”Sommarläxa”
1. Kärnkompetens ”Premier plus 10” ”Mega opportunities” Skapa nya (eller kombinera med nya) kärnkompetenser för att bevara och utvidga nuvarande marknadsposition. ”Mega opportunities” Högsta potentiella avkastningen, men också högsta risken, när man utvecklar nya kärn- kompetenser för nya marknader. KÄRNKOMPETENSER Nya ”Fill in the blanks” Få hävstångseffekt på nuvarande marknad genom att förfina och utveckla befintliga kärnkompetenser. ”White spaces” Omfördela resurser och utnyttja befintliga kärnkompetenser på nya marknader eller marknads- segment Fundera på om det är något ni kan göra i er verksamhet, t ex ”Premier plus 10” eller ”White spaces”, och vad det betyder i termer av nya kompetensbehov om t ex tre år. Utifrån denna modell: Det finns mer läsning om kärnkompetens och denna modell i kompendiet Smart Aruba 3. Befintliga Befintlig Ny MARKNAD G Hamel & C K Prahalad, 1994
2. Aruba ATTRAHERA REKRYTERA UTVECKLA BEHÅLLA AVVECKLA Baserat på förra uppgiften; Nytt kompetensbehov – hur ska vi tänka? Något nytt vi kan testa eller tänka på för att ATTRAHERA d v s locka kategorier av medarbetare som vi idag har svårt att nå? Hur kan vi UTVECKLA befintlig personal, topptalanger, grupper eller kanske alla för att ligga bra till för att nå nya kompetensmål? Målgrupp för att REKRYTERA? Vad är viktigt att tänka på för att BEHÅLLA nyckelkompetens? Med utgångspunkt i förra uppgiften och i strategisk plan, finns det någon eller några kompetenser vi har idag som vi behöver mindre av imorgon. M a o något område vi behöver AVVECKLA?
3. Ha en härlig sommar! Om ni fastnar i något av detta och behöver en kort telefonsupport, slå mig gärna en signal. Om jag kan svara direkt gör jag det, annars ringer jag tillbaka. 072-7171107 Med vänlig hälsning /Magnus