Projektet Hållbara resor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetsmiljö Vad är det?.
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Välkommen till Vinster med förebyggande företagshälsovård Malmö 12 mars Skellefteå 9 april Göteborg 19 mars Stockholm 16 april & 12 juni Moderator:Katarina.
Lync kommer till alla Beslut i Koncernledningen
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Välkommen till Vinster med förebyggande företagshälsovård Malmö 12 mars Skellefteå 9 april Göteborg 19 mars Stockholm 16 april och 12 juni Moderator:Katarina.
Ekologiskt fotavtryck och miljömärkningar
Välkommen till Vinster med förebyggande företagshälsovård
Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov.
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
Intervju inför ViV-projektet.
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
Sandra Karlsson – studentmedarbetare Lync Elin Eriksson – studentmedarbetare Lync Oskar Brändmark – funktionsspecialist Lync Tove Zellman - miljöledningsstrateg.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Hur minskar vi universitetets klimatpåverkan?
– hållbar regionförstoring med ett hela – resan - perspektiv
Klimat och transporter
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
SydostTrampar Cykelkampanj för arbetsplatser i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län Har funnits sedan 2010 Målgrupp – företag, regionala myndigheter, sjukhus,
SydostTrampar - en cykelkampanj, upplagd som en tävling mellan lag på arbetsplatser som tävlar i att spara mest koldioxid.
1 Linnea Grundström, projektledare.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Vi blir Region Jönköpings län
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Resepolicy Jesper Johansson.
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Hälsofrämjande besöksnäring för ett hållbart samhälle Johan Hallberg, 21 mars 2012.
Miljöarbete vid IT-fakulteten IT-fakulteten har ett aktiva miljöarbete och alla studenter och anställda är en del i det arbetet!
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
STRATEGI Leader Höga Kusten ska under EU:s programperiod 2014 – 2020 arbeta med landsbygdsutveckling genom leadermetoden i Härnösands, Kramfors,
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Kultur i Vården Aktiviteter / kulturprogram Förmedla anpassade kulturprogram Motivera kulturaktörer att skapa ett anpassat kulturutbud Nätverksträffar.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Parkeringstal för ett attraktivt Västerås Linnea Viklund Tekniska kontoret.
Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Ett Interreg Sverige-Norge projekt
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Smart Built Environment
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
BAKGRUND Längre cykelresor…. BAKGRUND Längre cykelresor…
Skolmat Namn på föreläsare.
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
REgionalt Stöd för hållbart resANde i ett expansivt Jönköpings län
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
Meningen med besöket Att resonera om vikten av friska arbetsplatser för ett arbetsliv som är hållbart för alla, som främjar hälsa och som inte gör oss.
Samverkansavtal 2017 Största förändringarna
RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling
Miljöledningssystem 14 november 2018.
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Vad innebär regionbildningen?
samverkan för hållbar stadsutveckling
34. Lättare analysera äldreomsorgens kostnader
Halvtid GrönBlå Samverkan.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Påverkar ekonomiska styrmedel hur vi reser
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Projektet Hållbara resor - Tjänsteresor och arbetsresor i Västernorrland Emilia Rapp, projektledare

Agenda Bakgrunden till vårt arbete Projektet Hållbara resor – vad och varför? Resultat och framgångsfaktorer (tips) Hur och varför vi arbetar med detta i Västernorrland.

Region Västernorrlands Miljö- och energiplan 2012-2014 Mål: Halvera CO2 från tjänsteresor jämfört med 2009. Kunskapsdag våren 2012 Beslut hösten 2012 Reserådgivare började mars 2013 Projektledare sept 2015 Kunskapsdag våren 2012, Beslut på hösten.

Intern klimatkompensation

Reserådgivare Träffar med arbetsplatser Informationsmaterial Intern klimatkompensation Resepolicy Mötesplanering Möjliga alternativ till bilen och flyget Hur man reser i kollektivtrafiken i länet Distansmöten Informationsmaterial Ansökningar om medel Uppföljning av regionens tjänsteresor

Vad hände sen?

Intern klimatkompensation utvecklas

Kulturförändringen

Samverkansprojekt

Varför Hållbara resor? Miljö Ekonomi Hälsa 11 organisationer i Västernorrland 27 000 anställda Över 50 000 arbetsresor – varje dag! Stora arbetsgivare – över 10 procent av länets befolkning Sopa framför egen dörr Friskare personal och länsinvånare Finansierar kollektivtrafiken Källsortera resorna. Vi kommer alltid behöva åka bil och flyga men vi behöver också röra på oss. Det gäller att välja rätt vid varje tillfälle.

Hur arbetar vi mot målen? 10 reserådgivare Kampanjer Reserådgivning Uppföljning Investeringar Cykelparkeringar cykelvägar distansmötesteknik skyltning m.m. Budget: 44 miljoner kronor Hälften av budgeten är personal, hälften investeringar och externa tjänster.

Kampanjer och aktiviteter

Kampanjer och aktiviteter 1700 personer i appen. 220 vintercyklister. Hälsoaspekten istället för miljö. Strösselkampanjen – hinder att få tag i reskort/veta hur man ska göra.

Resultat såhär långt Arbetspendling maj 2018, alla organisationer (%) 24 procent uppger att de reser mer hållbart till och från arbetet idag än vad de gjorde för 5 år sedan.

Resultat såhär långt - Framgångsfaktorer Företag och organisationer har möjlighet att styra resandet Ingångar; arbetsmiljöfrågor, miljöfrågor, hälsa, ekonomi osv. = egentligen grundläggande för att vara en modern arbetsplats Styrmedel; Policy och mål Vad är lösningen på för få parkeringsplatser? Bryta kulturen - från bilnyckel till företagskort Mötesplanering och mötespolicy Kampanjer - dem som står vid startfållan Källsortera resorna; Lyft fram den kollektivtrafik som finns Hälsoaspekten fungerar bättre än miljö som argument till personal

Avslut Börja med oss själva – vi måste göra rätt så kan alla andra komma efter Det ska vara lätt att göra rätt Styrmedel och ledning behövs Regional utveckling på Region Västernorrland har visat att det går

Tack! Har du frågor? Kontakta gärna mig! Emilia Rapp Projektledare emilia.rapp@lvn.se 070-190 76 43