Kunskapsprocessen Spånga Grundskola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering och genomförande av undervisningen
Advertisements

INFÖR BETYGSPROGNOS VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för respektive.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Kontaktsjuksköterskans uppdrag och ansvar Klara Karlsson & Jennie Jackson Samordnande kontaktsjuksköterskor Hematologiska processen.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Barnets bästa i främsta rummet
Lönebildning inom friskolorna
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
XX kommun Kommunikationsplan.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Formativt lärande.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Skolwebb för vårdnadshavare
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Metod för utvecklings-arbete
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Skolledningskonferens
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Vård och omsorgsutbildning
Lärares planeringsarbete!
Skolwebb för vårdnadshavare
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Bedömning för lärande 31/10
Välkomna!.
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Gymnasiearbete 100 p.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Presentationens avskrift:

Kunskapsprocessen Spånga Grundskola 2018-12-31

Styrdokument - Skollag Skolförordning Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen (allmänna råd) Planering och genomförande av undervisningen (allmänna råd) 2018-12-31

Utdrag ur allmänna råd för utvecklingssamtal och lektionsplanering och genomförande. Se följande sidor 2018-12-31

Hur vi vill vi att kunskapsprocessen ska se ut? Ska vi använda matriser? Ska mentor ha coachande samtal kopplat till utvecklingsplanen? Ska vi ha elevledda utvecklingssamtal? Ska vi ha skriftliga omdömen? Hur ges återkommande feedback? Hur kan eleverna ha inflytande över undervisningen? Hur dokumenterar vi så att vi har glädje av dokumentationen? 2018-12-31

Lärare bör vid planering av undervisning - Lärare ska tydliggöra syfte, vilka delar av kunskapskraven ska bedömas inom detta arbetsområde? Hur ska eleverna bedömas? Följa, stödja kunskapsutveckling, kontinuerligt ge återkoppling till eleverna. Samordna planeringen av undervisning med andra lärare. Strukturera och styra de processer som sker i undervisningen och skapa balans mellan gemensamma genomgångar och diskussioner, enskilt arbete och samarbete mellan elever. Försäkra sig att undervisningen leder mot de mål som konkretiseras i planeringen genom att anpassa undervisningen till varje enskild elevs behov av stöd och stimulans. 2018-12-31

Se till att eleverna förstår syftet med de aktiviteter som sker i undervisningen, vilka kunskaper de ska ges möjlighet att utveckla samt hur de ska få visa sina kunskaper. Kontinuerligt ge varje elev konstruktiv återkoppling och tydliggöra vad som behöver utvecklas. Analysera i vilken utsträckning planeringen och genomförandet av undervisningen gett eleverna möjlighet att utvecklas så långt som möjligt i förhållande till de nationella målen. Identifiera vad som behöver utvecklas i den egna undervisningen för att eleverna ska ges förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt i förhållande till de nationella målen Utvärdera i vilken mån de bedömnings- och dokumentationsformer som används är ändamålsenliga. 2018-12-31

Dokumentera sina planeringar och uppföljningar så att de ger stöd för att genomföra , följa upp och utvärdera undervisningen samt att kommunicera med elever och vårdnadshavare vad som är syftet med undervisningen och hur den ska genomföras. Använda sig av effektiva rutiner och former för dokumentationen som väl återspeglar elevernas kunskaper och som ger en grund för kommunikation av bedömning och betygsättning med elever och vårdnadshavare samt se till att dokumentationen av elevernas kunskaper inte innehåller integritetskänsliga uppgifter. 2018-12-31

Utvecklingssamtalet Läraren bör Ge förutsättningar för ett trepartssamtal mellan eleven, vårdnadshavaren och läraren som präglas av respekt och förtroende mellan parterna. Ge möjlighet till ömsesidig information mellan eleven, vårdnadshavaren och läraren så att samtalet blir utgångspunkten för hur skolan ska främja elevens fortsatta utveckling Tydliggöra vilket ansvar skolan, eleven och vårdnadshavaren har för att eleven ska nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen. Säkerställa att det som man kommer överens om vid samtalet dokumenteras, t.ex. vilket stöd / anpassningar ska skolan ge eleven. Informationen vid samtalet ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i förhållande till läroplanen och kunskapskraven i de ämnen som eleven får undervisning i. 2018-12-31

Rektor bör Organisera verksamheten så att lärarna ges förutsättningar att planera undervisningen. Utveckla former för samverkan och kunskapsutbyte mellan lärare (pedagogiska framgångar, gemensam planering, arbetslagsmöten, ämneslagsmöten). Skapa rutiner som säkerställer att eleverna ges möjlighet att delta i såväl planering och utvärdering av undervisning som gällande arbetsformer, arbetssätt och att elevernas inflytande ökar med stigande ålder och mognad. Organisera undervisningen så att lärarna ges förutsättning för att följa upp undervisningen och vid behov anpassa planeringen till nya förutsättningar. 2018-12-31

- Följa upp hur undervisningen planeras och genomförs och analysera hur det påverkar elevernas möjligheter att utvecklas så långt som möjligt i förhållande till de nationella målen samt använda slutsatserna som utgångspunkt för det systematiska kvalitetsarbetet. Följa upp formerna för utvärdering och bedömning av elevernas kunskaper Följa upp och utvärdera de rutiner och former för dokumentation som används så att de är effektiva och ändamålsenliga för systematiskt kvalitetsarbete. Skapa förutsättningar för och stödja lärarna i arbetet med att utveckla effektiva rutiner och former för dokumentation. 2018-12-31

Utvecklingssamtalet Rektor bör - Skapa förutsättningar för att tillsammans med lärarna utveckla arbetet med utvecklingssamtalet. Skapa förutsättning för att information om elevens utveckling i förhållande till kunskapskraven delas mellan lärare så att den som ansvarar för utvecklingssamtalet har den informationen. 2018-12-31