Landsbygdsnätverket 2014-2020 En mötesplats där erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Landsbygdsnätverket En mötesplats där erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras.
Främja anställning av nyanlända i de gröna näringarna och naturvården.
Finansiärer Länsstyrelsen i Södermanland Landstinget Sörmland Kulturrådet Landstinget Stockholm Östsam Integration inom kultursektorn under 11 år. Projektägare.
Samverkan mellan myndigheter
Landsbygdsnätverket En mötesplats där erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Integration, Direktionsmötet den 17 mars 2016 Ny prognos från Migrationsverket Sverige tillsammans-konferenser Aktuellt i projektet (tre processer) EU-projekt.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Landsbygdsnätverket En mötesplats där erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras.
Svenska som andraspråk 1
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
XX kommun Kommunikationsplan.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Leda och utveckla en förening
Analysseminarium – ÖK februari
Att bemöta och bli bemött
Förändringar inom etableringslagstiftningen
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Regiongemensam elevenkät 2016
Arbetsformer XX vattenråd.
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Nätverk för lärare på fritidshem
Regiongemensam elevenkät 2016
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Fokus Framtid - Etablering för välfärd.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Nya bostäder i Skärstad
Fler får anställning i Angered genom särskilt anställningsstöd (SAS)
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Regiongemensam elevenkät 2016
22 regionala VO-College 91 lokala VO-College 218 kommuner 19 regioner och landsting 90 privata verksamheter 140 gymnasieskolor 181 gymnasiala vuxenutbildningar.
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Regiongemensam elevenkät 2016
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Arbetsförmedlingen.
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Hållbar utveckling måste vara
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Alkohol och tonåringar För dig som är förälder EN BROSCHYR FRÅN IQ
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Rekrytering med lokala jobbspår
Förslag till framstegsrapport om genomförandet av partnerskapsöverenskommelsen Övervakningskommittén maj 2019 En framstegsrapport om genomförandet.
Feber hos barn Hälsa i Sverige
ARBETSGRUPP KOMPETENS
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Kortsiktig /Långsiktig effekt Leverans/ /prestation
Presentationens avskrift:

Landsbygdsnätverket 2014-2020 En mötesplats där erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas. De organisationer och myndigheter som finns i nätverket blir mer kunniga och handlingskraftiga, vilket i sin tur gör att de kan underlätta för sina medlemmar och målgrupper att skapa god landsbygdsutveckling. Tre inriktningar Tre program Gröna näringar - Landsbygdsprogrammet Blåa näringar - Havs- och fiskeriprogrammet Landsbygdsutveckling - Lokalt ledd utveckling med stöd från Socialfonden och Regional fonden Maria - Tre delar 1 min Gröna näringar inkl EIP Landsbygdsutveckling Hav och Fiske Genom nätverket tas olika intressenters erfarenhet till vara. Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts och samarbeten uppstår. De organisationer och myndigheter som finns i nätverket blir mer kunniga och handlingskraftiga, vilket i sin tur gör att de kan underlätta för sina medlemmar och målgrupper att skapa god landsbygdsutveckling.

Svenska landsbygdsnätverkets specifika och operativa mål bestämmer medlemmarna genom styrgruppen Peter berättar om styrgruppens sammansättning och att den verkar genom konsensus. Han berättar också om Jordbruksverkets roll i styrgruppen 3 min

Ullbaggen Landsbygdsnätverkets pris till årets bästa, ex ungdomssatsning Naturbruksskolorna förening vann 2010 för årets bästa ungdomsprojekt. Av Ullbaggepriset instiftade Naturbruksskolornas Förening Ung-Ullbaggestipendiet. Ung-Ullbaggestipendium går till den elevgrupp på en medlemsskola i Sverige som under året varit den elevgrupp som bäst uppfyllt kriterierna för gott entreprenörskap. ”Stora” Ullbaggen vilar sig till 2017

Aktuella arbetsgrupper Gröna Näringar – utökad Samordningsgrupp – utökad Arbetsgrupp för samordning - etablerad Nils berättar om Gröna näringar gruppens sammansättning, olika delgrupper och övergripande om aktiviteterna. 3 min Hans-Olof berättar om Samordningsgruppens sammansättning, olika delgrupper och övergripande om aktiviteterna. 3 min

