Utgångspunkter för regional styrgrupp

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samverkan om Väg- och Trafikinformation i Skåne
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget.
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Yttrande över förslag till nationell plan
Breddtjänster för bättre och effektivare samhällsservice Borlänge Nationell vägdatabas - en digital infrastruktur Jan-Olof Östlund Vägverket.
Grävningstillstånd –webbtjänst för samverkan i Stockholm
Prioriterade vatten- och sanitetsfrågor Övergripande prioriteringar  att betona vikten av att u-länderna visar starkt politiskt ledarskap i att prioritera.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Välkommen till information om utvecklingsarbete
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
Remiss Funktionellt prioriterat vägnät
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
Därför järnväg – fördomar eller möjligheter Kenneth Håkansson Banverket Leveransdivisionen.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Inriktningsplanering för
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Storstockholms brandförsvar
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Välkomna!.
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Infrastrukturplanering
Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Nationell plan Utfall för Norrbottens län i korthet.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Stockholm – Jan Valeskog, Börje Vestlund Stockholms län – Christina Axelsson, Lasse Dahlberg Sörmland – Göran Forssberg, Jörgen Danielsson Uppsala – Agneta.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
VÄLKOMNA Klimatsamverkan Skånes Fossilfrihet på väg – i Skåne! Johannes Elamzon Social hållbarhet
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
På väg mot Linnéuniversitetet
Den kommunala energi- och klimatrådgivningens (EKR) utvecklingsresa.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Infrastruktur Marks kommun
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Samrådsförslag.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Miljömålen består av tre slags mål
Varför en satsning på psykisk hälsa?
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Miljömålen består av tre slags mål
Presentationens avskrift:

Utgångspunkter för regional styrgrupp Stockholm och Mälardalsregionen växer Ökat tryck på trafiknäten vars utbyggnad inte hållit jämna steg med befolkningsutvecklingen En stor lokal arbetsmarknad viktig för ekonomisk utveckling och konkurrenskraft Inga stora infrastrukturutbyggnader som ger ny kapacitet de närmsta åren Däremot trafikstörningar av såväl nyinvesterings- som underhållsarbeten Gäller att hålla framkomligheten någorlunda uppe genom åtgärder från de tre första stegen i fyrstegsprincipen Samordning för bästa möjliga utnyttjande av transportnäten Vägtrafikanten ser bara ett sammanhängande huvudvägnät – inga väghållningsgränser 2018-12-27

Styrgruppen för regional framkomlighet VST: Christer Agerback, TK: Magdalena Bosson, SL: Helena Sundberg Huvudfokus: Framkomlighet ur trafikantperspektiv på ett primärt regionalt vägnät Gemensamt synsätt beträffande framkomlighet, säkerhet, väghållningsinsatser, övervakning, info, trafikstyrningsprinciper, tillstånd 6 samverkansområden 2018-12-27

Styrgruppen för regional framkomlighet 6 samverkansområden : Trafikplanering på längre sikt Utvärderingar, mått Trafikplanering på kort sikt Gemensamma väghållarfrågor Trafik Stockholm Riskhantering Utökade väg-hållargruppen VST, TK, SL, Trafik Sthlm, Solna, Banverket Framkomlighetsgruppen VST, TK, SL, Trafik Sthlm, Trafikpolisen, Brandförsvaret, SOS Alarm 2018-12-27

Länkarna i vägnätet som är viktigast för regionens funktion Primära regionala nätets centrala delar Länkarna i vägnätet som är viktigast för regionens funktion stort flöde, resenärer/dygn regional funktion omledningsnät busstomnätet 2018-12-27

Funktionaliteten hos det primära nätet , förhållningssätt 1 Principer : Alla trafikstörande jobb/upplåtelser ska samordnas Framkomligheten förbi arbetsplatsen har hög prioritet (trafikantkostnad ställs mot byggkostnad). Kompletterande framkomlighetsinsatser på omledningsvägar Enhetliga tider för nattavstängningar Vardagstrafiken har högre prioritet än helg- och nattrafik 2018-12-27

Funktionaliteten hos primära nätet , förhållningssätt forts 6) Rörliga trafikens krav går före angöring/parkering 7) Stora regionala strömmar har företräde framför små lokala 8)God samordnad information om trafikläge och avvikelser 9) Info med kvalitet. Tider ska hållas! 10) Vägassistans på detta nät 11) Övervakning av detta nät är prioriterat 12) Förutsägbar pålitlig framkomlighet viktigare än hög genomsnittlig reshastighet ! 13) Trimningpengar från trängselskatten ska gå till primära nätet 14) Kollektivtrafiken på väg och spår ska samplaneras för totalt sett effektivaste användning av regionens samlade infrastruktur 2018-12-27

Fyrstegsprincipen . ITS Trimningsåtgärder Påverka behov av transporter och transportsätt ITS Nyttja det befintliga vägnätet effektivare Begränsade ombyggnadsåtgärder Nyinvesteringar och större ombyggnader 2018-12-27

Storstadsplanering rullande planering på 4 års sikt Innehållsförteckning prel. rapport 2008-08-27 1 Bakgrund 2 Storstadsplanering 3 Dagens största trafikproblem 4 Möjliga åtgärder 5 Vägledande strategier och principer 6 Större trimningsobjekt 7 Helhetsbild över förslag till verksamhetsplan 8 Erfarenheter av den taktiska planeringen 9 Bilagor 2018-12-27

Storstadsplanering 2018-12-27

Större trafikstörande arbeten på primära vägnätet 2008-2010 Till detta kommer stora insatser med ersättningbuss vid T-banestängningar pga : Citybanan Renoveringar av Farsta- och Hagsätragrenarna 2018-12-27

2018-12-27

Sårbarhet Störnings- hantering Framkomlig- hetsgruppen . 2018-12-27