Längre eller upprepad frånvaro

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Skola och arbetsliv i samverkan
Patientsäkerhetslagen
Ungdomar utanför gymnasieskolan
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Nätverksträff med Ordföranden och vice ordföranden Barn och utbildning Haparanda 5-6 oktober 2011.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Uppsökande och förebyggande arbete
Verksamhetsstöd gymnasiet
Barn som far illa Region Skåne
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Utbildningsdepartementet Krafttag mot skolk. Utbildningsdepartementet Antal grundskoleelever med upprepad frånvaro under två månader. Antal skolpliktiga.
Samordnad Individuell Plan
Överenskommelse om samordning kring barn
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Söderhamnsmodellen.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
The Capital of Scandinavia Anmälan av frånvaro i betydande utsträckning.
Drogpolicy Mål: Elfrida Andréegymnasiet ska vara en drogfri skola/ arbetsplats. Ingen hantering, förvaring eller användning av droger skall förekomma på.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Information om VästBus/SIP till nyanställda. Skaraborgs Sjukhus Aktivitetsplan Genomförandeplan Vårdplan Handlingsprogram MVC & BVC HABILITERINGEN BUP.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Nuläget i Älvkarleby kommun
Kvalitetsarbete.
Bedömning och betygsättning
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Ny Remissrutin till BUP
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
UTKAST Rehabsamtal med arbetstagare
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Nyheter i skollagen från och med
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

Längre eller upprepad frånvaro Enheten för ersättning för skolplikt Elin Brunell Carina Berggren EB Enheten Vilka vi är Uppdrag

Ny lagstiftning om frånvaro 1 juli 2018 7 kap. 19 a § skollagen och 7 kap. 21 - 22 §§ skollagen EB

Rektor måste utreda och anmäla till huvudmannen Huvudmannen måste anmäla till hemkommunen Hemkommunen måste utreda och samordna EB Bestämmelserna ovan gäller för alla skolhuvudmän. Hemkommunens ansvar och skyldigheter gäller alla skolpliktiga elever som är medborgare i kommunen. 2019-01-10

Det centrala All frånvaro Utreda orsaken Samverkan CB Vända frånvaro till närvaro Elevhälsan Samverkan, vh, andra myndigheter, elevhälsan

Rektor beslutar om att starta en utredning Utgå från omständigheterna i det enskilda fallet Avgör exakt hur många tillfällen som eleven kan vara frånvarande under en viss tidsperiod Avgör hur många dagar eleven kan vara frånvarande i sträck CB

Vad är en utredning och vad ska den klargöra Bakomliggande orsakerna till frånvaron Ta ställning till om det är giltig eller ogiltig frånvaro Sätta in åtgärder utifrån vilken typ av frånvaro Följa upp och utvärdera åtgärderna Insatserna samordnas CB Ruta 1 – Elevhälsan, elev, vårdnadshavare och i eventuell samverkan med externa aktörer som huvudmannen anser att det finns behov att samverkan med Ruta 2 – efter genomförd utredning ska huvudmannen ta ställning till om frånvaron ska bedömas giltig eller ogiltig Ruta 3 – ogiltig frånvaro. Åtgärderna kan tex vara olika motiverande insatser. giltig frånvaro. Åtgärderna kan vara att ge särskild undervisning i hemmet eller på annan lämplig plats Ruta 4 – Huvudmannen ska följa upp och utvärdera åtgärderna. Revidera beslutet. Ruta 5 – Insatserna ska vid behov samordnas med samhällsorgan, organisationer eller andra som berörs

Vem ansvarar för elevens skolplikt? Elevens hemkommun för att se till att skolpliktiga barn får utbildning. Huvudmannen för utbildningen ska se till att eleven fullgör sin skolgång Elevens vårdnadshavare samverkar så att eleven deltar i utbildningen CB 3 delat Hemkommunens ansvar är bl a att se till att alla barn får en skola att gå till och en skolplacering i en kommunal skola i kommunen. Hemkommunen är ytterst ansvarig för att bevaka att barnet fullgör sin skolplikt och får sin rätt till utbildning tillgodosedd, oavsett var barnet går i skola så länge barnet omfattas av skolplikt. Det är skolhuvudmannen som först och främst är skyldiga att se till att barnet fullgör sin skolgång och samarbeta med vårdnadshavare och, när det krävs, andra samhällsinstanser för att barnet ska kunna gå i skolan och få sin utbildning alternativt delta i utbildningen på något annat motsvarande sätt t e x vid sjukdom. Vårdnadshavare ska se till att barnet fullgör sin skolplikt: dvs samverka i de beslut som skolan fattar om åtgärder. 2019-01-10

Anmälan sker i två steg Huvudmannen anmäler att utredning om orsaken har inletts Resultatet av utredningen meddelas Varför två steg? CB Andra kommuner gör på ett annat sätt men Stockholm har valt att göra det på det här sättet med två steg – huvudmannen är skyldig att meddela att utredning har inletts men då finns det ingen information för utbildningsförvaltningen att gå vidare med för att fullfölja vå¨rt uppdrag. Därav inväntar vi resultatet från skolans utredning. Skolan är skyldig att utreda och vidta åtgärder www.stockholm.se/elevfranvaro

