Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Processorienterat förbättringsarbete
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Behov av habilitering och rehabilitering
Ramverk för patientmedverkan
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Nya föreskrifter och allmänna råd
Uppdrag till huvudmännen och de delregionala vårdsamverkansgrupperna:
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
AVVIKELSER.
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Strategiska perspektiv på verksamheten
Samverkan barn- och unga Syfte nå en effektiv samverkan i frågor som berör samtliga parter Generellt uppdrag Samverkansgruppen ska stimulera, bevaka och.
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Eget arbete till workshop Region Gotland.
Superkontaktombudsträff Förmiddag:  Inledning  Införandeprojekt nytt IT-stöd för samordnad vård- och omsorgsplanering Fika –
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Samverkan angående barn och unga med psykisk ohälsa Dnr: Rev Genomförd av: Revisionsenheten VGR Borås stadsrevision.
Ramverk för patientmedverkan
Trygg och säker hemma SVOM
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Syftet med avvikelserapportering?
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Ny Remissrutin till BUP
Överenskommelse och riktlinje för Västra Götaland
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Gemensam dag för Superkontaktombud och utbildare i SAMSA
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Fyrbodal Svar inom 60 dagar till rapportör
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Välkomna Syfte och mål med dagen
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Avvikelser 2018 har det inkommit 158 avvikelser varav 53 är besvarade.
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Avvikelser i samverkan
Avvikelser 2018 Nuläget i maj.
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Information till verksamhetschefer
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering Vad har gjort hittills? Vad återstår? Kort analys med reflektioner.  

Uppdrag Sammanställa nuvarande rutiner för avvikelsehantering i samverkan, identifiera skillnader och likheter. Kartlägg och beskriv inom vilka områden av HoS-avtalet som avvikelserapportering skett Föreslå en ny gemensam rutin för avvikelsehantering i samverkan Olika rutiner och blanketter på delregional nivå Olika processer 1-2 mellanhänder för hantering Mycket manuellt arbete Låg rapportering (ca20%) Långa svarstider Saknas tydligt uppdrag Ingen tydlig organisation Ingen systematisk uppföljning på övergripande nivå Informationsöverföring SVPL - Samordnad vård och omsorgsplanering Läkemedel Vård och behandling Remiss och provsvar Bristande dokumentation, läkemedelsordinationer, kontaktuppgifter Västbus, SIP 5 minuter Laget runt Tidsfarsist Tidshaverist Uppskattad extratid för kommunens personal pga. avvikelse/brist i patientärende. Totalt 123 timmar per månad

Förbättra verksamheten och förbättra kvaliteten för patienten. 3 Föreslå en ny gemensam rutin för avvikelsehantering i samverkan IN-DATA - Avvikelse uppmärksammas (ofta åtgärdas) och rapporteras De berörda enheterna ska i samverkan lösa den uppkomna situationen så snabbt som möjligt. (Internt hanteras avvikelsen enligt rutinerna på din arbetsplats). SITHS-kort? Avisering Skickas automatiskt till rapportör, berörd enhet och till överordnad chef/ ansvarig (tex MAS/MAR) Utreder Den enhet som mottagit avvikelserapporten ansvarar för utredning och förslag på åtgärd inom XX dagar. Systematisk påminnelse till verksamheten. VAD? - Det ska vara lätt att göra rätt Den person som uppmärksammar avvikelsen skriver en avvikelserapport Avisering Mottagande enhet bereder ärendet Återkoppling Uppföljning LÄR Förbättra verksamheten och förbättra kvaliteten för patienten. Oenighet och tvist hanteras i linjeorganisationen UT-DATA – Systematisk uppföljning Genomförs Lokalt, del- och regionalt. Rapporter hämtas enkelt ut som underlag. Avisering Skickas automatiskt till berörd enhet och till ansvarig (tex MAS/MAR) ev VSV Återkoppling med Identifierad orsak och planerad eller genomförd åtgärd

Uppdraget Några juridiska krav har inte konstaterats. Processen följs av juridisk kompetens som påtalar vikten av att beakta hanteringen av personuppgifter. Sammanställa nuvarande rutiner för avvikelsehantering i samverkan, identifiera skillnader och likheter. Kartlägg och beskriv inom vilka områden av HoS-avtalet som avvikelserapportering skett Föreslå en ny gemensam rutin för avvikelsehantering i samverkan Beskriv övergripande konsekvenser för hur organisationernas egna rutiner hanteras i relation till de i samverkan Föreslå ett IT-baserat stöd som kan motsvara rutinen. MedControl ska beaktas som alternativ Beakta juridiska krav och riskbedöma dessa utifrån syfte och verksamhetens behov Diskussion skilja mellan interna avviklerser och de i samverkan. Viktigt att avvikelser, där flera parter ingår, kan lyftas och diskuteras i ett större sammanhang. Inget dubbelarbete Hur ny rutin påverkar eller stödjer interna rutiner tydliggörs först när ny rutin är framtagen. 5 minuter Laget runt Tidsfarsist Tidshaverist MedControl PRO är förstahandsvalet Inarbetat system i VGR Framtagen utveckling Minskade kostnader Pilot kommer ge förslag på anpassningar

