Kanslimöte 2017-01-31
Innehåll Inledning och diverse information Samhällelig drivkraft – presentation SYV – presentation Om utvecklingsarbetet (projektet) Verksamhetsplan Kommunikationsplan kansli Ekonomi Vision och mål för verksamhetsstödet på FSV Lägesrapport om ledningsstruktur kansli
Kanslimöte 7/3 Prel innehåll Respektfull kommunikation (Sara och Lisa) Avslutning utvecklingsarbete (projektet) Vision och mål för verksamhetsstödet på FSV Ledningsstödet – presentation
Vision och mål för fakultetens verksamhetsstöd Utkast
Organisation på fakulteten Fakultetens verksamhetsstöd ska finnas på kansliet. Det betyder inte att det inte finns administrativa arbetsuppgifter och funktioner på institutioner. Dessa uppgifter eller funktioner, t ex samordning av samverkan, internationalisering, studierektorsskap och kursadministration, utförs vanligen av lärarpersonal som tilldelas uppgiften av prefekt (eller i vissa fall dekan). I undantagsfall kan TA-personal anställas på en institution, men kanslichefen ska då godkänna detta. Fakultetskansliets leds av en kanslichef vars chef är dekan. Universitetsdirektören har i uppdrag att samordna universitetets verksamhetsstöd som helhet genom regler och riktlinjer. Verksamhetsstödet är normalt organiserat i funktionsgrupper. Andra organisationsformer kan förekomma.
Vision Verksamhetsstödet är en viktig del av fakulteten och arbetet ska aktivt bidra till kvalitetsutveckling. Utvecklingen av fakultetens verksamhetsstöd ska ske inom givna ramar och i samverkan med universitetets verksamhetsstöd i övrigt. Utvecklingen av verksamhetsstödet ska förankras i fakultetsledningen. Styrande ska vara analyser av verksamhetens behov och uppföljningar av verksamhetsstödets funktioner. Medarbetarskapet, såväl som ledarskapet, ska möjliggöra självständiga, modiga medarbetare som vågar vara kreativa, problemlösande och drivande. Medarbetare känner ansvar för sina arbetsuppgifter och områden. Kansliets medarbetare hjälper varandra, känner ett ansvar för helheten och vågar plocka upp bollar när de ser dem. Kansliet har arbetssätt som skapar utrymme för förslagskraft och ägarskap. Medarbetare tar initiativ till dialog med kollegor och medarbetare, kommunicerar och informerar – inom och utom kansli. 1(2)
forts. Kansliets medarbetare tar ansvar och agerar för att de själva ska kunna fungera så bra som möjligt tillsammans med de grupper de ingår i och tar ansvar för gruppens gemensamma utveckling, allt mot bakgrund av verksamhetens behov och de arbetsuppgifter som finns. Kansliets ledarskap ska utgöra ett stöd för självständiga medarbetare och funktionsgrupper. Ledarskapet ska skapa trygghet som ger mod och initiativkraft. Detta ske genom att ledarskapet fungerar som diskussionspart och bollplank. När det behövs ska ledarskapet fatta beslut eller avgöra frågor. Ledarskapet ska låta medarbetare arbeta på det sätt som gör att de kan vara sitt bästa jag i förhållande till sina arbetsuppgifter. 2(2)
Mål Verksamhetsstödet ska vara effektivt Verksamhetsstödet ska uppfattas som tillgängligt och gott av studenter Verksamhetsstödet ska uppfattas som gott av institutionernas medarbetare och fakultetsledningen Verksamhetsstödet ska ständigt utvecklas för att i allt ökande grad aktivt bidraga till kvalitetsutvecklingen i utbildning och forskning Samverkan med andra fakulteters verksamhetsstöd, den universitetsgemensamma förvaltningen ska vara hög Verksamhetsstödet ska tillgodose att kvaliteten på den förvaltningsmässiga delen av myndighetsutövningen är hög Verksamhetsstödet ska verka för att rättssäkerheten är hög
Strategier Löpande analys av verksamhetens behov ska utföras Närheten mellan verksamhetsstödets och institutionernas personal ska vara hög och utvecklas så att det gynnar kvaliteten i arbetet och arbetsmiljön Genom kompetensutveckling hålls kvalitet, motivation och utvecklingstakt hög. Jämte kunskaper i de direkta arbetsuppgifterna gäller detta särskilt kunskap och färdigheter gällande digital teknik och internationalisering Kansliet ska ha en hållbar ledningsstruktur