Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

- Stycken, objektiv, svåra ord
Att kläcka och vaska idéer
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Workshop inför Projektet
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Hur presentera och opponera?
Aktivt lyssnade.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
- att läsa & skriva noveller
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Naturvetenskaplig undersökning
Yoghurtförpackning!.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Så möter jag media Martin Karlberg, utbildningsvetenskapliga fakulteten.
Vad gjorde vi förra gången? Nu borde du ha koll på de 16 första begreppen. Öppna begreppslistan på Superhumans & kolla att du kan dem!
NO ÅRSKURS 7 EVELINA 90 timmar Vad kan du göra på den tiden? Kan du gissa varför 90 timmar står på tavlan?
Tillgänglighet ___________ ___________ ___________ ___________ ___________ ___________.
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
SUA – Skriva.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
U6: Plantan växer Fundera på När jag mäter min planta måste jag tänka på …, för att jag ska kunna jämföra resultaten så rättvist som möjligt. Materian.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Självstyrt lärande (SSL) inom Morgondagens Ledare
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
STUDIECIRKEL.
Bellas besök på Casa Montessori i Partille
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
U5: Gallring och konkurrens
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Fiskbensdiagram.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Workshop Arbetsplatslärande.
När välfärden går från deltid till heltid
Lessons learned Erfarenhetsåterföring i projekt
Teknik.
Lektion Tid: 200 – 300 minuter 8 övningar
Att skriva en utredande text
Lektion 5:1 Vad kan du göra nu? Framtida utmaningar 1.
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Metoder för arbete med psykosocial arbetsmiljö -hur medarbetare och chefer kan utföra övningarna Dessa övningar kan antingen utföras som de beskrivs.
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Debattövning - Upphovsrätt
Upphovsrätt – Swefilmermålet
Så här arbetar jag/vi med Idrottsmedelapplikationen
Närsjukvårdsmöte
Fem varför? Fem varför? är ett enkelt och handfast sätt att hitta rotorsaker! Tänk på att: Svaren ska vara relevanta för problemet och inte vara svepande.
Presentationens avskrift:

Övning Tid: 40 minuter Problemträdet

Lyssna på podden om Swefilmer-målet

Tillvägagångssätt Rita upp ett träd på ett stort papper (eller på tavlan om övningen genomförs gemensamt). Skriv upp problemet, brott mot upphovsrätten, på trädstammen. Skriv tänkbara orsaker till problemet, helst på post-it-lappar, och sätt på trädets rötter. Skriv effekter, följder av problemet, och sätt på trädets grenar. Fundera och diskutera. Fattas något? Ska något bort eller byta plats, som till exempel några av orsakerna och effekterna? Försöka hitta idéer till lösningar. Rita frukter och skriv lösningarna på dem innan de ”hängs upp” i trädet. Grupperna presenterar sina problemträd och förklarar hur de tänkt Avsluta med gemensam reflektion.