Nya hastighetsgränser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Advertisements

Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
SCB:s medborgarundersökning våren 2007 Specialrapport för Södertörnskommunerna Lars-Gunnar Strand SCB.
Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
Vad är KKiK? och hur bra är vi?. Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) Jämförelse med andra kommuner och med oss själva över tid 245 kommuner deltar
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Lyckade Företagsområden Bra kommunikationer- Nära till flygplatser, bra allmänna kommunikation, bra vägförbindelser. Rimliga avstånd för personalrekryteringar-
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Utredningen om bostäder för äldre Bostäder att bo kvar i Bygg för gemenskap i tillgänglighetssmarta boendemiljöer SOU 2015:85 Ewa Samuelsson, särskild.
Arbetskraftskoordinator - för sysselsättning och arbete Medfinansierats av Europeiska socialfonden
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
Cykel, trafikregler och utformningsfrågor Per Öhgren Niclas Nilsson 1.
Områdesskyddsfunktionen
En hållbar organisation
Fossilbränslefritt Kronoberg
Informationsmöte VA till Varola
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Bröstcancerscreening
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Modeller, vad gör de, och vilka är osäkerheterna
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Nystart för nollvisionen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En kort presentation av Tillväxtverket
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Hur går vi vidare? Vad händer nu?

Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Trafiksignalföreskrifter
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Brottsförebyggande Information
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
19 dec Jan Eksvärd, LRF Fosfornätverket 19 dec Jan Eksvärd, LRF
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
FYSISK AKTIVITET hinder och möjligheter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Miljömålen består av tre slags mål
Åtgärdswebben.
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Ett förändrat klimat och klimateffekter
Ledningens miljögenomgång nr
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Cykel information Agneta Nordström
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Ett förändrat klimat och klimateffekter
Välkommen på livsmedelsseminarium
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Sammanhållningspolitiken
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader Brännpunkt Konsekvenser för staden
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Hållbar utveckling måste vara
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Landsbygdskommittén.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Upphandla nerifrån!.
Nya hastighetsgränser
Presentationens avskrift:

Nya hastighetsgränser 2018-12-29 Vägverket Nya hastighetsgränser Riksdagen beslutade i maj om att ge Vägverket, länsstyrelserna och kommunerna rätt att använda 10-steg från 30 till 120 km/tim vid beslut om hastighetsgränser. Det positiva ställningstagandet gav regeringen rätt att besluta om ändring i Trafikförordningen vilket ger Vägverket möjlighet att använda hastighetsgränserna 80, 100, och 120 utöver dagens 90 och 110 km/tim. Ett förslag till ny Trafikförordning har utarbetas och är ute på remiss. Den nya förordningen föreslås gälla från den 1 december 2007. Vägverket kan efter det ändra sina föreskrifter så att kommuner och länsstyrelser kan använda 10-intervall vid beslut om lokala trafikföreskrifter.

2018-12-29 Vägverket På lång sikt ska… ”…en successiv anpassning av hastighetsgränserna på vägarna till nollvisionen samt kraven på tillgänglighet, god miljö, positiv regional utveckling och ett jämställt transportsystem. Vägverket skall därvid utvärdera olika systems effekter och konsekvenser.” Ur regeringens proposition

2018-12-29 Vägverket 110-vägar

Målbild 2025 för hastighetsgränser på landsbygd 2018-12-29 Vägverket Målbild 2025 för hastighetsgränser på landsbygd Successivt anpassade hastighetsgränser i enlighet med Nollvisionens krockvåldsprinciper. Hastighetsgränser över 80 km/h förekommer nu enbart på vägar som är mötesfria eller vägar med mycket lite trafik. Förbättrad tillgängligheten, främst på viktiga näringslivsvägar och arbetspendlingsvägar. Lägre energiåtgång, mindre luftföroreningar och färre bullerstörningar i vägtransportsystemet. *Nödbromsfunktioner, spårhållningsfunktioner, ökad krocksäkerhet mm

Målbild 2025 för hastighetsgränser på landsbygd 2018-12-29 Vägverket Målbild 2025 för hastighetsgränser på landsbygd övriga tvåfältsvägar tvåfältsväg med räfflad mittlinje räfflad mittremsa och omkörningsfält mitträcke och omkörningsfält motorväg motorväg med variabla hastighetsskyltar Gräns för mötesfrihet

Nya hastighetsgränser – var och när? 2018-12-29 Vägverket Nya hastighetsgränser – var och när? Under 2008 och 2009 omprövas alla statliga vägar och hastighetsgränserna ändras där det är samhällseffektivt och accepteras av kommuner, länsstyrelser, regionala självstyrelseorgan, polis och trafikanterna Översynerna görs i nära samverkan med Åtgärdsplanering 2010-2019 Försök pågår 2007-2008 med 40/60 km/h i 13 svenska kommuner som leder till nya riktlinjer våren 2008 Fördjupning om 30, 40, och 60 km/h finns i presentationen ”Bilaga 30_40_60 km”.

Förväntade effekter av etapp 1 2018-12-29 Vägverket Förväntade effekter av etapp 1 Dödade per år – 10 CO2 ton per år – cirka 10 000 ton Restid timmar per år – ökar med cirka 2 milj timmar för personbil, oförändrat för tung trafik Samhällsekonomiska effekter* bedöms som positiva – cirka 50 milj kr/ år * Enligt EVA 3.1-modeller och värderingar

2018-12-29 Vägverket Skolor Centrumgator Bostadsgator Blandtrafik

Gator i huvudnät Gångbanor Cyklar på körbanan Övergångsställen 2018-12-29 Vägverket Gator i huvudnät Gångbanor Cyklar på körbanan Övergångsställen

Stora korsningsavstånd Gång- och cykelbana separerad längs vägen 2018-12-29 Vägverket Tätort Trafikleder Stora korsningsavstånd Gång- och cykelbana separerad längs vägen

2018-12-29 Vägverket

Vägar med räfflad mittlinje och omkörningsfält < 4000 f/d 2018-12-29 Vägverket Vägar med räfflad mittlinje och omkörningsfält < 4000 f/d

Normal hastighets-gräns på vägar med mitträcke 2018-12-29 Vägverket Normal hastighets-gräns på vägar med mitträcke Mötesfria motortrafikleder och landsvägar 2+1, 2+2, 1+1 med räcke och säkra sidoområden. Högre hastighetsgräns får inte förekomma på dessa vägtyper. Lägre kan förekomma vid exempelvis otillfredsställande sidoområden, många anslutningar, mycket GC-trafik.

Motorvägar Normalt 110 km/tim 120 km/tim vid hög standard 2018-12-29 Vägverket Motorvägar Normalt 110 km/tim 120 km/tim vid hög standard

Nya hastighetsgränser – tydligt 2018-12-29 Vägverket Nya hastighetsgränser – tydligt Förändringen innebär en tydligare och mer frekvent skyltning för att trafikanten ska känna sig trygg med vilken hastighetsgräns som gäller. Motorvägsmärke och märke för tättbebyggt område kommer alltid att kompletteras med aktuellt hastighetsmärke Trafikanterna ska känna en tydlig koppling mellan vägens utformning och hastighetsgräns.