Uppdraget Sammanställa nuvarande rutiner för avvikelsehantering i samverkan, identifiera skillnader och likheter. Kartlägg och beskriv inom vilka områden av HoS-avtalet som avvikelserapportering skett Föreslå en ny gemensam rutin för avvikelsehantering i samverkan Beskriv övergripande konsekvenser för hur organisationernas egna rutiner hanteras i relation till de i samverkan Föreslå ett IT-baserat stöd som kan motsvara rutinen. MedControl ska beaktas som alternativ Beakta juridiska krav och riskbedöma dessa utifrån syfte och verksamhetens behov Föreslå modell för lärandeprocess i samverkan 5 minuter Laget runt Tidsfarsist Tidshaverist

Förslag på organisation Tydlig organisation (MÅL) – VVG - anvisningar planera, leda och kontrollera verksamheten Tydligt uppdrag (MÅTT) VVG – ”Beredning” fortlöpande undersöka och analysera utveckla arbetssätten Gemensamt arbetssätt (IDÉER) VSV + Lokalt utreda inträffade händelser lära av både goda exempel och misstag samt sprida erfarenheter Elevhälsan

Uppdraget Fortsatt arbete - Piloten omfattar Test av föreslagen rutin Test och utveckling av IT-system Kontrollera hela kedjan från rapport till utvärdering / uppföljning Kontrollera att underlag för uppföljning nås enkelt (rapporter) Juridiska förutsättningar Se över behov av utbildning, checklistor mm Förslag på organisation Föreslå eventuella förbättringar i rutin och IT-stöd Kommunikationsaktiviteter Utreda och ge förslag på administrativt stöd. Förslag till breddinförande Projektavslut Slutrapport med förslag på fortsatt arbete Beslut om fortsättning Sammanställa nuvarande rutiner för avvikelsehantering i samverkan, identifiera skillnader och likheter. Kartlägg och beskriv inom vilka områden av HoS-avtalet som avvikelserapportering skett Föreslå en ny gemensam rutin för avvikelsehantering i samverkan Beskriv övergripande konsekvenser för hur organisationernas egna rutiner hanteras i relation till de i samverkan Föreslå ett IT-baserat stöd som kan motsvara rutinen. MedControl ska beaktas som alternativ Beakta juridiska krav och riskbedöma dessa utifrån syfte och verksamhetens behov Föreslå modell för lärandeprocess i samverkan Utvärdera rutin inklusive IT-stöd i en delregional implementering (pilot) Önskemål om att delta från flera håll MedControl testmiljö inte klar Sommar  Nya ”lagen” Otydligt mål med piloten 5 minuter Laget runt Tidsfarsist Tidshaverist

Uppdraget Detta får piloten utvisa Sammanställa nuvarande rutiner för avvikelsehantering i samverkan, identifiera skillnader och likheter. Kartlägg och beskriv inom vilka områden av HoS-avtalet som avvikelserapportering skett Föreslå en ny gemensam rutin för avvikelsehantering i samverkan Beskriv övergripande konsekvenser för hur organisationernas egna rutiner hanteras i relation till de i samverkan Föreslå ett IT-baserat stöd som kan motsvara rutinen. MedControl ska beaktas som alternativ Beakta juridiska krav och riskbedöma dessa utifrån syfte och verksamhetens behov Föreslå modell för lärandeprocess i samverkan Utvärdera rutin inklusive IT-stöd i en delregional implementering (pilot) Föreslå länsgemensamt implementeringsprojekt för vårdhuvudmännen Detta får piloten utvisa 5 minuter Laget runt Tidsfarsist Tidshaverist

Kort analys med reflektion Intresset och viljan är stor Både SÄS och Fyrbodal kan delta i piloten 1 Testmiljö 2 skarpt läge Utvärdering och breddinförande Det ska vara lätt att göra rätt! Det ska leda till förbättring och inte till frustration Ledningens intresse

Risker Lång tid att genomföra förändringar i MedControl PRO Behovet av SITHS Bemanning och ansvar Privata utförare? Heltid under hösten Läs mer på vastkom.se/avvikelse

Hur har vi gjort? Inledande telefonmöten med ansvariga på VSV Satt samman arbetsgrupp Deltagare - Vårdsamverkan, Privata vårdgivare, Sjukhus, Kommun, Västbus, Regionen. Informationssida via vastkom.se/avvikelse 2 workshops – en kring rutinen och en kring IT-stödet Elevhälsan saknas men kontaktad för kommande deltagande Granskat rapporter från VSV för att få en samlad bild. Jämfört befintliga rutiner och blanketter. Genomfört 5 mindre workshops kring behovet. (Inte SIMBA) Genomfört 2-3 Skype möten med Jurist och Systemförvaltare 5 minuter Laget runt Tidsfarsist Tidshaverist