Leadergrupper med Havs- och fiskeri-programmet Integration - omstart Naturturism - nystart Leadergrupper med Havs- och fiskeri-programmet Unga - omstart Service - nystart Nils om Integrationsgruppen 1 min Hans-Olof om Ungagruppen 1 min

Lokalt ledd utveckling - Leadergrupper

Exempel på tidigare integrationsprojekt på naturbruksskolor I rapporten ”Lyckad matchning” beskrivs projekt från: Naturbruksgymnasiet Östergötland Hvilan Ingelstadgymnasiet Grans Naturbruksgymnasium Wången

Landsbygdsnätverkets arbetsgrupp för integration i samverkan med NF Utbildningar och aktiviteter för asylsökande och nyanlända? Enl. webbenkät jan 2016 Enkät till 54 naturbruksskolor: Antal svar: 35 skolor 17 skolor svarar att de under de senaste 5 åren genomfört utbildningar och aktiviteter för asylsökande och nyanlända. 11 skolor svarar att de under de senaste fem åren genomfört utbildningar och aktiviteter inom arbetsmarknadspolitiska program/för människor som står långt från arbetsmarknaden/ sysselsättningsfasen, fas 3. 30 skolor svarar att de planerar eller har intresse av att starta upp/utöka utbildningar och aktiviteter för nyanlända och asylsökande? vanligaste myndighetspart: Arbetsförmedlingen, som ofta upplevs som bra partner att arbeta med Kommuner är ofta med Hushållningssällskap vanlig huvudman bland de som har utbildningar/boenden Den här och nästa ang. enkätresultaten kan ligga kvar om finns tid att presentera men tas bort om det är tidsbrist.

Enkätsvar, exempel Hinder och svårigheter som anges är: Tar tid att få till projektpengar/söka medel tiden räcker inte för att planera och genomföra med befintliga resurser, särskilt personellt utbildningen är resurskrävande, svårt att få medel att räcka att finna språklig kompetens geografiskt läge (på landet, logistik) finns inte plats rent fysiskt för fler elever svårighet att hantera skillnader i förkunskaper i vissa grupper att bli synlig som utbildningsanordnare av utbildning för målgruppen Samma här: ta med om finns tid! Detta med att synas nämns på olika sätt, om du vill nämna det: Att få tillräckligt med deltagare Att inte vara känd som en aktör för myndigheterna Att väntar sig att bli kontaktad Att inte veta vem som kan vara möjlig samarbetspartner Att ha ett bristande kontaktnät - dvs. här finns mycket att göra för att synas, skapa nya nätverk och bli känd!

Pågående intervjustudie via Landsbygdsnätverket, Ulla Nilsson: Strukturella hinder för naturbruksskolors satsningar på aktiviteter för integration och arbetskraftsförsörjning

Upplägg Intervjuar naturbruksskolor med erfarenhet av satsningar Intervjuar myndighetspersoner som känner till gröna näringens satsningar Utifrån tidigare kunskap, enkät och intervjuer göra en checklista för de som vill starta utbildning eller andra insatser för nyanlända och asylsökande Detta kan du kanske bara berätta utan bild till föregående bild

Tips för framgång i integrationssatsningar Lista/beskriv vad ni kan bidra med som naturbruksskola när det gäller integration. Förutsättningslösa diskussioner med möjliga samverkanspartners: Ta kontakter med myndighet och organisationer som jobbar med integration, berätta vad ni är bra på och vad ni kan bidra med, lyssna vad de andra parterna vill ha och hur de arbetar Projektformen kan vara ett sätt att komma igång och kunna bygga upp kompetens, under tiden behöver man hitta andra lösningar Tips när det gäller kontakter och nätverksbyggande: Att inte börja med att tänka pengar och ekonomi, att ha en öppen attityd skapar möjligheter för gott fortsatt samarbete. Skapa relationer och gemensamma intressen av bygga samarbetet kring. Hitta ett ”gemensamt språk” och förståelse för varandras förutsättningar så att samarbetet kan utformas till alla parters behov av t.ex. måluppfyllelse (Arbetsförmedlingen – deras uppdrag, formulera samarbete så passar era mål och AF:s etableringsmål och arbetskraftsförsörjningsmål) Samverka lokalt och regionalt där skolan finns förutom nationellt där NB-skolornas förening har en nyckelroll: Regionalt är Länsstyrelsen en bra partner som har ansvar för hela regionens integration och har kontakter och nätverk som kanske inte skolorna själva har, t.ex. via samhällsbyggnadsenheter. Även aktuell kommuns enheter (och ofta samarbetar de med andra kommuner om frågorna) som sysslar med integration. Att satsa framåtriktat kan t.ex. vara att om man har möjlighet erbjuda gymnasieutbildningar (likt Hvilan gör nu) inom naturvetenskap med en grön touch och möjlighet att anknyta till tillämpningarna (länkadress: http://www.hvilanutbildning.se/sv/gymnasiet/naturvetare-ny ) På det sättet kan nya grupper av elever komma in och komma i kontakt med naturbruksskolornas miljö och inriktning och därmed den gröna näringen!

