Upphandlingsprocessen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Advertisements

Regiongavleborg.se Journal via nätet ARBETSPLATSINFORMATION Journal via nätet (Journalen)
Elektronisk affärskommunikation – del 5 Logistikprogrammet.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Januari 2015 Vårt sätt att se på E-arkiv Modellen System för bevarande Stadsarkivet Producenter Linköpings kommuns verksamheter Konsumenter W3D3 Agresso.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Offentlig upphandling Offentlig sektor köper varor, tjänster och bygg- entreprenader för miljarder kronor per år. Genom vårt EU-medlemskap är vi.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Medel för disk- och spoldesinfektion
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015.
Inköpsprocessen vid privata köp
Ramavtal för tekniska konsulttjänster 2014
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Svenska Brukshundklubben
Lönebildning inom friskolorna
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Arbete i både Sverige och Danmark för olika arbetsgivare
Då är det bra om du känner till att vård- och omsorgsförvaltningen
Anbudsutbildarna Christine Edenborg,
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Processkartläggning Upphandling
Hur kan jag få bättre kontroll över mitt arbete?
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:3
Ska Västra Götalandsregionen
Vård- och omsorgscollege återcertifiering
smslån utan kreditprövning
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Regler för upphandling
Upphandlingsseminarium Munkedal 18 jan 2018 Ulrica Dyrke, Företagarna
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Direktupphandling av varor och tjänster
Direktupphandling av varor och tjänster
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Information om ideella föreningar
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
Information om ekonomiskt bistånd
LOU idag och i morgon Stefan Elg E-post:
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Ska Västra Götalandsregionen
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Inköp i Region Norrbotten
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Schyst offentlig upphandling
Arkivutbildning Utbildningsmaterial
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Direktupphandling av varor och tjänster
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Leverantörsfakturor GAS
Framtida förvaltningstjänst
E-handel på KTH På följande sidor beskrivs hur vi på KTH arbetar med E-handel. KTH har i uppdrag att efterleva myndighetskravet om elektroniska beställningar.
Evidensbaserade miljöanalyser
Upphandling och inköp Susanne Afzelius, inköpschef
E-litteratur 2017 Göteborg Marita Lohmander
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
förfrågningsunderlag
Dokumentera rätt i vården
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Direktupphandling av varor och tjänster
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Kontinuitetshantering
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Upphandlingsprocessen Uppsala universitet Enheten för upphandling och inköp, 2016-04-12 1(2) Upphandlingsprocessen Beställaren ansvarar Upphandlaren ansvarar Sekretess 1. Marknadsundersökning 2. Förfrågningsunderlag 3. Annons & anbudstid Publicerar förfrågningsunderlag i databas. Informerar tänkbara leverantörer om upphandlingen. Kan även göras av beställaren. Formulerar och publicerar svar på frågor från anbudsgivare samt förtydliganden av förfrågningsunderlaget. Bistår upphandlaren med svar på frågor om varan/tjänsten. Kontakta flera företag. Vara: kontrollera att varan uppfyller önskad prestanda. Testkör om möjligt. Tjänst: kontrollera att tjänsten kan utföras som planerat. Kontrollera priser, leveranstider m.m. Se dokumentet ”Stöd till marknadsundersökning” Formulerar krav på varan/tjänsten. Kvalitetssäkrar kraven på varan/tjänsten. Formulerar krav på anbudgivare, administrativa krav, utvärdering och avtal. Obs! Tänk på att inte sprida information om vilka krav som kommer att ställas. Se dokumentet ”Att formulerar krav i upphandling”   4. Anbudsprövning, tilldelning & avtalsspärr 5. Utförande alt. leverans, installation & kontrollperiod 6. Betalning m.m. Kontrollerar anbudsgivares lämplighet och att administrativa krav är uppfyllda. Utvärderar tillsammans med upphandlaren anbudsgivarnas svar på de krav som ställts på varan/tjänsten. Skriver utvärderingsrapport och tilldelningsbeslut. Publicerar tilldelningsbeslutet. (Avtals-spärr i tio dagar då anbudgivare m.fl. har rätt att överpröva beslutet i domstol). Färdigställer avtal. Ansöker om tullfrihet vid import av vetenskaplig utrustning från länder utanför EU. Tjänst: kontrollerar att arbetet utförts enligt ställda krav samt att ev. dokumentation levererats. Vara: kontrollerar att leveransen är komplett och oskadd samt dokumentationen levererats. Vara: testkör snarast om installation ej ingår.   Vara: Om installation ingår ska leverantören installera varan och göra en funktionskontroll. Testkör noggrant om kontrollperiod ingår. Godkänn inte varan/tjänsten förrän samtliga krav är uppfyllda. Stöttar och följer upp. Hjälper till vid problem, t.ex. leveransförseningar.  I avtalet står vad som gäller för upphandlingen. Ser till att ev. utbildningar genomförs. Betalar enligt villkoren i avtalet, ofta först när allt är klart d.v.s. installation / funktions-kontroll / kontrollperiod / utbildning är godkänd alt. när utförd tjänst är godkänd. Kontrollerar i garantin vad som gäller vid problem, t.ex. driftstörningar. Tecknar ev. serviceavtal när avtalet löpt ut. Diarieför relevanta dokument. Stöttar och följer upp. Hjälper till vid problem. I avtalet står vad som gäller för upphandlingen.

EU principer för upphandling Mer information om upphandling 2(2) EU principer för upphandling Mer information om upphandling Gemensamma principer som gäller under hela processen finns på följande hemsidor Likabehandlingsprincipen innebär att alla leverantörer ska få samma förutsättningar, t.ex. få tillgång till samma information samtidigt, så att ingen leverantör får ett övertag. Upphandlaren får inte acceptera ett för sent inkommet anbud, eftersom samma förutsättningar och tidsfrister ska gälla alla. Upphandlingsmyndigheten: http://www.upphandlingsmyndigheten.se/ Konkurrensverket: http://www.konkurrensverket.se/upphandling/ Av principen om icke-diskriminering följer att det är förbjudet att direkt eller indirekt diskriminera leverantörer, främst på grund av nationalitet. Den upphandlande enheten får t.ex. inte ge ett lokalt företag företräde med anledning av dess geografiska läge. LOU https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar /Lagar/Svenskforfattningssamling/_sfs-2007-1091/ Principen om ömsesidigt erkännande innebär bl.a. att intyg och certifikat som utfärdats av behöriga myndigheter i något medlemsland måste godtas i de övriga medlemsländerna. Tullverket (ansökan om tullfrihet) http://www.tullverket.se/special/sok.4.4ab1598c11632f3ba 92800098.html?query=instrument&submitButton=S%C3%B6k Av proportionalitetsprincipen följer att kvalifikationskraven och kraven i kravspecifikationen måste ha ett naturligt samband med och stå i rimlig proportion till det som upphandlas. Dessutom måste kraven vara ägnade att leda till att den upphandlande myndighetens syfte med att ställa dem uppnås. Institutet mot mutor http://www.institutetmotmutor.se Principen om öppenhet innebär att upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutsebarhet och öppenhet. För att anbudsgivarna ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning måste förfrågningsunderlaget vara klart och tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. De ställda kraven får inte frångås.