Vad händer därefter Utbildningsförvaltningens utredning startar Orosanmälan Informationsbrev till vårdnadshavare Uppföljning med skolan Kontakt med socialtjänst/ SIP möte Fördjupad utredning vårdnadshavare CB

Vad utreder hemkommunen? Har huvudmannen och skolan utrett de bakomliggande orsakerna till frånvaron? Ogiltig eller giltig frånvaro? Utifrån orsak till frånvaron – är vidtagna eller planerade åtgärder adekvata? Har åtgärderna lett till önskat resultat? Tar respektive ansvariga parter sitt ansvar? Hemkommunen följer upp skolans utredning av de bakomliggande orsakerna till elevens frånvaro. Myntet: Rätt till utbildning=skola Fullgöra skolplikt=vårdnadshavare Vi ställer klargörande frågor kring skolans utredning, om de anser att eleven har en giltig eller ogiltig frånvaro samt om de åtgärder som vidtagits är i relation till de bakomliggande orsakerna samt om åtgärderna har fått resultat i form av att eleven har en ökad närvaro. Anmäld frånvaro är inte alltid en giltig frånvaro. Utredningen syftar till att få ett klargörande kring ansvarsfrågan runt en elevs frånvaro och vem/vilka som är skyldig att agera samt att det är adekvata åtgärder som leder till önskat resultat (närvaro/ökat deltagande i utbildning). För att ta vårt ansvar som hemkommun och veta hur vi som hemkommun ska handlägga ärendet vidare. 2019-01-10

Vad leder utredningen till? Beror det på vårdnads-havarna? Föreläggande och vite Samverkan JA NEJ Beror det på skolan? Klagomål till huvudman JA NEJ EB Om skolans utredning visar på att eleven har en ogiltig frånvaro ska det också framgå vad skolan har kunnat komma fram till vad som är orsaken till den ogiltiga frånvaron. I vissa fall framgår det att skolan anser att vårdnadshavarna brister i något avseende. Hemkommunen utreder därför ofta ärendena vidare för att få en bild av om så är fallet eller om skolan verkligen gör det de ska. Som sagts förut så är det ibland så att orsaken inte beror vare sig på att vårdnadshavarna brister eller att skolan brister. Det finns någon ytterligare problematik kring barnet och här kommer frågan om en samverkan med andra samhällsinstanser in. Elever som försvinner utomlands utan beviljad ledighet – ogiltig frånvaro. Hemkommunens rutiner när sådan information inkommer till förvaltningen. 2019-01-10

Giltig eller ogiltig frånvaro? Beviljad ledighet Anmäld sjukfrånvaro (inte alltid) Beslut om befrielse från enstaka inslag i utbildningen (synnerliga skäl) Längre sjukdom Ogiltig frånvaro All frånvaro som inte är giltig EB Vad innebär ogiltig och giltig frånvaro? Detta är direkt kopplat till att barnet har skolplikt vilket innebär närvaroplikt. Som vi redan redogjort så finns det från samhället sida ett tvång för ett skolpliktigt barn att delta i grundskoleutbildningen. En elev får endast vara frånvarande om det finns giltiga skäl för frånvaron. -Rektor får bevilja ledighet upp till 10 dagar. Om det finns synnerliga skäl får rektor besluta om en längre ledighet. Restriktivt. -Vårdnadshavare har sjukanmält barnet och skolan bedömer att det är korrekt giltig frånvaro. 2. Om eleven inte har några giltiga skäl för frånvaron = Ogiltig frånvaro 3. Det är inte ovanligt att frånvaron pendlar från att vara giltig och ogiltig eller att en elevs frånvaro ofta till att börja med är en anmäld frånvaro som sedan successivt/periodvist övergår till en ogiltig frånvaro. 2019-01-10

Skolans skyldighet vid frånvaro Giltig frånvaro Särskild undervisning i hemmet eller på annan plats Ogiltig frånvaro Konkreta åtgärder utifrån bakomliggande orsaker Följa upp, utvärdera och vidta nya åtgärder Samverka med elevhälsan och andra samhälls-instanser EB Ingen utbildning = endast när läkare avråder

Vårdnadshavarnas skyldighet vid frånvaro Giltig frånvaro Vårdnadshavare medverka till att särskild undervisning kan genomföras Ogiltig frånvaro Se till att barnet kommer till skolan Samverka med skolan och andra samhällsinstanser i åtgärder som syftar till att vända frånvaro till närvaro Hemkommunen utreder om vårdnadshavare tar sitt ansvar – ev föreläggande vid vite. 2019-01-10

Avslutningsvis Kryptering Informationsinsatser - socialtjänsten Föreslå att SiP ska startas upp Bryta sekretess Pröva och genomför beslut Prövat allt CB Kryptering säkerheten Infoinsatser soc - samverkansroll

Läs mer Skolverkets Allmänna råd för arbetet med att främja närvaro och att uppmärksamma, utreda och åtgärda frånvaro i skolan Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram Stockholm.se/elevfranvaro CB

Frågor skolplikt@stockholm.se CB