Nya hastighetsgränser 2018-12-29 Vägverket Nya hastighetsgränser Riksdagen beslutade i maj om att ge Vägverket, länsstyrelserna och kommunerna rätt att använda 10-steg från 30 till 120 km/tim vid beslut om hastighetsgränser. Det positiva ställningstagandet gav regeringen rätt att besluta om ändring i Trafikförordningen vilket ger Vägverket möjlighet att använda hastighetsgränserna 80, 100, och 120 utöver dagens 90 och 110 km/tim. Ett förslag till ny Trafikförordning har utarbetas och är ute på remiss. Den nya förordningen föreslås gälla från den 1 december 2007. Vägverket kan efter det ändra sina föreskrifter så att kommuner och länsstyrelser kan använda 10-intervall vid beslut om lokala trafikföreskrifter.
2018-12-29 Vägverket På lång sikt ska… ”…en successiv anpassning av hastighetsgränserna på vägarna till nollvisionen samt kraven på tillgänglighet, god miljö, positiv regional utveckling och ett jämställt transportsystem. Vägverket skall därvid utvärdera olika systems effekter och konsekvenser.” Ur regeringens proposition
2018-12-29 Vägverket 110-vägar
Målbild 2025 för hastighetsgränser på landsbygd 2018-12-29 Vägverket Målbild 2025 för hastighetsgränser på landsbygd Successivt anpassade hastighetsgränser i enlighet med Nollvisionens krockvåldsprinciper. Hastighetsgränser över 80 km/h förekommer nu enbart på vägar som är mötesfria eller vägar med mycket lite trafik. Förbättrad tillgängligheten, främst på viktiga näringslivsvägar och arbetspendlingsvägar. Lägre energiåtgång, mindre luftföroreningar och färre bullerstörningar i vägtransportsystemet. *Nödbromsfunktioner, spårhållningsfunktioner, ökad krocksäkerhet mm
Målbild 2025 för hastighetsgränser på landsbygd 2018-12-29 Vägverket Målbild 2025 för hastighetsgränser på landsbygd övriga tvåfältsvägar tvåfältsväg med räfflad mittlinje räfflad mittremsa och omkörningsfält mitträcke och omkörningsfält motorväg motorväg med variabla hastighetsskyltar Gräns för mötesfrihet
Nya hastighetsgränser – var och när? 2018-12-29 Vägverket Nya hastighetsgränser – var och när? Under 2008 och 2009 omprövas alla statliga vägar och hastighetsgränserna ändras där det är samhällseffektivt och accepteras av kommuner, länsstyrelser, regionala självstyrelseorgan, polis och trafikanterna Översynerna görs i nära samverkan med Åtgärdsplanering 2010-2019 Försök pågår 2007-2008 med 40/60 km/h i 13 svenska kommuner som leder till nya riktlinjer våren 2008 Fördjupning om 30, 40, och 60 km/h finns i presentationen ”Bilaga 30_40_60 km”.
Förväntade effekter av etapp 1 2018-12-29 Vägverket Förväntade effekter av etapp 1 Dödade per år – 10 CO2 ton per år – cirka 10 000 ton Restid timmar per år – ökar med cirka 2 milj timmar för personbil, oförändrat för tung trafik Samhällsekonomiska effekter* bedöms som positiva – cirka 50 milj kr/ år * Enligt EVA 3.1-modeller och värderingar
2018-12-29 Vägverket Skolor Centrumgator Bostadsgator Blandtrafik
Gator i huvudnät Gångbanor Cyklar på körbanan Övergångsställen 2018-12-29 Vägverket Gator i huvudnät Gångbanor Cyklar på körbanan Övergångsställen
Stora korsningsavstånd Gång- och cykelbana separerad längs vägen 2018-12-29 Vägverket Tätort Trafikleder Stora korsningsavstånd Gång- och cykelbana separerad längs vägen
2018-12-29 Vägverket
Vägar med räfflad mittlinje och omkörningsfält < 4000 f/d 2018-12-29 Vägverket Vägar med räfflad mittlinje och omkörningsfält < 4000 f/d
Normal hastighets-gräns på vägar med mitträcke 2018-12-29 Vägverket Normal hastighets-gräns på vägar med mitträcke Mötesfria motortrafikleder och landsvägar 2+1, 2+2, 1+1 med räcke och säkra sidoområden. Högre hastighetsgräns får inte förekomma på dessa vägtyper. Lägre kan förekomma vid exempelvis otillfredsställande sidoområden, många anslutningar, mycket GC-trafik.
Motorvägar Normalt 110 km/tim 120 km/tim vid hög standard 2018-12-29 Vägverket Motorvägar Normalt 110 km/tim 120 km/tim vid hög standard
Nya hastighetsgränser – tydligt 2018-12-29 Vägverket Nya hastighetsgränser – tydligt Förändringen innebär en tydligare och mer frekvent skyltning för att trafikanten ska känna sig trygg med vilken hastighetsgräns som gäller. Motorvägsmärke och märke för tättbebyggt område kommer alltid att kompletteras med aktuellt hastighetsmärke Trafikanterna ska känna en tydlig koppling mellan vägens utformning och hastighetsgräns.