Mentaliseringsbaserad terapi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

A survey with a focus on periodontology.
. Att minska stress hos modern under graviditeten har en klart förebyggande effekt för postpartum depression Vilket vi vet påverkar relationen o anknytningen.
Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?
När mentaliserings-förmågan brister
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Att arbeta med symboler
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Mentalisering: Teori, forskning och kliniska tillämpningar
Roger i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
Mentaliseringsbaserad terapi
MBT i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
Borderline och Mentalisering
Heléne Stern leg psykolog
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
Psykologiska behandlingsmetoder Terapeutiska behandlingsmetoder
Har personlighetsdiagnostiken någon klinisk betydelse?
Systemisk Familjeterapi och Depression av Elsa Jones och Eia Asen
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Dialektisk beteendeterapi
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Kommunikation och samspel
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
ICDP/Vägledande samspel
Sektionen för Medicinsk Psykologi
En gång per vecka Tolv gånger Ca 20 patienter kallade från väntelistan (är under utredning, nyss börjat i behandling) Alla i teamet deltar vid olika tillfällen.
Vad är mentalisering? Joakim Löf Mikael Cleryd.
Mentaliseringsbaserat ledarskap inom dagvård och förskola
1 Informant 1 om när brodern oväntat kommer på besök ” Sätt dig, lugna ner dig!” Sa han till mig då. ”Ta det lite lugnt” Och det gjorde jag ju då…men ändå,
Agentskap
Kognitivt perspektiv.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 1.
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Sjuka barn – vad behöver barn och föräldrar?
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Anknytning –individuation- separation
Autism och Asbergers Syndrom
Formare 2015 Motivation.
Socialpsykologi.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Något om psykodynamisk psykoterapi & psykodynamisk fokusformulering Klinisk psykologi med psykodynamisk inriktning VT-12.
HELA DU KRUKMAKARENS HUS, FRÄLSNINGSARMÉ N VISBY.
Svårt att tala om? 19 april 2012 Inga Tidefors
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Lära för livet!.
Kliniska Riktlinjer för Ångestsyndrom och Tvångssyndrom
Självkänsla.
Coaching.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Freud och det psykodynamiska perspektivet
Psykiskt funktionsnedsättning
Mentalisering Mikael Cleryd, Niki Sundström
Mentaliseringsbaserad terapi
DBT-influerat förhållningssätt på BUP-akutenhet i Göteborg
Kognitivt perspektiv.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Anna Ohlis, överläkare, DBT-teamet BUP Stockholm,
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Mentaliseringsbaserad terapi Niki Sundström Leg psykolog leg psykoterapeut MBT-teamet Huddinge www.mbtsverige.se

MBT MBT vilar stadigt på empirisk forskning kring anknytning,neurobiologi och mentalisering. MBT är utvärderad i en randomiserad kontrollerad studie (Bateman & Fonagy 1999, 2001, 2003,2008), vilket gör att det är en av två borderlinebehandlingar som räknas som (nästan) evidensbaserade (Cochrane 2006). 2019-01-01 MBT-teamet

Mentalisering - introduktion Den normala förmågan att tillskriva mening och intentioner till mänskligt beteende. Idéer som formar interpersonellt beteende. Ger referenser till känslor, tankar, intentioner och önskningar. Formar vår förståelse av andra och oss själva. Central i mänsklig kommunikation och mänskliga relationer. Understödjer den kliniska förståelsen, den terapeutiska relationen och terapeutisk förändring.

Mentalisering - definitioner Holding mind in mind. Att genom sin föreställningsförmåga uppfatta och tolka beteenden som ett uttryck för mentala avsikter. Att förstå sig själv utifrån och andra människor inifrån. Att förstå sig själv och andra utifrån inre mentala tillstånd. Att förstå missförstånd.

Vad är mentalisering? Kontrollerad (explicit) mentalisering – berättande, att kunna beskriva och förstå. Automatisk (implicit) mentalisering – intuitiv, en färdighet (tyst kunskap) som vi bara gör.

