Stages of change är säkert välkänd hos många, Modellen som Prochaska och Di Clemente arbetet fram, vilken beskriver hur en individ genomgår fem steg vid.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppfattningar om antibiotikaförskrivning bland sjukhusläkare I Björkman, J Berg, M Röing, M Erntell, C Stålsby Lundborg.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Vad lär vi oss av alla utvärderingar? Anders Forslund SVUF, Hilton Slussen
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
LRKÖ FÖR VEM, NÄR OCH HUR?. LRK/Ö Strategi Hur skall vi nå målen! Uppdrag För vem, när och hur Värdegrund Så här skall vi förhålla oss till hundar, medlemmar,
ISM – Institutet för stressmedicin Utgångspunkt: VGR:s riktlinjer för FHV 2014 FHV NySam Lägesrapport PU Ewa Wikström och Annemarie Hultberg.
Projekt ”samsjuklighet” Projektets mål Kommunerna, psykiatrin och primärvården ska i samverkan arbeta för målgruppen personer med psykisk störning/sjukdom.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Information till medarbetare inför Löneöversyn 2016 HR-staben, information medarb löneöversyn 2016.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans.
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Hemmasittarprogrammet i Älvkarleby kommun
Påverkansanalys Påverkansanalys – instruktion och mall, Qulturum
Påverkansanalys Identifiera mått
Länsgemensam ledning i samverkan
Föreläsningar i SMGAO Jan-Olof Åberg
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Kritiskt förhållningssätt
Riktlinjer för betygssättning
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Gymnasiearbete 100 p.
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Svenska i gymnasieskolan
Kartkontroll och godkänd karta
Utvärdering av samordningsförbunden
Vi snackar lön!.
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Barn och ungas delaktighet
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Ska Västra Götalandsregionen
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Träff 5 Välkomna!.
Schyst offentlig upphandling
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Välkomna!.
Brås arbete med situationell brottsprevention och nätverket Säkra platser Johan Wahlgren Enheten för utveckling av brottsförebyggande arbete, UBA.
Medarbetareinformation
Påverkansanalys Identifiera mått
Evidensbaserade miljöanalyser
Workshop om förbundschefens hantverk (Vad är det som gör skillnad
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Målkartor för utskrift
LSG Uppföljningsrapport
Gymnasiearbete 100 p.
Kreativa verktyg och metoder
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Samordnad utveckling för god och nära vård
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

Stages of change är säkert välkänd hos många, Modellen som Prochaska och Di Clemente arbetet fram, vilken beskriver hur en individ genomgår fem steg vid en förändring. I det första steget, förkontemplerande (precontemplation), befinner sig individen i en före övervägande fas, där hen inte alls tänkt på sitt beteende eller situation och har inga funderingar på förändring. Vidare finns ett motstånd till förändring och hen undviker information om ämnet. I nästa steg, det andra steget, som kallas det kontemplerande (contemplation), har medvetenheten ökat och funderingar på förändring sker. Enligt modellen befinner man sig i detta steg i sex månader. I steg tre, preparationssteget (preparation), finns beslut om att förändring ska ske. Individen befinner sig i det tredje steget i cirka fyra veckor. I handlingssteget (action) som följer preparation, sker förändringen. I steg fem, vidmakthållande (maintenance), har läget stabiliserat sig kring den tidigare förändringen. Steg fyra pågår i cirka sex månader och följs av den vidmakthållande fasen till det är dags för en ny förändring. Stages of change är inriktad på hur förändring sker på individnivå. Något som är viktigt att ta hänsyn till vid förändringsarbete på organisationsnivå, då en organisation består av flera individer.

The Community Readiness Model har sitt ursprung i Colorado State University. Community Readiness Model utgår från de steg en organisation genomgår vid en förändring. Stegen definieras utifrån hur medveten och redo en organisation och dess ledande aktörer är; att börja arbeta med ett specifikt ämnesområde, att förankra och planera arbetet, att starta och utveckla insatser samt att utvärdera eller kvalitetssäkra en verksamhet. Community Readiness Model ger en värdering och analys av förutsättningarna att lyckas i ett förändringsarbete. De nio stegen beskriver en stegring av förändringsbenägenhet. En kort förklaring av de nio steg som en organisation genomgår och som också ligger till grund för den nio-gradiga poängbedömningen är: 1. Ingen i organisationen har hört talas om frågeställningen. 2 och 3. I organisationen finns det en ökad medvetenhet om frågeställningen. 4. Ett förankringsarbete påbörjas. 5. Organisationen börjar kartlägga och planera. 6 och 7. Organisationen är mogen att påbörja aktiva insatser så som utbildning och att arbeta med nya metoder. 8. Insatserna utvärderas och frågeställningen utvecklas. 9. Organisationen bibehåller fokus och fortsätter utvecklingen av frågeställningen.