Verktyget Utmärkelsen….

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
BRUK En introduktion.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Stöd för analys och förbättring
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Ett arbete med att etablera
En introduktion till SEB Way
Processorienterat förbättringsarbete
Göteborgs universitet förnyas
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
- Älta skola med fokus på lärandet -
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ett processinriktat arbetssätt
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Beskrivning av strukturen för ledning och styrning i samverkan 4 utgångpunkter är grunden i arbetet 1.Gemensamma värderingar 2.Hälsosamt åldrande 3.Samband.
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Detta är God Vård.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Process: Lönekriterier
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Beställning av tjänster
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Nämndplan 2015.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Ledningssystem på 60 minuter
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Enhetsaudits och andra verktyg – så bidrar förvaltningen till en bättre kvalitet vid Göteborgs universitet Jörgen Tholin, universitetsdirektör Malin Östling,
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Ramverk för patientmedverkan
MÅL OCH MÅLOMRÅDEN.
Strategi för Bästa Heby
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Kvalitetsberättelse 2017.
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Välkommen till chefsmötet!
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
SIQ Managementmodell i skolan
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Presentationens avskrift:

Verktyget Utmärkelsen…. …..har flera syften att vara ett stöd för organisationen i arbetet med ständiga förbättringar och stimulera till långsiktigt kvalitetsarbete att stödja systematisk verksamhetsutveckling enligt KF´s uppdrag – som rör samtliga förvaltningar och bolag att lyfta fram det positiva och goda arbete som utförs i staden och uppmärksamma och sprida goda exempel att skapa förutsättningar för delaktighet och engagemang att vara ett led i att samordna staden

Utmärkelsen Kvalitet Göteborg Stad är uppbyggd kring Värderingar Systematik Struktur

Grundläggande värderingar - SIQ Värderingarna genomsyrar verksamheten i alla delar, på alla nivåer och hos alla individer. Det finns ett tydligt samband mellan arbetssätt och värderingar. Värderingarna kan vara SIQ’s tretton grundläggande värderingar eller verksamhetens egna värderingar. Grundläggande värderingar - SIQ Kundorientering - fokus på dem vi är till för 2. Engagerat ledarskap 3. Allas delaktighet 4. Kompetensutveckling 5. Långsiktighet 6. Samhällsansvar Processorientering Förebyggande åtgärder Ständiga förbättringar Lära av andra Snabbare reaktioner Faktabaserade beslut Samverkan

Frågorna i verksamhetsbeskrivningen skapar insikt och systematik i förbättringsarbetet. 1. Hur tar ni reda på behov och önskemål? 2. Hur tar ni reda på förändringar i omvärlden? 3. Vilka SMARTA mål har ni? 4. Hur arbetar ni för att nå uppsatta mål? 6. Hur analyserar ni resultaten? 5. Vilka resultat har ni uppnått? 7. Hur arbetar ni vidare utifrån slutsatserna i er analys? PLANERA GENOMFÖRA FÖRBÄTTRA UTVÄRDERA

Strukturen utgör den stomme utifrån vilken frågorna ställs. De vi är till för Medarbetare Ekonomi Verksamhetens processer

Börja med att skriva en Översikt

Verksamhetens processer De vi är till för Hur tar ni reda på behov och önskemål hos de ni är till för? Hur tar ni reda på förändringar i omvärlden? Vilka SMARTA mål har ni? Hur arbetar ni med att nå uppsatta mål? Vilka resultat har ni uppnått? Hur analyserar ni resultaten? 7. Hur arbetar ni vidare utifrån slutsatserna av er analys? Medarbetare Hur tar ni reda på medarbetarnas behov och önskemål? Ekonomi Hur tar ni fram era ekonomiska mål utifrån nämndens/styrelsens budget? Verksamhetens processer Hur tar ni fram mål för era processer? 7. Hur arbetar ni vidare utifrån slutsatserna av er analys?

Utmärkelsen Kvalitet Göteborgs Stad Utvärderingsmatris Nivå 1 Påbörjad kvalitetskultur 1 - 20 Nivå 2 Begynnande kvalitetskultur 21 - 40 Nivå 3 Påtaglig kvalitetskultur 41 - 60 Nivå 4 Tydlig kvalitetskultur 61 - 80 Nivå 5 Stark kvalitetskultur 81 – 100 poäng Utmärkelsen Kvalitet Göteborgs Stad Utvärderingsmatris Helhetssyn Samband Resultat Systematik Värderingar Bedömningskriterier

Kvalitetskultur Systematiskt förbättringsarbete med ordning och reda och samband mellan mål, arbetssätt, resultat och förbättringsåtgärder Gemensamma värderingar som genomsyrar hela verksamheten

Vad vinner organisationen på att delta?   Vad vinner organisationen på att delta? Erkänsla   Nöjda boende Nöjda närstående Känsla av trygghet och säkerhet Upplevt gott bemötande Engagemang Nöjda medarbetare Nöjda/engagerat ledarskap Vi-anda Gemensamma värderingar Arbetsglädje Friska medarbetare   Ökad kompetens Effektivitet Lönsamhet Minskade kvalitetsbristkostnader Ökad kostnadsmedvetenhet Koll på förändringsfaktorn God uppföljning Enkelhet Hållbara processer Fungerande arbetssätt Tydlig arbetsfördelning Alla vet sin roll i förhållande till uppdraget Många förbättringsförslag Färre fel Ökad säkerhet Systematik Samband Förbättring  

Nöjd medborgare