Propaganda Vad är propaganda?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Propaganda.
Advertisements

Propaganda Vad är propaganda?.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
A Clockwork Orange. På teatern Gör en lista (eller mind-map?)av saker som du såg (eller tänkte på) på teatern. Beskriv hur de användes. Tänk på dessa.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
DigIT Workshop 1 Första delen i analys och planeringsfasen.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Signtronic Produktion AB
Andra världskriget.
Kommunikation.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
En snabbkurs i orientering
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Anbudsutbildarna Christine Edenborg,
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
Grafisk profil.
Konsten att läsa skönlitteratur
XX kommun Kommunikationsplan.
ANNARS GÅR DET… SÅ HÄR… 
Problematisering av diplomet
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Unga och media ur ett genusperspektiv
Att diskutera och argumentera!
Arbetsformer XX vattenråd.
Information till alla regionens medarbetare
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Nätverk för lärare på fritidshem
Medieteknik 4 Radio/TV och satelliter
Dold reklam marknadsmässig kurragömmalek
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Religion.
Bild – VT 2018 Klass 3B Björktjära Skola
VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Journalistisk text.
Att tolka en källa Stormaktstiden.
Disposition Pågående arbete hos Konsumentverket
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Inkodning och avkodning – av Stuart Hall
Landshypotek Banks Lantbrukspanel
Artiklar Bestämd artikel.
- Att vara personlig och beröra
Diagnos och delaktighet
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga
Våra medlemmar representerar ett tvärsnitt av det svenska samhället
90 Konto, Svensk Insamlingskontroll
Mikroundervisning akuten Kungälv
Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga
Ersättningskollen.
Mänskliga rättigheter -
Hållbar utveckling måste vara
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Tips för det praktiska ledarskapet
[Projektnamn] Utvärdering
Om Tro.
Presentationens avskrift:

Propaganda Vad är propaganda?

Propaganda Reklam Information Vad är reklam? Vad är information? Vad är propaganda? Vad skiljer dem åt?

Propaganda är ett meddelande eller en framställning som är avsedd att föra fram en agenda. Syftet är inte att informera utan att påverka, och innehållet brister ofta i saklighet, och/eller är avsiktligt ofullständigt eller rentav falskt. Termen avser framför allt politiska kampanjer och budskap. Vanligt i krig och i politik.

Reklam är skapande och spridande av information som har till syfte att lysa upp och skapa uppmärksamhet runt idéer, varor och tjänster, samt påverka och ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar, i första hand konsumtionsbeteende. Oftast är avsändaren ett företag, och mottagaren en konsument. Avsikten med reklam är ofta att marknadsföra ett företags produkter eller tjänster med slutmålet att öka försäljningen av dessa, och därmed öka företagets inkomster. Reklamen är nära besläktad med propaganda och i vissa länder använder man det sistnämnda som beteckning för båda.

Information uttrycker kunskap eller budskap i en konkret form, och består ofta men inte alltid av en samling fakta. Information utgör substansinnehållet i de meddelanden som överförs vid kommunikation och utgör också substansinnehållet i olika typer av lager av kunskap och budskap, som en bok eller databas.

“I-Want-You-for-the-US-Army” ca. 1917 “I-Want-You-for-the-US-Army” ca.1917? Den amerikanska rekryteringsaffischen med Uncle Sam. Vem är Uncle Sam? Varför har han så stort inflytande? Varför är ordet “YOU” rött! Pekar mot betraktaren = en känsla av utpekande, mig han pekar på? Tilltalar alla! Uncle Sam är centrerad och har en bestämd blick! Vad gör ramen runt bilden för bildens budskap/känsla? =

Valaffisch från Folkpartiet. Frimodig Valaffisch från Folkpartiet. Frimodig? Rakvuxen ungdom = hedersvärd och ”rent mjöl i påsen”? Svensk ungdom i naturen, svenska tallar, svenska blommor! Spade/skyffel = arbetande stark ungdom! Ljusa färger = ? Tittar uppåt och framåt!

En svensk tiger skapades av Bertil Almqvist på uppdrag av Statens Informationsstyrelse, SIS, hösten 1941. Bilden blev en samlande symbol för Vaksamhetskampanjen, som startade 21 november 1941, av SIS. Kampanjens syfte var att mana allmänheten till tystnad om allt som kunde skada det neutrala Sverige, som vid tiden för kampanjen var omgivet av krigförande och ockuperade länder i andra världskrigets Europa.

Propagandaaffisch föreställande skandinavismen Propagandaaffisch föreställande skandinavismen. En enighet mellan Norge, Danmark och Sverige.

En tysk propagandaaffisch från andra världskriget En tysk propagandaaffisch från andra världskriget. Tyska Waffen SS uppmanar frivilliga i Nederländerna att gå med i Waffen SS. (vad står det exakt på affischen? Dutch till english/swedish?). Framåt, alla är påväg i samlad trupp mot samma mål! Stort och starkt maskineri = vapen- & stålindustrin ses som väldigt viktigt under denna tiden och ett teckan på framgång i världen! anonym soldat = skulle kunna vara vem som helst, du, jag eller någon annan!

Rosie the Riveter, engelska för nitaren Rosie, är en fiktiv industriarbetare i USA under andra världskriget. Rosie användes som propaganda för att uppmuntra kvinnor att arbeta i krigsindustrin. Arbetande kvinnor håller samhället flytande medans männen är ute i krig! Stark symbol = Feminism idag?

Uppgift Arbeta individuellt Välj en kategori att propagera för eller emot Politisk, Miljö eller Valfri? Material: Vattenfärg + A3 Tänk på: Bilden skall tydligt visa sitt budskap Bildkomposition Färgernas betydelse (ex. röd = signalfärg) Vad är en politisk propagandaaffisch? Vad är en propagandaaffisch emot/för miljön? Ge exempel!!!!! Kolla i färgboken = färgernas betydelse? Gul? röd = signalfärg etc.