Kursplan för svenskundervisning för invandrare SFI D Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Hörförståelse Eleven ska lära sig förstå tydligt tal i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv.
Hörförståelse Du ska kunna höra och förstå berättelser beskrivningar samtal och dialoger diskussioner information som ges muntligt i både informella och mer formella sammanhang nyhetssändningar, ex Klartext, Lilla aktuellt
Hörförståelse Du visar dina kunskaper genom att återberätta sammanfatta huvudinnehållet agera utifrån muntlig information diskutera det du hört
Hörförståelse Du har nått målen när du återberättar en berättelse som du hört kan aktivt delta i samtal och diskussioner om det du har hört visar att du förstår muntlig information i informella och mer formella sammanhang genom att agera rätt. kan sammanfatta det viktigaste ur en nyhetssändning (Klartext, Lilla aktuellt)
Läsförståelse Eleven ska lära sig läsa, förstå och använda enkla texter med viss komplexitet i vardags-, samhälls- och arbetsliv
Läsförståelse Du ska kunna läsa och förstå skönlitterära texter faktatexter argumenterande texter tydliga instruktioner och föreskrifter
Läsförståelse Du visar dina kunskaper genom att sammanfatta svara på frågor diskutera texternas innehåll agera utifrån instruktioner/föreskrifter använda lästeknik, dvs du förstår att du läser texter på olika sätt.
Läsförståelse Du har nått målen när du svarar på konkreta frågor om texten svarar på mer abstrakta frågor om texten och visar att du kan dra egna slutsatser utifrån det du läst du kan sammanfatta och redogöra för det viktigaste i en text. jämför textens innehåll med din egen erfarenhet pratar om texten hittar rätt information diskuterar informationen gör det instruktionerna/föreskrifterna säger
Samtal och muntlig interaktion Eleven ska lära sig, med viss anpassning till syfte och samtalspartner, kommunicera i både informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv.
Samtal och muntlig interaktion Du ska kunna delta i samtal delta i diskussioner uttrycka dina åsikter genom enkla argument bemöta andras åsikter genom enkla argument framföra tankar och information föra samtalet framåt använda strategier som underlättar interaktionen
Samtal och muntlig interaktion Du visar dina kunskaper genom att vara aktiv i samtalen vara aktiv i diskussion svara på frågor ställa frågor hålla dig till ämnet och mottagare ha ett bra uttal ha ett visst ordförråd samt använda sig av synonymer för vanliga ord. använda grammatik vänta på din tur samspela med andra ge råd och instruktioner uttrycka dig sammanhängande framföra åsikter, tankar och information
Samtal och muntlig interaktion Du har nått målen när du är aktiv i samtal och diskussion med enkla argument kan säga vad du tycker kan bemöta andras åsikter genom enkla argument jämför olika saker, reflekterar använder delvis rätt grammatik för, ex tempus, kongruensböjning, prepositioner, vanliga adverb, bestämd/obestämd form av substantiv, pronomen använder konjunktioner (och, men, eller, osv.) på rätt sätt i meningar försöker använda rätt subjunktioner (att, om, när, eftersom, därför att, osv.) använder rak och omvänd ordföljd och använder några vanliga typer av bisatser har ett bra uttal, bra koll på vokaler, betoningen, prosodi har en bra meningsbyggnad, sammanhängande har språklig variation lyssnar på andra kan ta vid där den andra slutar
Muntlig produktion Eleven ska lära sig, med viss anpassning till syfte och mottagare, kommunicera både i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls-, och arbetsliv
Muntlig produktion Du ska kunna berätta om aktuella händelser berätta om erfarenheter du har beskriva sina intryck av olika saker uttrycka åsikter och kortfattat förklara varför du tycker som du gör ge råd ge instruktioner prata så att andra lätt förstår dig
Muntlig produktion Du visar dina kunskaper genom att prata med ett visst flyt uttrycka dig sammanhängande variera ditt språk, ex synonymer, rak och omvänd ordföljd, vanliga typer av bisatser. använda olika sätt att göra sig förstådd, ex kroppspråk, andra ord anpassa språket efter mottagare och situation
Muntlig produktion Du har nått målen när du använder och har med enkla argument kan säga vad du tycker använder delvis rätt grammatik för, ex tempus, kongruensböjning, prepositioner, vanliga adverb, bestämd/obestämd form av substantiv, pronomen använder konjunktioner (och, men, eller, osv.) på rätt sätt i meningar försöker använda rätt subjunktioner (att, om, när, eftersom, därför att, osv.) använder rak och omvänd ordföljd och använder några vanliga typer av bisatser har ett bra uttal, bra koll på vokaler, betoningen, prosodi har en bra meningsbyggnad, sammanhängande har språklig variation
Skriftlig färdighet Eleven ska lära sig skriva enkla texter, med viss anpassning till syfte och mottagare, för att kommunicera både i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls-, och arbetsliv
Skriftlig färdighet Du ska kunna skriva texter utifrån dig själv och dina erfarenheter, intryck och åsikter, både informella och mer formella texter, ex redogörande texter, ex för att rapportera, redovisa eller förklara något beskrivande texter, ex för att berätta om hur något/någon ser ut, känner eller är. argumenterande texter, ex för att övertyga någon om något. föra och sammanställa anteckningar som du sedan kan använda dig av för att skriva dina texter.
Skriftlig färdighet Du visar dina kunskaper genom att skriva rätt struktur på texten anteckna viktiga punkter inför eget skrivande visa variation i ordförrådet visa variation i meningsbyggnaden anpassa ditt språk till texttypen du skriver välja olika strategier
Skriftlig färdighet Du har nått målen när du skriver sammanhängande och begripligt du följer instruktionen för strukturen på en text du försöker dela in texten i passande stycken du använder dig av synonymer för vanliga ord anpassar ditt språk till typen av text (informell/formell) använder konjunktioner (och, men, eller, osv.) på rätt sätt i meningar försöker använda rätt subjunktioner (att, om, när, eftersom, därför att, osv.) använder delvis rätt grammatik för, ex tempus, kongruensböjning, prepositioner, vanliga adverb, bestämd/obestämd form av substantiv, pronomen planerar dina texter före du skriver dem genom att använda dig av dina förda anteckningar