Kursplan för svenskundervisning för invandrare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Engelska.
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Formellt, skarpt och snyggt
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Att övertyga ! Disposition och mall.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Hur gör du för att förstå en text?
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
3C Välkomna!. Information O Vad är 3C? O Kursplan O Planering O Individanpassning.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
4 processer att behärska:
Reklam Vem får synas och hur?.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Att skriva en resonerande text
Mål v 16 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner om arbete och utbildning Du frågar efter andras erfarenheter. Du kan berätta om aktuella händelser.
Nationella proven i svenska
Mål v 11 Tala: Du kan berätta om och beskriva något som du är arg och irriterad över. Du kan uttrycka och bemöta åsikter med argument. Höra: Du förstår.
Argumenterande text.
Vecka 39 Onsdag den 27:e september 2017 Dagens namnsdag Dagmar Rigmor.
Planering november – kurs D Tema kultur
A. Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
Argumenterande tal i en np-version
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Måndag den 5 februari 2018.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Argumenterande text.
Att skriva en utredande text
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Kursplan för svenskundervisning för invandrare SFI D Kursplan för svenskundervisning för invandrare

Hörförståelse Eleven ska lära sig förstå tydligt tal i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv.

Hörförståelse Du ska kunna höra och förstå berättelser beskrivningar samtal och dialoger diskussioner information som ges muntligt i både informella och mer formella sammanhang nyhetssändningar, ex Klartext, Lilla aktuellt

Hörförståelse Du visar dina kunskaper genom att återberätta sammanfatta huvudinnehållet agera utifrån muntlig information diskutera det du hört

Hörförståelse Du har nått målen när du återberättar en berättelse som du hört kan aktivt delta i samtal och diskussioner om det du har hört visar att du förstår muntlig information i informella och mer formella sammanhang genom att agera rätt. kan sammanfatta det viktigaste ur en nyhetssändning (Klartext, Lilla aktuellt)

Läsförståelse Eleven ska lära sig läsa, förstå och använda enkla texter med viss komplexitet i vardags-, samhälls- och arbetsliv

Läsförståelse Du ska kunna läsa och förstå skönlitterära texter faktatexter argumenterande texter tydliga instruktioner och föreskrifter

Läsförståelse Du visar dina kunskaper genom att sammanfatta svara på frågor diskutera texternas innehåll agera utifrån instruktioner/föreskrifter använda lästeknik, dvs du förstår att du läser texter på olika sätt.

Läsförståelse Du har nått målen när du svarar på konkreta frågor om texten svarar på mer abstrakta frågor om texten och visar att du kan dra egna slutsatser utifrån det du läst du kan sammanfatta och redogöra för det viktigaste i en text. jämför textens innehåll med din egen erfarenhet pratar om texten hittar rätt information diskuterar informationen gör det instruktionerna/föreskrifterna säger

Samtal och muntlig interaktion Eleven ska lära sig, med viss anpassning till syfte och samtalspartner, kommunicera i både informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv.

Samtal och muntlig interaktion Du ska kunna delta i samtal delta i diskussioner uttrycka dina åsikter genom enkla argument bemöta andras åsikter genom enkla argument framföra tankar och information föra samtalet framåt använda strategier som underlättar interaktionen

Samtal och muntlig interaktion Du visar dina kunskaper genom att vara aktiv i samtalen vara aktiv i diskussion svara på frågor ställa frågor hålla dig till ämnet och mottagare ha ett bra uttal ha ett visst ordförråd samt använda sig av synonymer för vanliga ord. använda grammatik vänta på din tur samspela med andra ge råd och instruktioner uttrycka dig sammanhängande framföra åsikter, tankar och information

Samtal och muntlig interaktion Du har nått målen när du är aktiv i samtal och diskussion med enkla argument kan säga vad du tycker kan bemöta andras åsikter genom enkla argument jämför olika saker, reflekterar använder delvis rätt grammatik för, ex tempus, kongruensböjning, prepositioner, vanliga adverb, bestämd/obestämd form av substantiv, pronomen använder konjunktioner (och, men, eller, osv.) på rätt sätt i meningar försöker använda rätt subjunktioner (att, om, när, eftersom, därför att, osv.) använder rak och omvänd ordföljd och använder några vanliga typer av bisatser har ett bra uttal, bra koll på vokaler, betoningen, prosodi har en bra meningsbyggnad, sammanhängande har språklig variation lyssnar på andra kan ta vid där den andra slutar

Muntlig produktion Eleven ska lära sig, med viss anpassning till syfte och mottagare, kommunicera både i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls-, och arbetsliv

Muntlig produktion Du ska kunna berätta om aktuella händelser berätta om erfarenheter du har beskriva sina intryck av olika saker uttrycka åsikter och kortfattat förklara varför du tycker som du gör ge råd ge instruktioner prata så att andra lätt förstår dig

Muntlig produktion Du visar dina kunskaper genom att prata med ett visst flyt uttrycka dig sammanhängande variera ditt språk, ex synonymer, rak och omvänd ordföljd, vanliga typer av bisatser. använda olika sätt att göra sig förstådd, ex kroppspråk, andra ord anpassa språket efter mottagare och situation

Muntlig produktion Du har nått målen när du använder och har med enkla argument kan säga vad du tycker använder delvis rätt grammatik för, ex tempus, kongruensböjning, prepositioner, vanliga adverb, bestämd/obestämd form av substantiv, pronomen använder konjunktioner (och, men, eller, osv.) på rätt sätt i meningar försöker använda rätt subjunktioner (att, om, när, eftersom, därför att, osv.) använder rak och omvänd ordföljd och använder några vanliga typer av bisatser har ett bra uttal, bra koll på vokaler, betoningen, prosodi har en bra meningsbyggnad, sammanhängande har språklig variation

Skriftlig färdighet Eleven ska lära sig skriva enkla texter, med viss anpassning till syfte och mottagare, för att kommunicera både i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls-, och arbetsliv

Skriftlig färdighet Du ska kunna skriva texter utifrån dig själv och dina erfarenheter, intryck och åsikter, både informella och mer formella texter, ex redogörande texter, ex för att rapportera, redovisa eller förklara något beskrivande texter, ex för att berätta om hur något/någon ser ut, känner eller är. argumenterande texter, ex för att övertyga någon om något. föra och sammanställa anteckningar som du sedan kan använda dig av för att skriva dina texter.

Skriftlig färdighet Du visar dina kunskaper genom att skriva rätt struktur på texten anteckna viktiga punkter inför eget skrivande visa variation i ordförrådet visa variation i meningsbyggnaden anpassa ditt språk till texttypen du skriver välja olika strategier

Skriftlig färdighet Du har nått målen när du skriver sammanhängande och begripligt du följer instruktionen för strukturen på en text du försöker dela in texten i passande stycken du använder dig av synonymer för vanliga ord anpassar ditt språk till typen av text (informell/formell) använder konjunktioner (och, men, eller, osv.) på rätt sätt i meningar försöker använda rätt subjunktioner (att, om, när, eftersom, därför att, osv.) använder delvis rätt grammatik för, ex tempus, kongruensböjning, prepositioner, vanliga adverb, bestämd/obestämd form av substantiv, pronomen planerar dina texter före du skriver dem genom att använda dig av dina förda anteckningar