Utveckling av mentaliseringsförmågan Barnets mentaliseringsförmågan utvecklas i relationer. Kvalitén på relationerna är central. Anknytning. Trygga relationer till anknytningspersoner, som speglar barnets känslor så att barnet lär sig vad det känner, att det har ett inre, att det har en vilja och att det kan åstadkomma saker. Speglingen

Utveckling av mentaliseringsförmågan Teleologisk hållning Psykisk ekvivalens Låtsas läge

Teleologisk hållning Utvecklas vid ca 9 mån. Erfarenheter känns giltiga bara när konsekvenserna är synliga.

Psykisk ekvivalens Uppnås vid ca två års ålder. Man likställer den inre verkligheten med den yttre. Egna tankar och känslor måste vara sanna. Mentala tillstånd uppfattas som sanna, tex drömmar och flashbacks.

Låtsas läge (pretend mode) Uppnås vid ca 2-3 års ålder. Den yttre verkligheten är helt skild från den inre. Verklighet och fantasi är helt åtskilda. Tankar och känslor kan bli dissocierade till den grad så att de blir meningslösa, tex intellektualisering (skitsnack). Medför ofta känslor av tomhet och meningslöshet.

Utveckling av mentaliseringsförmågan Utvecklad i 4 – 5 års ålder. Handlingar förstås/länkas samman med mentala tillstånd (i kontrast till teleologiskhållning). Tankar och känslor är varken för verkliga (psykisk ekvivalens)eller för overkliga (låtsasläge), utan ”lagom” verkliga. Fantasi och verklighet skiljer sig åt, men det finns en förbindelse mellan dem.

Borderlinepersonlighetsstörning, diagnoskriterier Undvika verkliga eller fantiserade separationer. Intensiva, instabila mellanmänskliga relationer. Identitetsstörning. Impulsivitet. Upprepat suicidalt beteende. Känslomässig instabilitet. Kronisk tomhetskänsla. Inadekvat intensiv vrede. Övergående stressrelaterade paranoida symptom (dvs förföljesetankar, misstänksamhet, overklighetskänslor)

Mentaliseringsförmågan varierar hos alla! Emotionell stress; ”sugighet”

Psykoterapeutiskteknik

Psykoterapeutisk teknink - målsättning Att förbättra mentaliserings förmågan. Att göra det medvetna medvetet. Att öva upp och förbättra förmågan att föreställa sig sitt eget och andras inre. Fokus ligger på processen inte på innehållet.

Interventionsprocessen Stöd, empati, klarifiering Konfrontation Affekt fokus Mentalisering av överföring

Psykoterapeutiskteknin – terapeutens förhållningssätt En icke vetande undersökande hållning – ingen experthållning. Fokusera på patientens tankar och känslor. Joint attention – patientens mentala tillstånd ska vara i fokus. En aktiv hållning – terapeuten är tydlig med att han har patienten i tankarna.

Psykoterapeutiskteknin – terapeutens förhållningssätt Var uppmärksam på brott i den terapeutiska alliansen – undersök tillsammans med patienten. Erkänn misstag – be om ursäkt. Self-disclosure - svara på rimliga frågor och var öppen och tydlig med känslor. Var tydlig och öppen med andra uppfattningar en patientens, men utan experthållning.

Generella drag hos interventionerna Enkla och korta Fokuserade på känslor Fokuserade på det som är aktuellt och känslomässigt laddat för patienten. Fokuserade på det medvetna eller nästan medvetna, inte det omedvetna.

MBT i Huddinge Introduktionskurs, 1 timme/vecka i 9 veckor Gruppterapi, 1 timme/vecka Individualterapi, 1 timme/vecka Ev. läkemedelsbehandling Vårdplaneringsmöten 1 gång/termin + vid behov Möjlighet till telefonkontakt Inläggning vid behov Behandlingen pågår i 1,5 år. Sedan erbjuds patienterna individuellt utformad uppföljning

23