Verktyget Utmärkelsen…. …..har flera syften att vara ett stöd för organisationen i arbetet med ständiga förbättringar och stimulera till långsiktigt kvalitetsarbete att stödja systematisk verksamhetsutveckling enligt KF´s uppdrag – som rör samtliga förvaltningar och bolag att lyfta fram det positiva och goda arbete som utförs i staden och uppmärksamma och sprida goda exempel att skapa förutsättningar för delaktighet och engagemang att vara ett led i att samordna staden
Utmärkelsen Kvalitet Göteborg Stad är uppbyggd kring Värderingar Systematik Struktur
Grundläggande värderingar - SIQ Värderingarna genomsyrar verksamheten i alla delar, på alla nivåer och hos alla individer. Det finns ett tydligt samband mellan arbetssätt och värderingar. Värderingarna kan vara SIQ’s tretton grundläggande värderingar eller verksamhetens egna värderingar. Grundläggande värderingar - SIQ Kundorientering - fokus på dem vi är till för 2. Engagerat ledarskap 3. Allas delaktighet 4. Kompetensutveckling 5. Långsiktighet 6. Samhällsansvar Processorientering Förebyggande åtgärder Ständiga förbättringar Lära av andra Snabbare reaktioner Faktabaserade beslut Samverkan
Frågorna i verksamhetsbeskrivningen skapar insikt och systematik i förbättringsarbetet. 1. Hur tar ni reda på behov och önskemål? 2. Hur tar ni reda på förändringar i omvärlden? 3. Vilka SMARTA mål har ni? 4. Hur arbetar ni för att nå uppsatta mål? 6. Hur analyserar ni resultaten? 5. Vilka resultat har ni uppnått? 7. Hur arbetar ni vidare utifrån slutsatserna i er analys? PLANERA GENOMFÖRA FÖRBÄTTRA UTVÄRDERA
Strukturen utgör den stomme utifrån vilken frågorna ställs. De vi är till för Medarbetare Ekonomi Verksamhetens processer
Börja med att skriva en Översikt
Verksamhetens processer De vi är till för Hur tar ni reda på behov och önskemål hos de ni är till för? Hur tar ni reda på förändringar i omvärlden? Vilka SMARTA mål har ni? Hur arbetar ni med att nå uppsatta mål? Vilka resultat har ni uppnått? Hur analyserar ni resultaten? 7. Hur arbetar ni vidare utifrån slutsatserna av er analys? Medarbetare Hur tar ni reda på medarbetarnas behov och önskemål? Ekonomi Hur tar ni fram era ekonomiska mål utifrån nämndens/styrelsens budget? Verksamhetens processer Hur tar ni fram mål för era processer? 7. Hur arbetar ni vidare utifrån slutsatserna av er analys?
Utmärkelsen Kvalitet Göteborgs Stad Utvärderingsmatris Nivå 1 Påbörjad kvalitetskultur 1 - 20 Nivå 2 Begynnande kvalitetskultur 21 - 40 Nivå 3 Påtaglig kvalitetskultur 41 - 60 Nivå 4 Tydlig kvalitetskultur 61 - 80 Nivå 5 Stark kvalitetskultur 81 – 100 poäng Utmärkelsen Kvalitet Göteborgs Stad Utvärderingsmatris Helhetssyn Samband Resultat Systematik Värderingar Bedömningskriterier
Kvalitetskultur Systematiskt förbättringsarbete med ordning och reda och samband mellan mål, arbetssätt, resultat och förbättringsåtgärder Gemensamma värderingar som genomsyrar hela verksamheten
Vad vinner organisationen på att delta? Vad vinner organisationen på att delta? Erkänsla Nöjda boende Nöjda närstående Känsla av trygghet och säkerhet Upplevt gott bemötande Engagemang Nöjda medarbetare Nöjda/engagerat ledarskap Vi-anda Gemensamma värderingar Arbetsglädje Friska medarbetare Ökad kompetens Effektivitet Lönsamhet Minskade kvalitetsbristkostnader Ökad kostnadsmedvetenhet Koll på förändringsfaktorn God uppföljning Enkelhet Hållbara processer Fungerande arbetssätt Tydlig arbetsfördelning Alla vet sin roll i förhållande till uppdraget Många förbättringsförslag Färre fel Ökad säkerhet Systematik Samband Förbättring
Nöjd medborgare