ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elevråd på SFI vad är det?. Du som är elev på SfI har möjlighet att påverka din utbildning. Det betyder att du kan tala om vad som fungerar bra och vad.
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Jesus stressade inte -men han hann ändå.. Jesus var Gud och samtidigt människa. Han blev: Hungrig, trött, ledsen, arg och upprörd. Hungrig, trött, ledsen,
Inge Dahlenborg Arbetsterapeut inom primärvård. Mobilt Demensteam 50% Bakgrund Lokalt vårdprogram.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Gud är alltid god Matteus 6:33, 7:7-11.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
VISA DENNA BILD: INLEDNING
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Leda och utveckla en förening
Bön & tillbedjan.
Elevråd på SFI vad är det?.
Elevråd på SFI vad är det?.
Vad är det som ska hända? Kärnan!
Etik och moral.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Steg för livet
Säker användning av dator och nättjänster
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Den digitala resan är påbörjad
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Din lön och din utveckling
Maria och Lena hälsar er
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
Kurs mindfulness Studenthälsan
CASE Jolanda Riissanen
Så styrs Sverige.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
Individuellt lärande tillsammans
Barnkonventionen.
Träff 5 Välkomna!.
Min läsportfolie.
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
- Att vara personlig och beröra
Källkritik och historiska källor
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
God praxis i handläggningen
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Börja med att skriva in alla tävlandes namn i resultattabellen
Att boka tvätt i Zenit. OBS
Föräldrarmöte P07 Säsong 2016
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
ÅP / Lektion 5 Socialt tryck att dricka och droga
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
ÅP / Lektion 6 Att kanske förändra vilka man umgås med
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall 2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing

Agendan Hemuppgiften Omtumlande händelser och inledda återfall Att använda nödplaner vid omtumlande händelser och inledda återfall En handlingsinriktad sammanfattning Val av hemuppgift Feedback

Hemuppgiften Hur har du gjort din hemuppgift? Vad blev tydligare? Vad lärde du dig?

Omtumlande händelser och inledda återfall Vilken roll spelar omtumlande händelser, sådant som ligger utanför det vardagliga för återfall? Vad är det för händelser? Vilka händelser av det slaget har du kunnat hantera, och vad gjorde du? När är det svårare? Hur brukar du bryta inledda återfall? Vad gör du som fungerar bra?

Omtumlande händelser och inledda återfall Risken är att starka känslor och skrämmande tankar, som uppstår vid omtumlande händelser, gör att man väljer att fly med alkohol eller narkotika Nödplaner är en färdighet i ÅP som beskriver hur man ska tänka och bete i svåra lägen som minskar risken för återfall En variant av omtumlande händelse är ett inlett återfall, som lätt kan leda till panik och uppgivenhet - en AVE-reaktion En omtumlande händelse kan också vara positiv, som att vinna på Lotto

Övning, Vad är ett inlett återfall? Köpt ut men inte börjat dricka? Sitter med gänget på puben, och sagt ja till en öl? Druckit en första klunk? Rökt ett bloss på jointen?

AVE-reaktionen En högrisksituation Abstinence Violation Effect, AVE En kognitiv och affektiv överreaktion av självkritik och uppgivenhet Utlöst av en överinlärd serie av negativa automatiska tankar, NAT Innebär risk för att ett fall utvecklas till ett återfall Färdigheten: att känna igen och möta med stödjande självprat

Metaforen Bergsbestigaren!

Omtumlande händelser och inledda återfall Hur stämmer detta med dina erfarenheter? Har du någon fråga? Vad vill du lägga till?

Övning, att hitta möjliga omtumlande händelser Vi gör detta utifrån arbetsbladet i arbetsboken!

Övning, att göra nödplaner Vi gör detta utifrån arbetsbladet i arbetsboken!

Nödplan, omtumlande händelser Nödplan, inlett återfall Andas lugnt Kom ihåg, det finns hjälp att få och lösningar även på detta Kom ihåg, du har klarat tuffa lägen förut! Säg dig högt till dig själv! Läs Stoppkortet! Ring Pelle, 07…, och säg kodordet Svarar inte Pelle, ring Lena, 07… Gå därifrån eller gå bara ut Häll ut / kasta bort Låt dig inte luras av AVE! Läs Stoppkortet Ring Pelle, 07…, och säg kodordet Svarar inte Pelle, ring Lena, 07…

Och så gör vi en handlingsinriktad sammanfattning av lektionen Vad har vi gjort idag? Vad behöver jag göra tydligare? Vad tar du särskilt med dig? Vad kommer du att använda dig av?

Val av hemuppgift Fortsätta att skriva på din nödplan Fråga dem som ska ingå i nödplanen om de tycker det är okej, och kom överens om hur mer exakt de ska hjälpa dig Eller gör din egen hemuppgift

Feedback Vad kan jag / vi göra annorlunda i mitt / vårt arbetssätt för att underlätta för dig att lära dig ÅP? Vad gör jag / vi redan som fungerar bra, som jag / vi kan fortsätta att göra? Hur ser du på användbarheten av det som vi gjort idag?

Nästa lektion Handlar om att bli uppmärksammare på tidiga varningssignaler om att man börjar vantrivas i nykterheten och drogfriheten, och hur sådana lägen kan hanteras