och möjlighet att reflektera tillsammans med chef och arbetskamrater Arbetsplatslärande : att leda och organisera kompetensutveckling / Henrik Kock (red.) 2019-01-10

Digitalt ledarskap – digital mognad Digitalforvaltning.se 2019-01-10

Att leda digital transformation Digital transformation, alla de anpassningar din verksamhet gör för att vara konkurrenskraftig/attraktiv/relevant i en digitaliserad värld. Exempel från Västerbotten 4 x workshops Samhällsomvandling Min roll – samhället, kommunen, medarbetarna Att leda digital transformation Digjourney.com 2019-01-10

Forskning/utvärdering Den snabba digitaliseringen i samhället förändrar förutsättningarna för hur vi använder tjänster och medier. Kunskap och erfarenheter i projektet kan synliggöras, utvecklas, spridas och förankras i dialog med forskningen. Högskolan i Borås: fokus på professionens digitala kärnkompetens: Följeforskningens primära intresse är att dokumentera, analysera och stödja den satsning som nu görs, men vi vill samtidigt betona vikten av att som forskare anlägga ett kritiskt perspektiv på Digitalt först och därigenom bidra till att informera, utmana och sporra det fortsatta arbetet. Linköpings universitet: Ledarskapet i ett digitaliserat samhälle. Organisationens digitala mognad och användarnas digitala vardag Uppsala universitet: Hur utvecklar bibliotekspersonal digital kompetens Södertörns högskola: Regional biblioteksverksamhet som noder för kompetens och utveckling ? En forskardag planeras till början av 2019 Skapa forum där de olika forskargrupperna och biblioteksledare möts 2019-01-10

Innovationsspår Mål: ökad digital kompetens eller MIK hos folkbibliotekspersonal Metod: Innovationsguiden (SKL), Design thinking för bibliotek eller liknande Gärna i samarbete med ett eller flera folkbibliotek Ska leda till ett ökat lärande 2019-01-10

Med användaren i fokus ORGANISATIONENS UPPDRAG UX, tjänstedesign, Design thinking: att skapa lösningar som sätter användarens behov i centrum ANVÄNDARNAS BEHOV MÖJLIGHETER & BEGRÄNSNINGAR INNOVATION Länk 2019-01-10

Exempel på samarbeten: Tillgänglighetsspåret Reg bibl Folkbibl Användare MTM MFD Begripsam PTS Legimus, Akila, Basservice för tillgänglig digital läsning, webbkurser Panelen Rivkraft, Funktionssimulatorn, användarundersökningar Tester, enkäter, undersökningar, utbildningar, klarspråk & begriplighet EU:s webbdirektiv om tillgänglig webb, teckentolkar: bildtelefoni.net Få: Ge: Experter Digitalt först Vilka kompetensbrister visas i självskattningstestet? Kunnig bibliotekspersonal, medvetenhet, distribution av tjänster och produkter etc. 2019-01-10

Det resande demokratilabbet Utställning och verksamhet på 30 bibliotek med start på bokmässan Arbetets museum, Medierådet, KB – Digitalt först med användaren i fokus, med pengar från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap 2019-01-10

Ladda ner delrapporten från mobiliseringsfasen Kontakt: Kerstin Olsson Kerstin.olsson@kb.se Eleonor Grenholm Eleonor.grenholm@regionuppsala.se 2019-01-10