Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem."— Presentationens avskrift:

1 Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem

2 Vad menas med ”kommunen”?
”Kommunen” kan betyda två saker: Lägeskommunen, alltså den kommun där den fristående skolor är belägen Hemkommunen, alltså den kommun där en elev som går i fristående skola är bosatt

3 Skollagen 2 kapitlet: Om huvudmän: 2 §: Kommuner (3 §: Landsting)
4 §: Staten 5 §: Enskilda (om de godkänns av staten) Reglerna i 2 kapitlet gäller i övrigt på samma sätt för alla huvudmän. (Skolledning, lärare, elevhälsa, SYV, registerkontroll, kompetensutveckling, lokaler, utrustning och skolbibliotek) 1, 3, 4, 5, 6 kapitlen: Samma regler för alla huvudmän

4 Skollagen 7 kapitlet: Skolplikt: Samma regler för alla huvudmän förutom 21 §: Hemkommunen ska se till att skolpliktiga barn som inte går i dess egna skolor på något annat sätt får föreskriven utbildning. 22 §: Hemkommunen ska se till att kommunens elever i kommunens skolor fullgör sin skolgång. När en skolpliktig elev börjar eller slutar vid en fristående skola eller utan giltig orsak är frånvarande i betydande utsträckning från obligatoriska inslag ska huvudmannen snarast lämna uppgift om detta till hemkommunen.

5 Skollagen, skolformskapitlen
9 kap, förskoleklass 10 kap, grundskola 11 kap, grundsärskola 14 kap, fritidshem Huvudsakligen är det samma regler oavsett huvudman. Undantag: 10 och 11 kap: Kommunen ska se till att alla elever får utbildning Kommunen ska erbjuda utbildning i en kommunal skola nära hemmet Kommunen ska ge skolskjuts till en kommunal skola ”nära hemmet” om det behövs p.g.a. olika förhållanden. Till fristående skolor har elever rätt till skolskjuts endast om det inte innebär organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för kommunen. Kommunen ska ge ett grundbelopp per elev till fristående skolor enligt samma principer som till sina egna skolor

6 Skollagen, skolformskapitel
Undantag: 9, 10 och 11 kap: Kommunen ska ge tilläggsbelopp till fristående skolor för elever med ett omfattande behov av särskilt stöd och för modersmålsstöd Fristående skolor får säga nej till elever om kommunen avslår begäran om tilläggsbelopp med motiveringen att ett beviljande skulle innebära betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för kommunen Urval till en fristående skola ska göras enligt principer som kan vara olika men godkända av staten - Kommunen där den fristående skolan är belägen har rätt till insyn

7 Skollagen, skolformskapitel
Undantag 14 kap: Hemkommunen ska erbjuda utbildning i fritidshem till alla elever som bor i kommunen om det behövs, även för dem som går i en fristående skola Hemkommunen ska ge tilläggsbelopp till fristående fritidshem för elever med ett omfattande behov av särskilt stöd och för modersmålsstöd Fristående fritidshem får säga nej till elever om hemkommunen avslår begäran om tilläggsbelopp med motiveringen att ett beviljande skulle innebära betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för kommunen Urval till ett fristående fritidshem ska göras enligt principer som kan vara olika men godkända av staten Kommunen där det fristående fritidshemmet är beläget har rätt till insyn

8 Hur vill vi att relationen mellan lägeskommunen och fristående skolor ska vara?
SJÄLVKLARHETER Lagen ska följas av båda parter, både i dess bokstav och i dess anda Elevernas bästa ska vara i fokus, oavsett vilken anordnare de eller deras vårdnadshavare väljer

9 Hur vill vi att relationen mellan lägeskommunen och fristående skolor ska vara?
ALTERNATIVA UTGÅNGSPUNKTER Bästa sättet att främja god kvalitet är att eftersträva så marknadsmässiga förhållanden som möjligt. Grundrelationen mellan kommunen och de fristående skolorna är därmed att de är konkurrenter. En konsekvens är att man är noga med att upprätthålla tydliga gränsdragningar. Bästa sättet att främja god kvalitet är att eftersträva bästa möjliga samarbete. Grundrelationen mellan kommunen och de fristående skolorna är därmed att de är samarbetsparter. En konsekvens är att man prioriterar samverkansinitiativ framför gränssättningar.


Ladda ner ppt "Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem."

Liknande presentationer


Google-annonser