Tips för framgång i integrationssatsningar, forts. För kontinuitet: Skapa och underhålla de nya nätverken, t.ex. med Arbetsförmedlingen och Migrationsverket, Länsstyrelsen, kommunen och ideella organisationer involverade i integration Arbeta framåtriktat, strategiskt: Hur kan vi bygga något som även på lång sikt ger ny kompetent arbetskraft för näringen? Bra att satsa på lokal och regional samverkan med Länsstyrelse, kommuner m.fl. ansvariga och aktiva kring frågan

Annat som framhålls i intervjuer. Yrkes-SFI, bra exempel på samverkan i Region Skåne, med en Regional plattform för samarbete kring yrkesinriktad SFI i samband med yrkesutbildning där gröna näringen är en naturlig del – Grön SFI (Skogsstyrelsen) Upphandlingsförfarande är begränsande för planeringen och ger osäkerhet Språket: En nyckel är att hitta personal som kan hjälpa till med språket i undervisningen och att använda andra sätt än ord för att illustrera. En tolk kan även var en förebild och viktigt socialt stöd. Praktiska moment på skolan viktiga för att eleven ska förstå hur svensk näring fungerar, kan vara stor skillnad mot hemlandets Drivkrafter för skolorna kan vara: behöver fler elever, bra att få vuxna deltagare på skolan, att få näringen kompetensförsörjd och att göra samhällsnytta för nyanlända. Tips när det gäller kontakter och nätverksbyggande: Att inte börja med att tänka pengar och ekonomi, ha en öppen attityd skapar möjligheter för gott fortsatt samarbete. Samverka lokalt och regionalt där skolan finns förutom nationellt där NB-skolornas förening har en nyckelroll: Regionalt är Länsstyrelsen en bra partner som har ansvar för hela regionens integration och har kontakter och nätverk som kanske inte skolorna själva har, t.ex. via samhällsbyggnadsenheter. Även aktuell kommuns enheter (och ofta samarbetar de med andra kommuner om frågorna) som sysslar med integration. Exemplet Skånes Regionala plattform för SFI (länk till deras dokument ovan om du vill kolla). Jag har intervjuat Leif Möller och hittade detta som han skrivit just om projektet: Projektet Yrkes-sfi i Skåne syftar till att implementera en samverkansmodell och en plattform för samarbete mellan anordnare av sfi och annan utbildning i Skåne. Samarbetet kan omfatta sfi och gymnasial yrkesutbildning eller arbetsmarknadsutbildning, men också yrkeshögskoleutbildning (YH) och högskoleutbildning. Validering är också en viktig del i utbildningskombinationerna. Projektet ska skapa en långsiktig och hållbar organisation för regional samverkan kring yrkes-sfi i Skåne som ger en god tillgång till svenska för invandrare i kombination med andra utbildningsinsatser oavsett var i Skåne deltagarna bor. Språket: tolkresurs, att kunna översätta ord, begrepp elevernas språk – svenska – engelska underlättar även om mycket kan läras genom att praktiskt göra och visa med bilder. Språket ute i praktik: behöver kunna kommunicera kring arbetet, skolans praktik innan viktig i att lära sig yrkessvenskan och hur svenska näringen fungerar jämfört med hemlandets.

Kommande redovisning klart till 30 april Publicering på www.Landsbygdsnatverket.se innefattar: - en sammanfattning av varje intervju - förslag på kontakter att ta kring olika typer av utbildningar - förslag på vad vi kan arbetar vidare med för att skapa framgångsrika utbildningar och insatser